Jeg tror en av grunnene til at det er så få som faktisk bruker sesam, har mye med resultatene i søkemotoren og gjøre.
Om jeg f.eks søker etter
TV2, i sesam så er førstetreff Wikipedia nettleksikon.
Under denne står det godt forklart at tv2 er Norges største kommersielle tvkanal, men dette er tross alt en link til Wikipedia.
Under wikipedia finner vi en link til tv2 sine nettsider. Beskrivelse av nettsidene:
Materialet på dette nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten særskilt avtale direkte med TV 2 Nettavisen AS (utgiver) eller med Mediebedriftenes Klareringstjeneste klarering.
Er dette hva vi leter etter i en søkemotor da? Når jeg bruker en søkemotor så er det for å finne innholdet på en side. Jeg leter ikke etter dette Sesam ramler opp med.
Det er greit nok at Wikipedia leverer informasjon om TV2 i søkemotoren, men kommer man til TV2 sine nettsider av å klikke på Wikipedia-linkene da?
Når man søker etter noe som TV2, burde man forvente at faktisk TV2 kommer øverst i søkereultatene, sammen med en beskrivelde av hva som befinner seg på sidene dems.
Det er nesten like dårlig med
NRK. Først på 2. plass kommer det vi faktisk leter etter når vi søker etter nrk.
Hva i all verden skal vi med det som kommer på førsteplass?
Min mening om hva Sesam bør gjøre, er altså først og fremst å gjøre noen drastiske endringer i hvilken resultater som faktisk kommer til
kundene deres.
Det er greit nok at dem har tapt mye penger på å få denne søkemotoren ut blandt folket, men grunnen er jo rett og slett fordi de leverer ett produkt som ikke er ferdig utviklet.
For å gå litt OT også: Hvor mange av dere hadde denne søkeboksen på nettsidene deres når de hadde ett program gjennom Tradedoubler?
Hadde dere den på sidene fordi den leverte gode resultater, eller bare fordi den betalte bra?
- Jeg innrømmer gjerne selv at jeg brukte den kun fordi den betalte bra. Resultatene var elendige...