Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sesams fremtid

srm

Medlem
dn.no - Rister på hodet av TV2

"Schibsteds Sesam Søk tapte 49 millioner kroner i kvartalet, og det jobbes med sparetiltak.

- Inntektene svikter, trafikkveksten burde vært større. Strategien er under behandling av styret og det kommer vi tilbake til om noen uker, sier Aamot."

Det kan ikke være lett for et styre i et såpass bredt konsern som Schibsted å skulle si og mene noe målrettet om en tjeneste som Sesam. De henter sikkert inn mange gode forslag fra ansatte i Sesam, men en skal likevel være ganske nerd for å gjøre seg opp en velbegrunnet mening om strategi på nett. :)

Hva ville dere gjort egentlig - hvis dere var dem?
 

webmoney

Søkemotoroptimist
1. november 2007 er det to år siden Sesam ble lansert.

Jeg synes Schibsted gir Sesam altfor liten tid og altfor lite arbeidsro til å finne formen og gjøre det de skal.

Sesam har blåst over 100 millioner på markedsføring, og dette blir brukt av Schibsted som ett av argumentene for å stramme inn. Da Sesam ble lansert i 2005 ble det annonsert at de skulle bruke 250 millioner på markedsføring i årene framover.

Jeg trodde at aksjonærene i Schibsted var mer langsiktige enn dette, og er -- som superfanboy av Sesam -- litt betuttet over at de i det store og det hele gir opp Sesam. I alle fall videreutvikling av Sesam.

Jeg er ikke noe nøytral ekspert her: Ikke er jeg nøytral, og jeg er uansett langtfra noen ekspert. Jeg bruker Sesam masse i det daglige. Jeg bruker Sesam-RSS-feed i mine optimaliserte sider og har selv jobbet som Sesam-selger i 2005-2006. Samtidig ser jeg at under 1% av trafikken til våre kunder kommer fra Sesam. Så kanskje Sesam har mindre betydning enn det jeg liker å innbille meg.
 

basicus

SEO Eggspert
Hadde jeg vært i styret til Sesam, så ville jeg gått mye mer forsiktig ut i første omgang. Jeg ville først og fremst jobbet med å få til en kvalitativ god søketjeneste.
Deretter ville jeg jobbet mot webmastermiljøene for å prøve å få til noe lignende av hva Google gjorde i de hine, hårde dager.
I det hele tatt ville jeg nok gjort det aller meste på en annen måte enn hva som ble gjort.

Å gå ut med brask og bram slik de gjorde med en tjeneste som ikke holdt mål (resultater fra Fast) var den verste blemma de gjorde.

Jeg testet tjenesten et par ganger i starten da de ble lansert, og fikk opp begredelige resultater fulle av spam. Så, naturlig nok havnet det på ignore-lista mi.
 

Stormen

Medlem
Hei, ny her - men fant akkurat denne tråden, og syntes den var litt interessant.

Hvis vi skal gjøre litt mer enn å synse, så kan vi f.eks ta for oss bare ett av mange satsningsområder for Sesam.no - som er katalog og/eller "synlighets"-oppføringer i indexen deres.

En naturlig sammenligning blir da Nettkatalogen - Vi vet hvor det er! - eid av Advista AS/Nettkatalogen AS.

Bruker vi Purehelp.no, så finner vi ut at Nettkatalogen AS omsatte for over 31 millioner i 2006. NETTKATALOGEN NO AS Kontaktperson, Produkter, og regnskap
- og satt igjen med et overskudd på over 5 millioner.

Samtidig har Sesam.no i følge TNS Gallup nærmere dobbelt så stor trafikk som Nettkatalogen.no; og en mye mer solid merkevare:
TNS Gallup

Det er derfor ikke usannsynlig at Sesam.no ganske lett burde kunne doble - eller triple - Nettkatalogen sitt årsresultat. Vi snakker da om 10-15 millioner NOK; sannsynligvis mer, fordi Schibsted har allerede et veldig proft salgsapparat.

