Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sesams fremtid

webmoney

Søkemotoroptimist
Sesam "beriker" (typisk sesamuttrykk) allerede idag søkeresultatene med Yahoo-søkeresultater. Det hadde vært spennende hvis Sesam utvidet dette samarbeidet.

Men etter to små år med underskudd er vel Schibsted så engstelige at de kjører helt safe. Det virker som om det er Tinius Nagell-Eriksen som styrer Sesam nå.
 

srm

Medlem
Ser dere er i gang med å diskutere søkeresultatene. Det er en vanskelig sak og tjenestens absolutt viktigste produkt.

Et annet punkt: Jeg synes Sesam må bli tydeligere på å gi merverdi. Som det ble nevnt her, så sitter de på skikkelig gode og store artikkeldatabaser. Og veldig god oversikt hvor saker i nyhetsbildet.

Hva om Aftenposten, VG++ sendte all artikkeldebatt rett til Sesam? Og at venstre og høyremeny gav mer informasjon om saken. Tidslinje, faktaboks, "Lær mer"-lenker om vanskelige begreper som peker til søk, avstemninger, med mer.

Fordelene vil være at Sesam får et mer folkelig preg. Artikkeldebatt-scriptet til Aftenposten er likevel såpass simpelt at de ikke mister noen inntjening, og folk vil i større grad oppleve Sesam som et utgangspunkt for spennende informasjon fordi de blir "kastet litt uti det".

Tror det akkurat nå ville gitt Sesam en bedre dytt en å klatte på flere søkebokser her og der.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg tror en av grunnene til at det er så få som faktisk bruker sesam, har mye med resultatene i søkemotoren og gjøre.

Om jeg f.eks søker etter TV2, i sesam så er førstetreff Wikipedia nettleksikon.
Under denne står det godt forklart at tv2 er Norges største kommersielle tvkanal, men dette er tross alt en link til Wikipedia.

Under wikipedia finner vi en link til tv2 sine nettsider. Beskrivelse av nettsidene:
Materialet på dette nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten særskilt avtale direkte med TV 2 Nettavisen AS (utgiver) eller med Mediebedriftenes Klareringstjeneste klarering.

Er dette hva vi leter etter i en søkemotor da? Når jeg bruker en søkemotor så er det for å finne innholdet på en side. Jeg leter ikke etter dette Sesam ramler opp med.

Det er greit nok at Wikipedia leverer informasjon om TV2 i søkemotoren, men kommer man til TV2 sine nettsider av å klikke på Wikipedia-linkene da?
Når man søker etter noe som TV2, burde man forvente at faktisk TV2 kommer øverst i søkereultatene, sammen med en beskrivelde av hva som befinner seg på sidene dems.

Det er nesten like dårlig med NRK. Først på 2. plass kommer det vi faktisk leter etter når vi søker etter nrk.
Hva i all verden skal vi med det som kommer på førsteplass?

Min mening om hva Sesam bør gjøre, er altså først og fremst å gjøre noen drastiske endringer i hvilken resultater som faktisk kommer til kundene deres.

Det er greit nok at dem har tapt mye penger på å få denne søkemotoren ut blandt folket, men grunnen er jo rett og slett fordi de leverer ett produkt som ikke er ferdig utviklet.

For å gå litt OT også: Hvor mange av dere hadde denne søkeboksen på nettsidene deres når de hadde ett program gjennom Tradedoubler?
Hadde dere den på sidene fordi den leverte gode resultater, eller bare fordi den betalte bra?
- Jeg innrømmer gjerne selv at jeg brukte den kun fordi den betalte bra. Resultatene var elendige...
 
Sist redigert:

Ståle

Medlem
Godt sagt..

En enda bedre eksempel er et søk på Telenor
telenor - Sesam

Både Chess og gsm.no kommer før telenor.no
Sjekk det første treffet, en AFF site !!

Ikke like klart her som i Google, men de 3 første treffene er nok kjøpt og betalt. :)

Hvis du ser rett over det første treffet står det følgende: "Sponsede lenker".

Når man går litt lengre ned så kommer faktisk telenor.no først.

For å svare seppolaatle: Jeg hadde den fordi den betalte bra. Og nå minte du meg forøvrig på at jeg har den på en side enda, og at den ikke betaler lengre. :p Ble det 5 minutter jobbing idag også ja.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
For å svare seppolaatle: Jeg hadde den fordi den betalte bra. Og nå minte du meg forøvrig på at jeg har den på en side enda, og at den ikke betaler lengre. :p Ble det 5 minutter jobbing idag også ja.

Ingen årsak :p hehe.. Ikke bra med disee 5 minuttene altså...

Jeg la akkurat nå merke til noe egentlig litt utrolig, som også sier litt om sesam i seg selv.
Litt informasjon jeg klikket meg frem til på sesams egne nettsider:

Sesam.no er i en kraftig vekstfase og har etablert Sesam MEDIA AS som skal forene satsningen på søk, katalog og guide i Schibsted ASA. Sesam.no øker raskt og har rundet over 500.000 unike brukere per uke. Økningen skyldes ikke minst tett samarbeid med partnere som VG, Aftenposten, NRK.no og Finn.no.

Her forklarer dem om "det tette samarbeidet med blandt andre NRK.no.
Hvor tett kan dette samarbeidet ha vært da, når man ser på søkeresultatene for NRK.no?
Om dette samarbeidet hadde vært tettere, så burde dem hvertfall sørge for at NRK sine nettsider kommer godt ut i søkeresultatene mener nå jeg...
__
Dette med disse sponsede lenkene som ligger på siden mener jeg de burde gjort noe med. Google f.eks har jo en annen bakgrunn på disse, og det tror jeg faktisk Sesam også burde hatt.

Selv vil jeg tro at ved å ikke markere de sponsede lenkene bedre enn dem gjør, sørger for at dem mister kunder for annonse-programmet sitt. At besøkende som søker etter informasjon ved en feil klikker på en av disse sponsende lenkene vil ikke jeg se som noen umulighet..
Om dette skjer mange nok ganger så blir du plutselig ganske dyrt for kunder med denne Betal-Per-Klikk teknologien dem benytter seg av.
 

picxx

Well-Known Member
Her forklarer dem om "det tette samarbeidet med blandt andre NRK.no.
Hvor tett kan dette samarbeidet ha vært da, når man ser på søkeresultatene for NRK.no?
Om dette samarbeidet hadde vært tettere, så burde dem hvertfall sørge for at NRK sine nettsider kommer godt ut i søkeresultatene mener nå jeg...

"Samarbeidet" går ut på at Schibstedt betaler disse stedene for annonseringsplass...thats it :D
 

Adrian

New Member
I en annonsørs perspektiv vil eg tro det er mye mer attraktivt at disse annonsene ser minst mulig ut som annonser. Viss de gjør det, tror brukerne at det er dette som er det første søkeresultatet, og de får derfor mye mer trafikk.
 
Topp