Krav på 3500,- fra Getty Images

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg er ikke en webmaster. Jeg er en språklærer, og hvis du jobber med undervisning - i alle sivilisert land i verden - har du lettere tilgang til åndsverk (Clara - Når verk skal brukes i skolen).

Jeg er veldig glad at de andre aktørene i marked ikke gjør som Getty.

Vi har en nettside hvor du kan laste ned lydopptak for å lære deg et språk. Hvis det skulle ha vært som du sier, kunne vi ha begynt å samle alle IP-adresser av folk i Norge som laster ned disse lydfilene, og sende dem regningner med Kongo-beløper! Så hadde jeg vært rik:-D

Hva får deg til å si at ikke andre aktører gjør som Getty? Det er helt normalt å sende ut faktura til de som har brukt et bilde urettmessig. Normalt er det dobbelt honorar for et bilde som blir brukt uten lov.

Og, at du synes noen tusenlapper er et "Kongo-beløp" sier vel mer om deg enn om Getty som forsøker å ivareta sine interesser!

Hvis du er lærer og forfekter for dine elever at det er helt ok å stjele bilder, synes jeg du bør ta en runde med deg selv og tenke deg om.

TorsteinO

Art Director & grunder
Unnskyld meg, men hvor dum er det mulig å bli?!!?!

At et bilde er mulig å laste ned i thumbnailutgave fra google images vil jo ikke på noen som helst måte si at man har lov til å bruke dette fritt, og google understreker jo tilogmed dette selv i bildesøket sitt når man klikker seg inn på et bilde! (se bilde)

Hvis du skriver en artikkel, og legger den ut på nettsiden din, hva gjør du da - nekter du alltid google tilgang, eller håper du på at google vil indeksere og plassere den høyt opp i søkeresultatene sånn at så mange som mulig ser arbeidet ditt og forhåpentligvis vil kjøpe tjenester fra deg?

Hvorfor skal ting være noe annerledes for fotografer et.c? Bruk nå hodet LITT da, vær så snill!

Som det står i svaret fra forbrukerrådet - de som selger bildene kan selv velge hvilken pris de vil selge dem for, og getty lever faktisk av å selge bilder. Ja, de selger dem dyrere enn ganske mange andre, men de har levd av å selge stock photography i mange mange år før internett kom, og er en av verdens største på dette, så prisene deres er definitivt realistiske.

For å ta en parallell til - det finnes helt sikkert folk som gjør samme type tjenester som det du selger, gratis. Skal det da bety at du ikke har rett til å ta betalt for det? Nei? Så hvorfor skal getty måtte gjøre det?

Royality free betyr heller ikke at bildene er gratis å bruke, men (grovt forklart) at man kan kjøpe dem en gang, og så ha rett til å bruke dem flere ganger uten å måtte betale for hvert enkelt brukstilfelle.

Det finnes mange forskjellige betalingsmodeller - noen, spesielt såkalte "microstock"-byråer (f.ex. istockphoto & dreamstime) tar mer betalt jo større bildet er (dvs i pixelstørrelse), uavhengig (nesten ihvertfall) av bruksområdet, men av byråer som selger mer til presse (f.ex. getty og scanpix - nå har jo også mange "presse"aktører begynt å bruke stockbilder mer pga besparelser, så den forklaringen er kanskje litt dårlig) er det vanlig å prise ut fra bruken, ikke ut fra størrelsen på bildet.

Det du kan gjøre, for å prøve å få ned prisen, er å sende en mail til Getty der du forklarer greia, og gjerne dokumenterer hvor mye/lite trafikk du har på sidene der bildet er brukt, så kommer de sikkert til å tilpasse kravet til dette.

Selv om det er en del nisser på internett som klager over at de har fått "utpresningsbrev" fra getty, så er det absolutt ikke dette getty lever av. Jeg har gravd fram litt tall på omsetningen til getty lenger oppe i tråden her, så kan du jo tenke etter hvor vanvittige mengder med slike "utpresningsbrev" vi skulle kunne lese om da.