Dersom vi så regner en Price/Earning på 20, så snakker vi om at Sesam.no - med dagens trafikktall - har en markedsverdi på 200-300 millioner NOK. Og dette er dersom Sesam KUN fokuserer på katalog/synlighets-omsetning; og ikke får en krone i omsetning fra f.eks:
- utleie/lisensering av søketeknologi
- ordinær bannerannonsering
- informasjonssalg/medieovervåking/etc
- salg av søkeord-oppføringer (type Google Ads)
- og eventuelle andre potensielle inntektskilder som jeg har sett bort ifra

Sett i lys av denne veldig raske analysen, så er jeg veldig forundret over at (mine tidligere) bosser i Schibsted allerede begynner å se på en revurdering av lanseringsstrategien for Sesam.no. Dersom de trodde at de skulle kunne konkurrere mot Google i løpet av 2 år, så er/var de utrolig naive; å bygge opp en tjeneste som Sesam.no mener jeg vil ta minst 4-5 år. Men da vil du også ha en god, recurring revenue - og, potensiellt sett, en fantastisk trafikkmaskin for nye satsninger.

Edit: I og med at det ikke finnes noen informasjon om dette, så tar jeg i denne posten ikke høyde for at Sesam.no potensiellt sett kan ha enorme upkeep-kostnader; som f.eks lønn til rådyre utviklere og lignende. Det er jo helt klart noe som kan være med å forklare Schibsted-toppene sin begynnende tvil til Sesam.no...
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Når det gjelder det vanlige søket til sesam, så synes jeg dem bare bør parkere crawlerene sine og kjøpe resultater fra Google (slik som kvasir gjør). Det er håpløst å måle seg mot den relevansen Google klarer å gi deg på søkene dine (når ikke engang MSN eller Yahoo klarer det, hvordan skal liksom lille sesam ha en sjanse?). Kjøp heller resultater, og manipuler dem til å inkluder ting fra katalogen osv. Fokuser heller mer på de andre søkene sine! F.eks værsøket dere er FLOTT! Det samme er ting som bloggsøket, nyhetssøk, bedriftsøk osv. Men websøk er dem sjanseløse på, og bør likesågodt slutte å kaste bort pengene på dem. Det er fortsatt mange områder dem er gode på, så jeg synes heller dem bør jobbe mer på dem.

Hadde dem brukt google sine treff, så hadde jeg uten tvil brukt Sesam til daglig.
 

Keanu

Geek
Jeg synes det er bra at Sesam bygger sin egen tjeneste, selv om den ikke er så god som google. Selv bruker jeg kun google, og kommer til å fortsette med det så lenge de er best, selv om sesam skulle kjøpt google-resultater.
Konkurranse betyr at google ikke kan hvile på lauvbæret, men må fortsette å forbedre seg.

Det betyr ikke at jeg ville satt penger i Sesam om jeg hadde muligheten.
 

Stormen

Medlem
Enhver som tror at Sesam.no kommer til å gå med underskudd, vet ingenting om internett.

La oss sammenligne Sesam med f.eks DN.no. Sesam har ca 524.000 unike besøkende i uken. DN.no har ca halvparten, ca 240.000 unike.

Samtidig omsetter DN.no for ca 40 millioner kr i året (nettutgaven alene altså). Kilde: – DN.no er ingen mygg - Medier - Kampanje.com

Hvis noen tror at Sesam da ikke skal klare å tjene inn ca 100 mill. kr i markedsføringsutgifter (hittil) i løpet av de neste 3-4 årene - hvor internettannonsering generelt i tillegg øker med ca 34% i året - så mangler de helt elementære regneferdigheter :)

Hadde jeg kunne satt pengene mine i Sesam.no, så ville jeg ha gjort det. Sier ikke at selskapet er drevet perfekt hittil, eller at de har gjort alt riktig, men jeg har allikevel stor tro på konseptet.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hvor mange brukere du har er egentlig totalt urelevant for hvor mye du tjener..

