Krav på 3500,- fra Getty Images

n0stra

Medlem
Jeg mener at man uansett i slike tilfeller gir rettighetsinnehaver utrolig mye makt.

Om jeg eksempelvis hadde bestilt prøvekjøring av en bil og missbrukt dette og ikke levert den tilbake før en dag senere fordi jeg snek til meg en tur til oslo så ville ikke bilselger kunne krevd summer i denne størrelseorden. Om de hadde gått til sak ville summen blitt langt lavere.

Om jeg klinker til en kar og slår løs en tann og knekker kjeven hans på gata er summene mindre enn det meste som blir illustrert her.

Dette går på rettsoppfattelsen til folk, ikke at et firma skal selv få bestemme verdien på et produkt og det de mener å ha tapt på det. Om folk får langt høyere straffer for økonomisk kriminalitet enn voldtekt, drap og misshandling bryter dette med rettsoppfattningen og hele systemet med lov, rett og straff blir undergravet. Det er også slik at det aldri har fungert blandt mennesker å implementere forbud og straff for noe som de fleste anser som alt for lett å gjennomføre og noe veldig mange gjør uten å tenke seg om. Det er kriminelt å nyte alkohol på offentlig plass, men loven håndheves så og si aldri i ordets rette forstand. Og om den hadde blitt det så ville folk ansett det som tyrannisering og overtramp i privatlivets fred. Kanskje ikke helt sammenlignbart men det går litt på tankene bak, prinsippene og hele grunnen til at man har lover og regler å forholde seg itl.

Jeg skiller stort mellom de som benytter andres bilder i annonsematriell, store avisoppslag, produksjon av hjemmesider for kunder og på andre måter tjener penger direkte på andres arbeid. På den andre siden har man den type missbruk som har skjedd i trådstarters tilfelle, hvor jeg mener at man har lært og blitt klok av skade. Det vil med andre ord ikke gjenta seg.

Det som taler kraftig mot Getty images fremgangsmåte er at man ikke tar hensyn til om det er en privatperson som har en liten blogg eller om det er et digert firma. Ordlyden er den samme, kravene og fremgangsmåten likeså. De har med andre ord lite eller ingen interesse i å stoppe ulovlig bruk, det er pengene som har første prioritet. Om dette er firmaet som tar seg av jobbens feil eller om det er bestemt av Getty er likegyldig når sistnevnte har ansvar for førstnevnte.

Det manglende ønske på dialog er også ganske alvorlig. Og i tilfeller hvor man havner i forliksrådet eksempelvis er dette noe som vil straffe Getty ganske kraftig. Her blir firmas krav ofte dømt basert på hvor fleksible, åpne og imøtekommende de har vært.

Jeg kjenner ikke trådstarter eller andre de har sendt krav til, jeg kan kun basere meg på fakta og det er ordlyden og måten de tar kontakt. Den er lovlig men skitten utifra at man fra start inntar en aggresiv og truende rolle. Uansett hva dere måtte mene om opphavsrett er dette noe dere ikke kan se bort ifra. Det er ingen alvorlig kriminell handling å laste ned et bilde og benytte på en hjemmeside. Kriminell ja, men alvorlig nei.

Spørsmålet er da hvorfor Getty og deres partner velger å innta en slik aggresiv holdning. Om det hadde vært en privatperson kunne man unnskyldt det som en impulshandling, det kan man tydelig ikke gjøre her. Er det da slik at de ønsker å spare tid og "cut to the chase" som det så fint heter? Isåfall har de jo en nedlatende holdning ovenfor mottakerne og har allerede lekt dommer, jury og bøddel uten interesse for å vite hva som ligger bak. Vet de kanskje ikke bedre? Ikke vet jeg.

Hadde det vært opp til meg hadde prosedyren vært:

1. ta kontakt med eier av hjemmesiden, spør om h*n kjenner til at bildet er copyrightet og om denne evt har rett til å bruke dette. Sett opp krav om at det fjernes innen en uke hvis ikke samt informer om at krav kan legges frem om det anses som hensiktsmessig.
2. basert på bruken og om brukeren er en større instants som burde vite bedre vs en privatperson eller et lite firma drevet av en lekmann kan man ta en vurdering om man setter frem et krav og evt størrelsesorden. Et stort firma vil ikke føle 10 000 som et stort tap. En privat blog eller et firma drevet hjemmefra vil oppleve dette som et stort tap.

picxx

WF 09
1. ta kontakt med eier av hjemmesiden, spør om h*n kjenner til at bildet er copyrightet og om denne evt har rett til å bruke dette. Sett opp krav om at det fjernes innen en uke hvis ikke samt informer om at krav kan legges frem om det anses som hensiktsmessig.
2. basert på bruken og om brukeren er en større instants som burde vite bedre vs en privatperson eller et lite firma drevet av en lekmann kan man ta en vurdering om man setter frem et krav og evt størrelsesorden. Et stort firma vil ikke føle 10 000 som et stort tap. En privat blog eller et firma drevet hjemmefra vil oppleve dette som et stort tap.