Stikk motsatt av dette så har getty helt klart stor interesse av å gjøre det uattraktivt å stjele bilder fra dem, og hvis du går inn på sidene deres, så ser du at det bare er disse aller minste bildene (thumbnails) som vises uten vannmerke. Hvorfor er det vannmerke på de større hvis de vil at folk skal bruke dem uten lov så de kan saksøke dem for det i etterkant? Grunnen til at det ikke er vannmerke på de minste bildene, er fordi et vannmerke som hade vært meningsfylt på disse ville dekke til så mye av bildet at det ikke var mulig å se innholdet på bildet skikkelig for oss som er inne der for å kjøpe bilder lovlig, og den samme praksisen ser du hos alle bildebyråer jeg vet om, fra scanpix til dreamstime - vannmerke er det på store bilder, ikke på thumbnails.

Enden på visa er: Tar du dette til retten, så kommer du 100% garantert til å tape, for du HAR brutt norsk lov.

Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Åja, og en liten ting til - at man gjennom Clara har mulighet til å kopiere en del fra bøker osv til undervisning vil absolutt ikke si at du kan bruke dette totalt fritt, da har du misforstått veldig!

Jeg er forøvrig absolutt ikke sikker på at alle "siviliserte" land i verden har tilsvarende ordninger, den eneste grunnen til at vi har det i norge er fordi rettighetshaverne i stedet får penger fra staten (gjennom kopinor såvidt jeg husker?), som altså i praksis betaler "kollektivt" for skoler osv, så skoler/lærere skal slippe å knote med dette hver gang de trenger å kopiere et eller annet.

Erlend

Medlem
Hva er du ute etter??

Han har selv trukket frem at han er lærer.....og sine holdninger til rettigheter rundt bruk av bilder!

Kan ikke helt se hvordan ditt spørsmål blir relevant i denne sammenheng!
Selv om han er lærer, så betyr ikke det at han lærer elevene om sine holdninger til rettigheter rundt bruk av bilder.

allorano

New Member
Jeg synes en slik pietistisk moralisme bør spares til kirken.

Alle kan gjøre en feil, og heldigvis bor vi i en stat med en rettsapparat, dette betyr at det er statens myndigheter som kan straffe oss og gi oss bøter. Heldigvis har ikke disse store internasjonale selskaper ikke rett til å presse folk for penger (extortion) slik Getty, og kun Getty (og ikke Corbis eller Scanpix) gjør.

Påstår de at jeg har stjålet noe fra dem, greit! Da må de først henvende seg til norske påtalemyndigheter og deretter, i et forliksråd, kan avtales en eventuell kompensasjon.

De vet om dette. Derfor kaller de sine krav som "invoice" og ikke "claim", og ingen av dem tør å signere disse brevene. Dessverre er godtroende nordmenn lettere å lure en folk fra andre land.

Så til slutt, dette er noe som kan skje også til en av dere, eller deres familemedlemmer (som kanskje skriver i en vanlig blogg). Tenk på det neste gang!

allorano

New Member
TIL Msites Ltd

TIL Msites Ltd

Jeg har nettopp besøkt bloggen din som innholder mange bilder av håndballspillere. Jeg er ikke 100% sikker på at alle de bildene som står der er tatt av deg selv. Pass deg, før du kritiserer de andre :-D

Go´ helg!

Kassimaja

Geocacher
TIL Msites Ltd

Jeg har nettopp besøkt bloggen din som innholder mange bilder av håndballspillere. Jeg er ikke 100% sikker på at alle de bildene som står der er tatt av deg selv. Pass deg, før du kritiserer de andre :-D

Go´ helg!

