(...)
Det å kalle Getty for et svindelselskap bare fordi de har tatt deg med buksene nede sier nok mer om deg enn om Getty
Jeg gjentar, jeg er en språklærer, og har ikke så mye erfaring om dette med opphavsrette. Det å kopiere bilder fra nettet, er det noe veldig vanlig, bare se på en blogg eller på Facebook.
Hvordan kan du forklare at det ikke er mulig å laste ned:
1. musikk;
2. bøker;
3. lydbøker;
4. film;
fra Google?
Har det ikke slik at de som er interessert i å beskytte rettighetene sine, ikke legger sine verk "lett tilgjengelige" på nettet?
Jeg kaller Getty for et svindelselskap fordi:
1) Dette firmaet beskytter ikke sine bilder som de andre aktørene gjør, og sprer dem på nettet slik at folk ubevist bruker dem i sine blogg. Dessuten tjener Getty seg rik med å kreve penger, og ikke med å selge bildene sine som de andre aktørene gjør (Corbis, Scanpix).
Les mer om dette her:
WIKIPEDIA
Getty Images - Wikipedia, the free encyclopedia
THE WALL STREET JOURNAL
Photo Agencies Scour the Web For Copyright Violations - WSJ.com
2) Dette firmaet truer folk gjennom sine trusselbrev (kjent som Getty Extortion Letter - du finner masse på nettet om dem) med en svært tvilsom fremgangsmåte. Jeg har forresten snakket med forbrukerrådet i dag, og de har bekreftet at de ser alvorlig på saken, og at de har allerede registrert to tilfeller.
Jeg gjentar, nesten gang kan det være din datter eller din sønn, det vil si du, som får et slikt brev. Nå har de startet med sine masseutsendelser i Norge, og de vet at det er mye å tjene her. Nordmenn blir skremt og betaler med en gang. Trist med sant.