Krav på 3500,- fra Getty Images

Letitbe

Medlem
Takk for alle birdag/tilbakemeldinger i tråden.
Jeg har nå kommet frem til en løsning med Getty, saken er ute av verden for min del, og jeg er blitt en smule klokere.

Takker for seg.

TorsteinO

Art Director & grunder
n0stra skrev:
Og om dere seriøst mener at et bilde av denne kvalitet skal være verdt 3500 kroner så er vel dere også en av de som tror man kan selge sand i sahara. Et produkt er verdt så mye som en kunde er villig til å betale. Enkelt og greit. Finn en person som vil betale 3500 for noe slikt jeg jeg skal vise deg en idiot. Et bilde må være spesielt, utført med høy teknisk kompetanse, inneholde en spesiell situasjon, ha kunstnerisk verdi osv for å kunne forsvares til å ha en høy markedsverdi. Ti på dusinet illustrasjonsbilder har ikke dette. I tillegg er kvaliteten satt på et så lavt nivå at det er ubrukelig innen trykk og vil ha begrenset verdi nettopp pga dette også. Faktisk er dpi på bilder gitt ut gratis fra fotografer langt høyere, dette vet jeg selv som freelance fotograf blant annet på bryllup.

At det er mulig å kjøpe tilsvarende bilder mye billigere (f.ex. hos Getty-eide iStockphoto) har fint lite å si, getty selger dem for mye mer (men 3500,- er sannsynligvis en dobling eller noe i den dur av det de vanligvis ville tatt for trådstarters bruksområde), og det gjør de såpass ofte at omsetningen ender opp i underkant av en milliard dollar i året. Og siden du fortsetter å mase om størrelsen på bildet - størrelsen spiller ingen rolle, getty selger bildet i full størrelse, og priser bare ut fra hvordan bildet skal brukes.

zapotek

Medlem
Jeg har nå en ny forretningside!

Skal ta meg en dag ute i byen og marka med kameraet og knipse tusenvis av bilder. Maur, takstein, asfalt, nesehår, tånegler, biler, vinduer, barnåler osv. Rett og slett alle objekter jeg kommer over. Slenger opp en nettside hvor jeg lager en underside pr. bilde. Prøver deretter å få hver og en av bildene til å ranke på Google bildesøk.

Under hvert bilde skriver jeg "Pris for dette fantastiske verket er kr 10 000,-". Installerer så programvare som kan søke opp om disse bildene brukes på andre nettsteder. Så er det bare å vente....

Bang! Der satt en fjortissblogger i baret gitt!! Haha dusten har brukt bildet mitt av nesehår til å illustrere et av blogginnleggene sine. Mwuhahahahahha! Dette forringer jo selvsagt verdien av bildet noe infernalsk , så jeg må legge på prisen litt i dette tilfellet. Hadde egentlig tenkt å ta bare dobbel pris for bildet, men synes en firedobling er på sin plass her. 40 000,- tenker jeg er riktig pris!

For mye synes dere? Pøh! Jeg er jo innehaver av åndsverket, jeg kan sette den prisen jeg vil.

peterandrej

pensjonert moderator
Denne diskusjonen begynner å bli latterlig. Alt fra at det stjålne bildet ikke er verdt noe som helst til at kapitalister er fæle trekkes opp som "gode grunner" til at Getty pinadø må skjerpe seg.

Etter mitt syn er saken veldig enkel.

1. En person har (antagelig uten forsett) brukt et bilde han ikke hadde rett til å bruke.
2. Getty fakturer personen for en sum de finner passende for "forbrytelsen", noe de selvsagt har all rett til da det er deres åndsverk og følgelig kan ta akkurat hva de vil.
3. Getty og personen kommer til enighet og løser dette i minnelighet.

Det er egentlig ikke verre enn det, og antagelig har personen i saken fått seg en vekker som gjør at han neppe gjør samme sak igjen. Getty på sin side har brukt litt ressurser på å sikre at egne produkter er verdifulle, noe de jo selvsagt både må (og bør) gjøre.

kongen

kongemedlem
Denne diskusjonen begynner å bli latterlig. Alt fra at det stjålne bildet ikke er verdt noe som helst til at kapitalister er fæle trekkes opp som "gode grunner" til at Getty pinadø må skjerpe seg.

Etter mitt syn er saken veldig enkel.

1. En person har (antagelig uten forsett) brukt et bilde han ikke hadde rett til å bruke.
2. Getty fakturer personen for en sum de finner passende for "forbrytelsen", noe de selvsagt har all rett til da det er deres åndsverk og følgelig kan ta akkurat hva de vil.
3. Getty og personen kommer til enighet og løser dette i minnelighet.

Det er egentlig ikke verre enn det, og antagelig har personen i saken fått seg en vekker som gjør at han neppe gjør samme sak igjen. Getty på sin side har brukt litt ressurser på å sikre at egne produkter er verdifulle, noe de jo selvsagt både må (og bør) gjøre.

Akkurat som om jeg skulle ha sagt det selv

Nutz

Med lem

Ja jøss, de kan fakturere så mye de ønsker, men rettslig hjelp til å inndrive kravet er de ikke "garantert" dersom de er for grådige.

peterandrej

pensjonert moderator
Ja jøss, de kan fakturere så mye de ønsker, men rettslig hjelp til å inndrive kravet er de ikke "garantert" dersom de er for grådige.

Nei, kravet må jo selvsagt være realistisk. Kommer man trekkende med et "Kongo-beløp" type "Jeg vil ha 60.000.000 millarder dollar for dette bildet", så vil jo kravet bli avvist. Men i denne saken kan jeg ikke se at kravet er uforholdsmessig høyt.

zapotek

Medlem
Pong: Om du ikke skjønte det, den fantastiske ideen var en spøk ;)

Fint om du skriver hvordan dere løste det ja Letitbe.

Topp