Ikke om dette hadde vært noe som hadde gitt deg eller ditt firma en solid inntekt hvert år.
Noe det tydeligvis ikke gjør ifølge kjennerne her.
Personlig hadde jeg nok kjørt på med erstatninger i millionklassen... men så er jo jeg en hensynsløs djevel også da ;)

Ellers skjønner jeg hva du vil frem til... det er lov å være menneskelig oppi alle lover og all kapitalismen!

Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Det forundrer meg litt at det er folk her inne på forumet som synes det er helt ok eller mindre alvorlig å stjele bilder. Og, unnskylder med at det er så lett tilgjengelig!?!

Må også si at det heller ikke var noen urimelig sum som ble krevet. Hvis man mener det er så ubetydelig bilde så får man heller forsøke å ta det selv. Så ser man både hvor mye arbeid det er og hva som kreves av utstyr for å få nogenlunde kvalitet på bildene.

Kassimaja

Geocacher
Skulle nok klart å ta dette bilde med et dårlig mobilkamera, i dårlig lysforhold og med dårlig tid.

Da ønsker jeg deg lykke til med det,men hvorfor gjorde du ikke det med en gang slik at du slappå gjøre deg til tyv?

Letitbe

Medlem
Har jobbet med web i snart 10 år... og gjorde vel en liten glipp for noen år siden da jeg brukte dette bilde. Selvsagt skulle dette aldri, jeg sier aldri, ha skjedd. Men nå har jeg lært, og er blitt et nytt (om ikke særlig bedre) menneske.

Trodde vel også det var menneskelig å feile iblant, men så feil kan jeg altså ta.

Ståle skrev:
Da ønsker jeg deg lykke til med det
Takk Ståle!

Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Msites: det er ikke noe stjeling. Eiendomsretten er forskjellig fra opphavsretten.

Ellers tror jeg at åndsverkloven §55 gjelder for erstatsningsregler (ihvertfall i Norge), og at en rettighetsinnehaver ikke bare kan fakturere hva som helst eller skrive ned noe som helst i en TOS (som forøvrig partene aldri har blitt enige om).

Og såklart (for de som ikke har lest alle innlegg i denne diskusjonen): det var ikke rett å bruke en kopi av bildet. Klart det.
Men det trenger ikke være *juridisk* rett fra Getty Images sin side å fakturere det beløpet de har valgt - og det er denne siden jeg synes er interessant. Ingen grunn til å tillate at Getty Images gjør feil fordi Letitbe gjorde feil.

Det er faktisk alltid i det minste farlig og kanskje rett og slett feil å bruke noe som helst uten å sjekke lisensens vilkår. Hver bidige nettside, kodesnutt, wordpress plugin, hver tekst, hvert bilde, hver lydfil eller filmsnutt.. er det vel egentlig lov å bruke en XP/Vista/Windows 7 HOME eller en Office HOME til jobben, og hva står egentlig i GNU GENERAL PUBLIC LICENSE?
Mye jeg ikke har lest men så liker jeg å tro at å handle i god tro går bra (et sted må grensen gå). Så jeg handler i god tro - eller med dårlig samvittighet :)

Nutz

Med lem
Sett at det er tyveri. -Har man da retten på sin side til å utstede bøter i egen regi, eller filleriste tyven til man synes "straffen" har blitt passe og at man selv er fornøyd?

Vel, det tror jeg ikke vårt ellers lovregulerte samfunn tillater.

Selvfølgelig fjerne bildet fra nettstedet umiddelbart.
Så bestride kravet skriftlig.

hansson

Langveisfarende
Det er 100% sikkert at vårt lovregulerte samfunn tillater erstatningskrav ved misbruk av åndsverk. Det viser jo svært mange dommer som omhandler Åndsverksloven. Tror det korrekte ordet er økonomisk oppreisning.

Oppreisningen/erstatningen blir i siste instans fastsatt av retten, men det er opp til deg å kreve den i utgangspunktet. Hvis du krever noe urimelig og havner i retten med det, taler det mot din sak og du blir kanskje tilkjent mindre enn du ellers ville blitt tilkjent. Setter du opp et realistisk (hva nå enn det måtte være) krav er sjansene store for at du blir tilkjent det.

