Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sesams fremtid

Stormen

Medlem
5-10 milliarder i året. Hehe... Jeg vet ikke hva jeg skal si. Hvilken markedsføringsskole har du gått på? Nei, forresten, jeg vet svaret. Jeg håper du køddet nå :)

Sesam sin målsetting har vel aldri å utkonkurrere Google på det norske markedet; bare å bli et bra alternativ som tjener bra :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Stormen, du så absolutt rett i at dem er størst. Det er nesten som med Google. Uansett hva slags produkt dem lanserer, så vil produktet deres bli brukt av en skrekkelig stor mengde brukere. Men det betyr det alltid at produktet deres er det beste? Langt ifra. Google Reader er bra, men jeg har sett MANGE produkter som gjør tilsvarende og er langt bedre. Like lett og bruke også. Dette går igjen hos mange av Google sine ekstra produkter (bortsett fra hovedproduktet, søkemotoren). Om størst = best for deg, så er dem vel best. Men i mine øyne er man ikke best bare fordi man er størst, men da har vi vel bare delte meninger :)

Peter, Jeg står på at Sesam taper fordi tjenesten deres er dårlig. Søket deres er rett og slett forferdelig. Jeg kan ikke huske en eneste gang jeg har klart å finne fram noe bedre i Sesam enn hos Google. Det som gjør en søkemotor bra er at man finner relevant og bra innhold, og det er, uansett hvor mye man vil diskutere om det, Google best på. Og da hjelper det ikke om Sesam spytter mange milliarder i markedsføring, så lenge produktet ikke holder mål.
 

Stormen

Medlem
Kenneth, ok, men hvis man ikke skal definere størst = best, når størt = tjener mest penger, hvilket grunnlag skal vi da definere "best" på? Hvilket grunnlag definerer DU "best" på?

Du begynner i feil ende; ja, Schibsted er størt - men hvorfor er det størst? Er det tilfeldig at VG.no er Norges største nettside? Er det tilfeldig at Finn.no er Norges største rubrikktjeneste? Det er ikke tilfeldig at Schibsted er Norges største mediehus; det er resultat av at Schibsted har gjort de rette tingene, til riktig tid - og fortsetter (i min mening i hvert fall) å gjøre det, langt inn i 2007 og 2008.

Videre: Schibsted er også det mediehuset som tjener mest penger.

Dersom "best" ikke er lik verken størrelse (i besøkende), eller inntjening (penger) - hvilket grunnlag dømmer du da den "beste" ut i fra? Hvem som har søkemotor-optimalisert nettsidene best? Hvem som er flinkest til å bruke norsk rettskriving? Hvem som har best vekting av bokmål og nynorsk? :)

Setter det på spissen her; jeg bare syntes det er merkelig å diskreditere meg når jeg sier at Schibsted er det beste mediehuset på nett - uten at du klarer å redegjøre for hvorfor i etterkant.
 

basicus

SEO Eggspert
De fleste brukerne vet ikke forskjell på google, sesam, kvasir, yahoo, msn og slikt når det kommer til teknologi. Om det er Fast som leverer resultatene er knekkende likegyldig for alle andre enn de virkelige geekene.

Du er litt historieløs i denne uttalesen. Altavista rulet ALT når lille Google dukket opp. Første gang jeg "googlet" hadde de ikke engang laget en logo på søkesiden sin, men det sto bare Google med h1 font times.

De overtok alt fordi de leverte mer relevante resulater. Altså "vant" de markedet fordi teknologien var bedre enn alternativene.

Timing er også viktig å huske. Da Google dukket opp, var Altavista fullstendig infisert i resultatene sine. Brukerne (inklusive meg) var ute av stand til å finne noe relevant der.

Ergo: Google hadde rett teknologi til rett tid og klarte å levere. De trengte ikke engang kjøpe seg reklameplass. Ryktet spredte seg som ild i tørt gress. På under to år var Altavista dødt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kenneth, ok, men hvis man ikke skal definere størst = best, når størt = tjener mest penger, hvilket grunnlag skal vi da definere "best" på? Hvilket grunnlag definerer DU "best" på?

[..]

