Magne Thyrhaug
Medlem
(jeg brukte altavista alt for lenge)
Det håper jeg var lenge siden
Problemet er nok at Google er blitt så store at det er vanskelig å holde følge med teknologien deres, da spesielt for generelle søk.
Som du sier, det er nok tvilsomt at det kommer flere store aktører på markedet enn Google og Microhoo. Det tar rett og slett for mye tid og penger å bygge en GOD indeks med bra relevanse.
Et eksempel på slik niche er jo som du sier norske søk. Selv er det ytterst sjelden jeg søker på noe hvor jeg kun ønsker norske resultater (bortsett fra nyheter, hi2u google news), men jeg ser jo absolutt behovet.
Jepp. Men her var også et av problemene med den gamle indeksen til Sesam. Hvis man skulle søke i vår indeks var det /kun/ vår indeks man søkte i - og dermed gikk man glipp av alt annet enn .no-domener. Dette blir for snevert, og er en god grunn til at nisjemarked på "norske søk" er vanskelig med egen indeks.
Jeg tror uansett det er bra at vi har noen norske søkemotorer, selv om det er litt trist at dere ikke har egen indeks.
Helt enig. Selv om jeg mener vi gikk i riktig retning rent forretningsmessig (og kvalitetsmessig) da vi byttet til Yahoo er det helt klart synd at ingen norske søkemotorer har egne indekser. Den eneste norske indeksen jeg vet om tilhører no' Norsk Bibliotek-et-eller-annet.