For å kjøre det ned på et litt lavere nivå. Jeg har en nettside med ca 100 unike brukere daglig, som kommer fra søkemotorene. Denne nettsiden har en snitt CTR på 70% og tjener meg så vidt det er over $20 dollar dagen. Jeg har en annen nettside, som har 1 000 unike brukere daglig (10x mer enn den første siden). Denne siden tjener bare $20 daglig, selv om den har mye mer innhold, høyere trafikk, flere adsense annonser, flere returnerende brukere, bedre rykte og omtrent alt som er.

Bare for å illustere at trafikk er ikke ALT. Man må klare å konvertere denne trafikken også.
 

Stormen

Medlem
Selvfølgelig... Konvertering er alt.

Men Sesam er eid av Schibsted; selskapet som vet mest om internett i hele Norge. Om NOEN kan tjene penger på trafikken på Sesam.no, så er det Schibsted. De regner med å tjene over 500 millioner kr på VG.no i 2010 - og nærmer seg med raske skritt omsetningen for papiravisen sin, VG (som med alle aktiviteter omsetter for over 1 milliard i ÅRET)... 100 millioner kr i markedsføringsutgifter er luft for Schibsted i et 10 års perspektiv :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Der mistet jeg troen på deg.. "selskapet som vet mest om internett i hele Norge".

Jeg hadde en lang forklaring og god forklaring på hvordan Sesam ikke tjener mer penger, og hva dem gjør feil i markedsføringsstrategien sin, men jeg mistet plutselig lysten.
 

Stormen

Medlem
Hmm.. Da tror jeg du burde ta en lang og god titt på følgende liste:
TNS Gallup

Schibsted eier enten hele, eller deler av, 4 ut av Norges topp 10 største nettsteder: VG.no, Finn.no, Startsiden.no og Aftenposten.no. Videre eier de også E24.no, Sesam.no, ABCnyheter.no, Aftenbladet.no +++.

Schibsted er Norges garantert største mediehus på nett - og er nærmest unisont i en norsk internettbransje, utropt som den store vinneren. Se på f.eks A-pressen; de bare feiler, med sine dårlige satsninger som f.eks. Zett.no og teknologi-nettstedene sine. Trafikken ligger og skraper i bunnen av TNS Gallup.

Da får det heller være at Schibsted ikke er verdens beste på f.eks SEO; Verden er større tross alt enn SEO og Google Adsense.

Hvis du mener at Schibsted gjør det dårlig på nett, så vennligst begrunn svaret ditt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dere geeks har jo misset hele poenget mener jeg. Dere konkluderer med at Sesam har tapt grunnet at tjenesten er for dårlig. Google er bedre og den greia der.

Feil.

Sesam har rett og slett tapt fordi de har brukt for lite ressurser på markedsføring. ALTfor lite. Hvor mye de burde brukt gidder jeg ikke å spekulere i engang. Men, vi kan jo estimere en rundt 5-10 milliarder i året kanskje, sånn til og begynne med.

Hvorfor?

Fordi i søkemotorbransjen finnes det bare Google. Å google, googler, googlet, googlet - det er til og med et fuckings verb. Å vippe Google av pinnen i dette markedet er omtrent like vanskelig som å overbevise Valgjerd Svarstad Haugland om å ta seg jobb på toppløs-bar som servitør.

De hadde aldri en sjanse, Sesam.

De fleste brukerne vet ikke forskjell på google, sesam, kvasir, yahoo, msn og slikt når det kommer til teknologi. Om det er Fast som leverer resultatene er knekkende likegyldig for alle andre enn de virkelige geekene.

Tenk på utfordringen dere:

Få bestemor på 85 og far på 56 og ingvild på 13,5 år og gå inn i Internet Explorer instillingene og bytte startside! Likeså få byttet ut den integrerte søkeboksen i Firefox (som et eksempel) fra Google til Sesam.

En nærmest HELT umulig oppgave i løpet av to år. Faktum er at Sesam kunne levert en 100-ganger bedre tjeneste enn Google - UTEN at noen vanlige brukere hadde sett forskjell og faktisk byttet ut Google med Sesam.
 
Topp