Dem er størst på trafikk, inntekt og markedsandeler pga av VG. Ingen annen grunn. VG er jo en grisegammel avis som har vært hos oss nordmenn i årevis, og er en ting sikkert, så er det at gamle vaner er vonde og vende. Den eneste grunnen til at Sesam har den trafikken dem har, er pga av den gode integreringen mot VG. VG er avisenes Startsiden.no. Startsiden.no var først ute, og har blitt satt som startside på tonnevis av offentlige, skole, arbeids og privatmaskiner opp gjennom året. Og med navnet "Startsiden" har dem da bare blitt... startsiden.

Jeg har forsåvidt ingen formening om hvem som er best. Men jeg tror ikke Schibsted hadde gått av med seieren om alle hadde blitt satt på bar bakke igjen for å konkurrere likt, og Schibsted ikke fikk lov til å bruke av pengene sine.
 

Ole

Medlem
Det er vel ingen tvil om at Schibsted hadde gjort det bra, selv med en nullstilling av den norske internettverdenen. Content is king, og det er få, eller ingen, i Norge som har mer content enn Schibsted.

Det jeg synes er litt merkelig med Schibsted er at de ikke i større grad bruker eksisterende produkter til å pushe nye tjenester. Hadde de vært flinkere til å bruke Finn, VG, Aftenposten, Forbruker, dinepenger osv til å pushe Sesam, så hadde kanskje Sesam hatt en reell sjanse i det norske markedet.
Å blåse av noen millioner på tv-reklame er i mine øyne helt bortkastet i søkemotormarkedet. Da hadde en bedre integrering i eksisterende nettsteder vært mye mer effektivt.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Kan det være at de ikke er gode nok til å finne ut hvordan de skal klare å gjøre det? I og med at diskusjonen her går litt på det å være best.....

STØRST er ikke best! Man kan f.eks drive et nisjenettsted og være ti ganger bedre enn VG - men, fremdeles vil man aldri kunne konkurrere på antall brukere og sidevisninger. Men, man kan konkurrere på redaksjonelt innhold - kreativitet - inntjening etc.
Schibsted har ressurser til å skaffe seg de beste og å drive utvikling av tjenester hvis de velger å gjøre dette på en felles plattform/ i et felles selskap for konsernet.
Men, så lenge det er mange kapteiner på hver sin båt så vil det alltid være noen som ikke er enige om hvem, hva og hvor og derfor vil det skape en bremsekloss på utviklingen. Og, det kan nok fort være dette som har gjort at ikke Sesam har kommet seg et steg videre....
 

semb

Medlem
Leste på Propaganda at Sesam nå skal begynne å kjøpe søkeresultatene sine fra andre aktører: NA24.no. dette må jo være en skikkelig nedtur for fast, men er det noen som vet hvem som kommer til å levere resultatene for sesam?
 

semb

Medlem
Jeg mener det ville være helt idiotisk å kjøpe google-resultater. Noe av poenget må vel være å differensiere seg fra de to ovennevnte konkurrentene? Sesam er etter min mening best på det som finnes av andre søk, særlig nyheter og personsøk, definitivt bedre enn google. hvorfor ikke kjøpe søkeresultatene fra microsoft, som stadig snakker om å knuse google?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg synes også Sesam er best på alle mulige andre søk, men på vanlig web søk er dem det stikk motsatte av Google. Jeg tror det er det absolutt lureste dem kan gjøre, for da er dem ikke bare gode på alt annet, men søk også. Om sesam kjøper google resulateter, så begynner iallefall jeg å bruke dem igjen..
 

semb

Medlem
Ingen tvil om at resultatene til sesam i dag er helt på bærtur. Men likevel mener jeg at det må være best å ha søkemotorer som presenterer forskjellige resultater. Litt kjipt å få samme topp 10 uansett hvilken søkemotor man bruker. Det er jo ikke sikkert googles rangeringsalgoritme er den eneste som gjelder. og strategisk sett kan det vel ikke være lurt å gi penger til sin største konkurrent?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Altså, i søkebransjen er det ikke variasjon som gjelder, men relevanse. Og det er vel ingen tvil om at Google for øyeblikket er de som er best på web søk? Da burde heller sesam bygge sin egen søkemotor i bakgrunn i all hemmelighet, og holde det slik til den dagen dem eventuelt skulle klare å hamle opp med Google sin relevanse, noe jeg tror vil bli vanskelig med så lite budsjett (bare se på Microsoft og Yahoo - Dem klarer det ikke engang).
 
Topp