Det er også akkurat der det skurrer mest for meg - det de kan tjene på det er så lite i forhold til hva de kunne tape på det, og derfor tror jeg ikke de gjør det.
Ang. størrelsen: en liten titt på wikipedia++ forteller at Getty er verdens ledende på slike bilder, de ble solgt for 2,4 milliarder dollar i 2008, de eier også iStockphoto, som
alene tjente 122 millioner dollar i 2008, og da ble estimert til å nå 262 millioner dollar i 2012... Så ja, det er definitivt solide summer disse folka omsetter for.
Derimot overdrev jeg visst litt på hvor mange slike brev de sender ut, det står at de har sendt ut "tusenvis" av slike brev, så da tror jeg nok ikke det er i nærheten av å være så mange som 1000pr dag, da ville de nok ha skrevet noe som hintet mer om det "hundreds/tens of thousands" e.l.
Det står også noe som antyder at 1000$ pr bilde er den dyreste enkeltlisensen (sikkert litt gammelt siden jeg fikk en pris på litt over 10k når jeg prøvde priskalkulatoren deres), og at kravene er basert på dette, og at det billigste er 49$. Vi kan jo med en gang si at kravet ikke er basert på den dyreste lisensen, så det har helt tydelig blitt tatt hensyn til trådstarters bruk. Et sekssifra antall bilder pr dag var kanskje også litt overdrevet, men her er det ihvertfall noen anslåtte tall på omsetningen:
Getty: iStockphoto Sales Could Total $262M In 2012 - ta så med i betraktningen at de helt sikkert selger flest av de billigere lisensene, og relativt få av de dyreste, vi ser at BARE SELVE Getty (altså uten å ta med iStockphoto) omsetter bilder og film (altså også uten å ta med lyd/musikk) for et sted mellom 800 millioner og 1 milliard dollar i året (editorial, creative, other og footage/multimedia), og hvis vi går ut fra at de fleste lisensene er av de billigere, og relativt få er av de dyreste, så snakker vi nok ihvertfall om et beløp ganske høyt opp i det femsifra området. 25000x50$=1,25mill $ pr dag, og vi må opp i godt over 2 mill $ pr dag for å komme opp i de aktuelle årlige beløpene.
I tillegg ser jeg at det er et eksternt firma som gjør jobben for dem, noe som vil si at det er enda flere som skal ha litt av kaka, så nei, jeg tror nok ikke de akkurat tjener så veldig store penger på dette her, ihvertfall ikke nok til at de vil ta sjansen på noe som gir dem dårlig pr.