Alle som driver med salg og lisensiering av åndsverk vet at man krever en oppreisning for tort og svie/tapt verdi/tapt inntekt/tapt anseelse av verket/bla bla bla i tillegg til prisen det ville ha kostet å kjøpe eller lisensiere det i utgangspunktet.

n0stra

Medlem
Må si jeg blir sjokkert over hvor mange nesevise bedrevitende rassh*l som tydeligvis elsker å rakke ned på andre som har havnet i uføret. Jeg kan ikke se at dere kommer med noe som helst nyttig eller informativt i denne debatten og skjønner rett og slett ikke hva dere ønsker å oppnå?

Om du er en av de som føler seg truffet så burde du kanskje finne noe bedre å gjøre enn å slenge rundt deg med nedlatende definasjoner. Skulle nesten tro at noen her tok det personlig og har et hat mot alt som heter digital distribusjon og mulighetene det gir. Åndsrettfundamentalister har minst like feil som de som mener at alt skal være gratis.

Det virker som dere har store problemer med å ta innover dere at rettighetsinnehaver både har rettigheter OG plikter. Man plikter å forebygge missbruk av ens egne produkter, ikke legge til rette for det. Man plikter også til å inneha etiske retningslinjer og føre en åpen dialog ved tilfeller hvor det kan være tvil. Hvis dere ikke har lest prossessen, man er faktisk uskyldig til man er dømt, tro det eller ei. Det er den som anklager som skal stille bevisene, ikke den andre veien rundt.

Og om dere seriøst mener at et bilde av denne kvalitet skal være verdt 3500 kroner så er vel dere også en av de som tror man kan selge sand i sahara. Et produkt er verdt så mye som en kunde er villig til å betale. Enkelt og greit. Finn en person som vil betale 3500 for noe slikt jeg jeg skal vise deg en idiot. Et bilde må være spesielt, utført med høy teknisk kompetanse, inneholde en spesiell situasjon, ha kunstnerisk verdi osv for å kunne forsvares til å ha en høy markedsverdi. Ti på dusinet illustrasjonsbilder har ikke dette. I tillegg er kvaliteten satt på et så lavt nivå at det er ubrukelig innen trykk og vil ha begrenset verdi nettopp pga dette også. Faktisk er dpi på bilder gitt ut gratis fra fotografer langt høyere, dette vet jeg selv som freelance fotograf blant annet på bryllup.

Det sier sitt når selv personer som Ole-Anadreas Rognstad - professor, det juridiske fakultet Universitetet i Oslo, stiller spørsmål rundt definasjonene og setter fokus på at man fra rettighetsinnehaverne også må få klarhet i hva som er tillatt og ikke. Samt at de også må ha sitt ansvar klart i forhold til å tilrettelegge for at dette blir fulgt. Altså i forkant, ikke skremme vettet av folk i ettertid. Firma som Getty tjener enorme mengder penger på de muligheter digital distribusjon gir kontra de modeller som eksisterte før internett. Man kan ikke kun akseptere fordelene og overse ulempene.

Hadde Getty som tidligere nevnt foretatt en henvendelse som først og fremst gikk på fjerning hadde jeg ikke sett problemet. Rettigheter på eget matriale er privat eiendsomrett og jeg anser på ingen måte meg selv for å være imot disse. Det jeg reagerer på er brudd på moralske retningslinjer blandt annet, og at at begge sider da har skitt på fingrene.

n0stra

Medlem
Ikke om dette hadde vært noe som hadde gitt deg eller ditt firma en solid inntekt hvert år.
Noe det tydeligvis ikke gjør ifølge kjennerne her.
Personlig hadde jeg nok kjørt på med erstatninger i millionklassen... men så er jo jeg en hensynsløs djevel også da ;)

Ellers skjønner jeg hva du vil frem til... det er lov å være menneskelig oppi alle lover og all kapitalismen!

Kapitalisme handler om tilbud og etterspørsel. Ikke om utpressing og grådighet ;) Miksen her skyldes venstreradikale som elsker å knytte alle negative sider opp mot verdens mest velfungerende samfunnssystem.

