Msites;
Det er noe ironisk at du trekker frem forhastede slutninger som et kritisk moment, når du selv tydeligvis ikke vet noe om min utdannelse, arbeidserfaring eller hva som ble sagt under samtalen. Så jeg fraber meg slike utsagn.
Når det gjelder en eventuell behovsanalyse som selgeren skulle ha gjort, så var det ytterst lite som kom frem i samtalen som tydet på at han visste noe om min virksomhet. Jeg har en nettbutikk, og adressen min er i Ålesund. Så å trekke frem Oslo er etter mitt perspektiv, ikke aktuelt for annet enn å manipulere meg under samtalen.
I tillegg så var jeg som jeg ellers bruker å være, hyggelig, og jeg tok meg tid til å høre på ham. Samtaler med telefonselgere er hovedsakelig kun bortkastet tid for min del ettersom jeg aldri inngår avtaler uten at jeg har gjort forundersøkelser og etterfølgende analyse. Så jeg har den holdningen at jeg er ikke interessert når noen tar kontakt med meg for å selge meg et produkt.
Noe som indikerer at denne selgeren ikke var så seriøs var en del påstander som han kom med under samtalen. Et eksempel var at 80 % av nordmenn søkte på Nettkatalogen. Med de tallene som han presenterte, så kunne denne påstanden umulig være korrekt. Noe som de aller fleste ville kunne regne ut selv. Selgeren var nok ikke sannynligvis ikke klar over at jeg har en ganske tung utdannelse innen statistikk og sosiologi (med spesialisering innen forbukerkulturer). Så jeg var nok ikke den rette personen å forsøke seg med slike påstander mot. (Det var ikke akkurat så vanskelig å gjennomskue holdbarheten til påstanden hans.)
Jeg ser det heller ikke som min oppgave å gi beskjed til selskapet om selgerens oppførsel ettersom jeg ikke er interessert i å kaste bort mer tid på 180/Nettkatalogen. Selgeren representerer selskapet, og da ser jeg det ikke som min oppgave å gi noen annen tilbakemelding enn at jeg ikke er interessert i å kjøpe produktet deres.
PS: Selgeren sa ikke noe som antydet at han hadde gjort noen behovsanalyse eller noe annet. Jeg har registrert i loggen at han besøkte nettbutikken 5 minutter før han ringte, og den eneste siden som ble vist for IP-adressen hans var forsiden.