Takk for veldig nyttig info
Takk Morten, for at du har gravd fram så mye nyttig info om dette firmaet. Det gjelder forresten flere av debattantene her, men Morten har tydeligvis gjort en del grundig undersøkelse.
Jeg snublet tilfeldigvis over denne tråden etter søk på Google. Tenkte jeg skulle ta en siste sjekk av Lena Bjorna på Google før jeg la inn bestillingen på startpakken. Ja, så nær var jeg faktisk :O
Jeg vil legge til en generell kommentar om denne typen virksomhet.
Det er dessverre mange useriøse aktører som lurer folk. Dette vet jeg fra før, og jeg er generelt veldig skeptisk til dette. Det er likevel mange som er håpløst fanatiske mot alt som handler om å tjene penger i nettverk, enten det er pyramidespill eller MLM.
MLM er ikke ulovlig, og har vel heller aldri vært det (heldigvis). MLM er seriøs markedsføring for å selge ulike produkter. Om produktene er fysiske eller nettbaserte er mindre viktig. Den forståelsen jeg fikk av CCP var at det dreide seg om salg av annonser på internett, altså generell markedsføring for alle bedrifter. Jeg fikk til og med forståelsen av at denne generelle markedsføringen med fordel kunne brukes for å gi økte inntekter på din eksisterende bedrift. Slik markedsføring anser jeg som et seriøst produkt selv om det ikkje er en konkret dings jeg kan holde i hånden. Jeg synes derfor det er litt for mye svartmaling av slike konsept på generell basis.
Den infoen som ble presentert her (ikke minst sitatet fra et annet forum der en deltaker svarte på spørsmål) viste meg at CCP derimot dreier seg om markedsføring på eget selskap, altså stikk i strid med slik jeg oppfattet konseptet.
Det er her det blir lureri. Pyramidespill er selvfølgelig både farlig og ulovlig. Jeg har ikke fått "bekreftet" at dette er et pyramidespill, men i denne tråden var det tilstrekkelig med saklig argumentasjon til at jeg holder meg langt unna.
Tilslutt litt info om hvorfor jeg er så "godtroende" at jeg vurderer å bli med på noe slikt.
Det blir sagt at lovnader om unormalt gode gevinster er for godt til å være sant. Jeg er ikke enig i dette. Man SKAL være skeptisk, men det er nettopp troen på at uante ting kan skje som gjør at personer og selskaper opplever historisk vekst. Naivt? Tja... Det beste eksempelet er lottospillet. Hvem ved sine fulle fem leverer en hel lottokupong hver uke og tror at de blir millionærer på en kveld? De færreste tror det, men en veldig stor prosentandel av befolkningen leverer sin kupong hver uke og tenker aldri over hvor mange tusen kroner de taper på dette hvert eneste år. De få som vinner er motivasjon for at andre skal prøve seg, og spillet får leve videre i beste velgående. Dette er allment akseptert, så det er ingen som ser at dette er et stort tap for folk flest.
Et annet eksempel. Du sitter hjemme med PC'en og kjøper noen aksjer for småbeløp. Tilfeldigvis har selskapet du satset på gjort et gigantfunn eller tenkt ut en genial forretningsidé. Kursen spretter opp og du kan inkassere en stor gevinst. Dette er også allment akseptert, og de fleste ser ikke at det er mange som taper store penger for at noen få skal få store gevinster (riktignok litt mindre stuerent enn lotto, men likevel).
Det finnes tallrike eksempler på at folk som tør å satse på det ukjente klarer å oppnå gode resultat, samtidig som det finnes tallrike eksempler på de som mislykkes i sine forsøk. Det er bare slik vi mennesker er. Det er få personer som aldri kan tenke seg å bli rike. Så lenge det er en vilje til å undersøke det som kan virke umulig er det en brukbar mulighet for å lykkes tilslutt. Jeg kan nevne de store skiprederne, jeg kan nevne Røkke, Sharif, Hagen, Reitan osv. Ja, de har startet på bar bakke med en "stueren" bedrift, men de har satset og vunnet der andre bare levde i håpet.
Disse eksemplene er ganske generelle og betrakter de aller fleste mennesketyper. Derfor blir det for meg totalt meningsløst at enkelte kan påstå at folk som vurderer slike muligheter er dumme. Det er like dumt og naivt å levere lottokupongen. Et garantert tap for de aller aller fleste.
Jeg vil på ingen måte oppfordre til å teste ut alle disse useriøse pyramidene, og man bør undersøke grundig før man blir med. Likevel savner jeg at "motstanderne" tenker litt over hvorfor det er så lett å bli med. I dette tilfellet med CCP er det dessverre lite konkret info å spore, og da er det mer gambling enn en seriøs vurdering. Jeg var nok i kategorien "Jeg har råd til å tape dette beløpet dersom det er en bløff". 39 dollar er tross alt ikke en svimlende sum for å levere en "lottokupong for et helt år"...
Det eneste som er sikkert er at du aldri blir rik om du ikke våger å prøve. Det er ved risiko du kan få gevinst.
Litt tilbake til CCP...
Jeg ser forresten helt klart det som ble poengtert av en annen potensiell kandidat her inne. Du blir bombardert med info. Den samme teksten blir repetert med små variasjoner et utall av ganger, og på denne måten blir du sløvet slik at du ikke legger merke til den viktige informasjonen. Ved en eventuell konflikt i ettertid vil de kunne bevise at du har "lest" (i alle fall hatt tilgang til) de mye omtalte disclaimsene der de fraskriver seg et hvert ansvar.
Styr unna CCP, men ha et åpent sinn til de som vurderer slike ting.
Og for all del; vi er ikke "garantert FRP'ere"