Jeg tror ikke du helt forstår poenget jeg, peterandrej og diverse andre prøver å fortelle deg allorano...
Getty har en norsk avdeling, så det er veldig enkelt for dem å drive både vanlige forretninger her i norge, og å ta ting til forliksrådet e.l.
For Getty er det ikke egentlig pengene fra DEG, eller engang totalen fra alle de fersker i å stjele bilder, som er viktig, dette er egentlig småpenger. For dem er det et prinsipp som igjen handler om virkelig store penger: Hvis de lar folk stjele bilder uten at de gjør noe med det, så har de ENORME summer å tape (vi snakker om omsetning på milliarder i året)
Og hva mener du egentlig at er feil med at de skal kunne sende deg en regning på dette? Mener du også at du skal kunne parkere på andres private område uten at noen skal kunne gi deg bøter for det? Dette er også privatrettslig, og funker i bunn og grunn på NØYAKTIG samme måte - du har forsynt deg av noen andres produkt/tjeneste, og da har de rett til å kreve betalt for det.
Rent definisjonsmessig er det vel bare staten som kan gi deg "bøter" - fra andre kalles det vel "krav" eller noe sånt (dette gidder jeg ikke å sjekke), men når du har forsynt deg av andres varer e.l., så er eier/rettighetshaver/et.c. i sin fulle rett til å sende deg et slikt krav - samme hva man kaller det. Videre - så lenge kravet ikke er totalt urealistisk, så kommer det til å gå gjennom i retten, og siden staten er helt enig i at det ikke skal lønne seg å stjele, så kommer staten også til å godta at kravet er ganske mye høyere enn hva det ville ha kostet å kjøpe samme tjenesten lovlig. 2-3 ganger så mye er vel ganske vanlig.
Så - er dette kravet realistisk? Så lenge du ikke gir Getty nøyaktig informasjon om hvordan bildet er brukt, så ja, da er det et realistisk krav. De kan ikke vite hvor mye trafikk du har f.ex, eller hvilket opplag et blad har, og derfor baserer de kravet sitt på sine maksimumstall.
Derfor, som jeg har sagt flere ganger - snakk med Getty, så kan det godt hende at du kan slippe billigere unna, men hvis du prøver å kaste regninga i søpla, så trenger ikke getty å gjøre mer enn å sende kravet videre til forliksrådet, og enden på visa vil bare bli at du må betale rettsgebyrene for dette i tillegg.