Han behøver da ikke å ha tatt alle bildene selv. Det går faktisk ann å KJØPE seg rettigheter til bilder

Hupsey

Medlem
Jaja, tror ikke det blir enighet om hva et bilde er verdt og hva som er rimilig betaling for tyveri av bilde..
For å prøve å komme med noe konstruktivt legge jeg til en link til en god fototjenste for å finne gratis bilder:sxc

I følge tos er bruk for generel lisens gratis også for kommersielt bruk
Når man snakker om sola, ser man at tjenseten nylig har fått ny eier:stock.xchng - site info

Konseptet er smart:man søker etter bilder, og får opp gratis( i de fleste tilfeller) gode bilder.
Under søkeresultateet kommer det opp høykvalitets bilder fra betalingsider.

pleb

Medlem
Er det en liste tilgjengelig over nettsteder man kan hente gratis bilder fra uten å måtte være redd for å få et brev i posten? Altså bilder der man ikke engang må referere til eier av bildet.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tror at Msites har det med bildene i skjønneste orden.

Det er en del her som mener man burde forstå at.. etc.
Det bygger vel på antakelsen at man er obs på det og vet hvordan det fungerer.
Men hvor mange av oss bruker en font i god tro at man har lov til det fordi den følget med med operativsystemet eller fordi den var fritt, gratis og i public domain på en eller annen font-side?

De som mener det er lysende klart for bilder har vel undersøkt det også for fontene de bruker i logo/bildeproduksjon?
Ingen her som produserte gif-filer mellom 1994 og 2003 som hørte med Unisys først om det var ok?

Uansett bidrar en slik tråd som denne med å informere folk om at man må respektere rettighetene til de som skaper åndsverk. Det er bra.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Er det en liste tilgjengelig over nettsteder man kan hente gratis bilder fra uten å måtte være redd for å få et brev i posten? Altså bilder der man ikke engang må referere til eier av bildet.

Det kan være en ide å notere/huske hvor du har lastet ned noe råmateriale uansett, fordi det er mulig at du tror noe er gratis mens det ikke er det.
F.eks. hvis noen starter en side der man kan dele det man har produsert med andre under en GNU lisens eller noe, så kan en av disse andre laste opp noe som faktisk bryter noen annens rettigheter - da kan du sitte med sorte Per når du ikke husker det og har vanskelig å sannsynliggjøre at du har handlet i god tro.

Trust er en utfordring i en digital verden.

peterandrej

pensjonert moderator
Påstår de at jeg har stjålet noe fra dem, greit! Da må de først henvende seg til norske påtalemyndigheter og deretter, i et forliksråd, kan avtales en eventuell kompensasjon.

Hehe. De kan fremsette et krav via sin norske avdeling. Fakturere deg, for så å dra deg til forliksrådet hvis du ikke betaler. Dette er en sak du med 110% sannsynlighet vil tape, da du har brutt norsk lov og sånn sett er en simpel forbryter som ikke bør motta vår sympati.

Men vi gir deg litt sympati likevel, siden du helt tydelig ikke aner hva du snakker om. Vi er så storsinnede av oss her på WF :)

Da er han pålagt til å sitere kilden eller fotografen, på det samme måten nettaviser må gjøre.

Du er helt på bærtur (er du naturfagslærer?) i denne saken. Om man er "pålagt" å sitere kilder eller fotograf kommer jo an på hvilken avtale man har med opphavsmannen/fotografen. Det finnes ingen offentlige pålegg om at man må dokumentere påstander man fremsetter i trykket eller digital form.

Noe en del politikere i Fremskrittspartiet priser seg lykkelige over :)

Takk og pris at vi ikke lever i en "Getty"-verden!

Alternativet til en "Getty"-verden er en verden der privat eiendomsrett er avskaffet. Noe som selvsagt er å foretrekke dersom man ønsker seg et nytt Sovjetunionen eller enda et Nord-Korea. Jeg personlig trives bedre i den verden vi allerede har, men jeg skulle gjerne vært foruten et nytt mesterskap til Manchester United hvis det kan unngås.

#YNWA

Topp