Kjapp og trygg hosting for Wordpress

180.no/Nettkatalogen.no/Advista AS - et irritasjonsmoment - 180.no

raakanin

Medlem
Jeg har selv vært i kontakt med en svensk selger fra Nettkatalogen som oppførte seg veldig spesielt. Til tross for at jeg hele tiden har sagt tydelig nei til han, så fortsatte han å ringe for å mase i en lang periode etter første samtale.

Til syvende og sist forsøkte han seg på en spansk en (registrere meg først, spørre etterpå....). Utrolig irriterende med denne type selgere.
 

Grooo

Medlem
Han ringte flere ganger selv om jeg bestemt og kort svarte at jeg ikke var interessert og ba dem stryke meg fra listene.
Problemet hos oss var nok at forrige eier (vi kjøpte opp en nettbutikk for to år siden) hadde hatt annonse på nettkatalogen.no og brukt mye penger på det, så de ville vel prøve seg igjen og igjen fordi "vi" hadde vært kunde der før.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Msites;

Det er noe ironisk at du trekker frem forhastede slutninger som et kritisk moment, når du selv tydeligvis ikke vet noe om min utdannelse, arbeidserfaring eller hva som ble sagt under samtalen. Så jeg fraber meg slike utsagn.

Når det gjelder en eventuell behovsanalyse som selgeren skulle ha gjort, så var det ytterst lite som kom frem i samtalen som tydet på at han visste noe om min virksomhet. Jeg har en nettbutikk, og adressen min er i Ålesund. Så å trekke frem Oslo er etter mitt perspektiv, ikke aktuelt for annet enn å manipulere meg under samtalen.

I tillegg så var jeg som jeg ellers bruker å være, hyggelig, og jeg tok meg tid til å høre på ham. Samtaler med telefonselgere er hovedsakelig kun bortkastet tid for min del ettersom jeg aldri inngår avtaler uten at jeg har gjort forundersøkelser og etterfølgende analyse. Så jeg har den holdningen at jeg er ikke interessert når noen tar kontakt med meg for å selge meg et produkt.

Noe som indikerer at denne selgeren ikke var så seriøs var en del påstander som han kom med under samtalen. Et eksempel var at 80 % av nordmenn søkte på Nettkatalogen. Med de tallene som han presenterte, så kunne denne påstanden umulig være korrekt. Noe som de aller fleste ville kunne regne ut selv. Selgeren var nok ikke sannynligvis ikke klar over at jeg har en ganske tung utdannelse innen statistikk og sosiologi (med spesialisering innen forbukerkulturer). Så jeg var nok ikke den rette personen å forsøke seg med slike påstander mot. (Det var ikke akkurat så vanskelig å gjennomskue holdbarheten til påstanden hans.)

Jeg ser det heller ikke som min oppgave å gi beskjed til selskapet om selgerens oppførsel ettersom jeg ikke er interessert i å kaste bort mer tid på 180/Nettkatalogen. Selgeren representerer selskapet, og da ser jeg det ikke som min oppgave å gi noen annen tilbakemelding enn at jeg ikke er interessert i å kjøpe produktet deres.

PS: Selgeren sa ikke noe som antydet at han hadde gjort noen behovsanalyse eller noe annet. Jeg har registrert i loggen at han besøkte nettbutikken 5 minutter før han ringte, og den eneste siden som ble vist for IP-adressen hans var forsiden.

Hvilket utsagn er det du fraber deg? Kan ikke se i min tekst at jeg har sagt noe som helst rettet personlig mot deg!?! Og, hva har din utdannelse noe som helst med det jeg skrev???

Du skriver også at det ikke er din oppgave å kontakte selskapet om selgerens oppførsel, men det er vel strengt tatt heller ikke din oppgave å henge ut selskapet heller?

Det jeg reagerer på i mitt innlegg er at man har veldig lett for å generalisere mot en hel bransje og yrkesgruppe. Dette er ikke bra!!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du skriver også at det ikke er din oppgave å kontakte selskapet om selgerens oppførsel, men det er vel strengt tatt heller ikke din oppgave å henge ut selskapet heller?

Jo, det synes jeg absolutt han skal gjøre. Det er bare bra at det hersker stor transperens på hvilke metoder et selskap/en bransje benytter seg av. Så lenge det trådstarter påstår faktisk er tilfelle så er det bare bra at forbrukerne bruker sin forbrukermakt.

Det går andre veien også vet du. Hadde trådstarter blitt imponert over nettkatalogens selger så hadde han kanskje fortalt den historien, og da tipper jeg du ikke hadde reagert i det hele tatt.

Det jeg reagerer på i mitt innlegg er at man har veldig lett for å generalisere mot en hel bransje og yrkesgruppe. Dette er ikke bra!!

Jo, når bransjen som vi snakker om her (nettkataloger) og yrkesgruppen (telefonselgere) så til de grader er bedriten og drives med rent ut uetiske midler, så ser jeg ingen grunn til at noen skulle holde noe tilbake. Heller tvert imot faktisk. Hadde bare flere gjort som trådstarter her, så hadde vi kanskje vært kvitt 99% av disse kataloghaiene.

(og i kjølvannet av det hadde vi antagelig sluppet minst 30% av de telefonselgerne vi får på tråden hver dag.)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jo, når bransjen som vi snakker om her (nettkataloger) og yrkesgruppen (telefonselgere) så til de grader er bedriten og drives med rent ut uetiske midler, så ser jeg ingen grunn til at noen skulle holde noe tilbake. Heller tvert imot faktisk. Hadde bare flere gjort som trådstarter her, så hadde vi kanskje vært kvitt 99% av disse kataloghaiene.

Å si at en hel bransje eller yrkesgruppe er bedriten synes jeg er å trekke det langt. Det blir omtrent som om jeg skulle angrepet designere fordi man har vært borti en god del designere som bare sitter og stjeler samt flikker på andres verk og presenterer det som sitt. Og, attpåtil en bransje som er overpriset til de grader!

For meg blir det for dumt!

I alle bransjer finnes det sorte får av både bedrifter og ansatte...

Katalogbransjen er vel den bransjen med størst volum av kunder og dertil selvfølgelig også flest klager.
Er det noen som har sett på relasjonstallene?

Jeg forsvarer ikke metodene en del selgere/selskaper bruker, men jeg påpeker igjen at det er for dumt å gi spesielt selgere som har arbeidet i katalogbransjen stempelet som useriøs!
 

picxx

Well-Known Member
"Internettbransjen" er den mest bedritne bransjen i verden, for ingen plass svindles det vel så mye som der! ;)

Likevel, når ett (eller noen) firma til stadighet blir trukket frem med negativt fortegn blir det vel riktig å da advare mot disse, men å si at hele bransjen er uetisk basert på det (eller de) firmaene blir jo som å si at alle wordpressdesignere er bedritne fordi jeg en gang bestilte fra en designer som svindlet meg for $100.
 
Da var jeg akkurat ute for en selger fra 180 også. En svensk dame. Har vært oppringt av andre selgere selvsagt og B2B selgere bruker jo normalt å være høflige og greie å ha med å gjøre, noe jeg heller ikke har noe imot. Men hun dama fra 180.no var i overkant uhøflig for å si det mildt...
 
Topp