Tonny Kluften

Administrator
Til trådstarter.
Du gjorde en feil. Greit nok, det kan alle gjøre i et anfall av uvitenhet, jeg har selv noen kunder som vil hente bilder på Google og tror det er gratis fordi de vet ikke annet.
Tilby dem å kjøpe bildet til vanlig pris. Hvis de ikke godtar det, la dem ta deg til forliksrådet. Det er ikke verre enn det.

hansson

Langveisfarende
Det virker som dere har store problemer med å ta innover dere at rettighetsinnehaver både har rettigheter OG plikter. Man plikter å forebygge missbruk av ens egne produkter, ikke legge til rette for det. Man plikter også til å inneha etiske retningslinjer og føre en åpen dialog ved tilfeller hvor det kan være tvil. Hvis dere ikke har lest prossessen, man er faktisk uskyldig til man er dømt, tro det eller ei. Det er den som anklager som skal stille bevisene, ikke den andre veien rundt.

Hvor i alle dager har du dette her fra da? Virker som du er et bedrevitende rassh*l yourself, for det du skriver her er 100% FEIL.

Rettighetshaver har ingen plikter. Tvert imot. Man trenger ikke å foreta seg noe som helst for at et åndsverk skal ha fullt vern.

Åndsverkslovens § 39a inneholder en regel som går ut på at dersom det ikke uttrykkelig fremgår gjennom en utvetydig avtale at rettigheter er overført, anses de å forbli hos den opprinnelige opphavsmannen. Denne regelen kalles det opphavsrettslige spesialitetsprinsipp. Dette betyr at et åndsverk er ditt, altså det tilhører deg som har skapt det, inntil DET MOTSATTE ER BEVIST.

Dermed er det altså ikke opphavspersonen (den som har skapt åndsverket) som skal bevise at noen har misbrukt hans verk, det er den som blir beskyldt for misbruk som må bevise AT VEDKOMMENDE HAR RETTIGHETENE TIL Å BRUKE VERKET. Det er derfor det er viktig å ha tungen rett i munnen når det gjelder opphavsrettslige spørsmål. Har du ingen kontrakt eller avtale, har du heller ingen rett til å bruke et verk.

Alle avtaler som er uklare vil av retten bli tolket restriktivt i opphavspersonens favør.
Immaterialrett - www.kvale.no

Og om dere seriøst mener at et bilde av denne kvalitet skal være verdt 3500 kroner så er vel dere også en av de som tror man kan selge sand i sahara. Et produkt er verdt så mye som en kunde er villig til å betale. Enkelt og greit. Finn en person som vil betale 3500 for noe slikt jeg jeg skal vise deg en idiot. Et bilde må være spesielt, utført med høy teknisk kompetanse, inneholde en spesiell situasjon, ha kunstnerisk verdi osv for å kunne forsvares til å ha en høy markedsverdi.

Nå kan du jo prøve å gå inn på Elkjøp i helga og si at "denne dingsen her er jo masseprodusert i Kina og har ingen kunstnerisk verdi, så jeg tror nok ikke jeg kan betale mer enn 10% av utsalgsprisen deres".

Det du skriver her er noe av det latterligste jeg har hørt denne måneden ihvertfall. Tror du noen kan tvinges til å selge noe for en pris de selv ikke godkjenner? Du virker mer blåst enn Stutum.

Hadde Getty som tidligere nevnt foretatt en henvendelse som først og fremst gikk på fjerning hadde jeg ikke sett problemet. Rettigheter på eget matriale er privat eiendsomrett og jeg anser på ingen måte meg selv for å være imot disse. Det jeg reagerer på er brudd på moralske retningslinjer blandt annet, og at at begge sider da har skitt på fingrene.

Hvilke moralske retningslinjer dette skulle være ville jeg jaggu likt å vite. En moral som sier at du ikke skal ta betalt for produktene dine? At du bare skal gi dem bort?

Og apropos fjerning: Ny øvelse: Du kan gå inn og stjele et fint dass på VVS-kjeden, og så kan du installere det i huset ditt. La oss si at du blir tatt og politiet finner tjuvgodset. Du kan jo se hvor langt du kommer med ditt tilbud om "å fjerne dassen" for på slippe straff.

Gettys aktivitet er helt i tråd med internasjonal og norsk opphavsrettslovgiving, der man går ut fra at opphavsmann eier rettighetene til verket så lenge noe annet ikke er uttalt. Man skal ikke måtte låse inn kunstverker i Norge for å forhindre folk i å stjele rettighetene til det. Man skal kunne eksponere åndsverk for allmennheten og slippe å få problemer med at folk ikke respekterer verkene.

Om bildet er dårlig eller ikke har INGENTING med saken å gjøre. Getty og fotografen eier det. Det gjør IKKE du.

Topp