Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye Sesam.no

Ståle

Medlem
Så, hva syns folket?

Sesambloggen: Velkommen til Nye Sesam!

blogg_forside_ny.jpg
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Designet driter jeg i, det er markedsandelene dem har på søk jeg er interessert i! Og den dagen den passer en vis prosentandel vil jeg vite hvordan man rankere hos dem :)
 

Ståle

Medlem
Når det er sagt, noen som får besøk fra dem forresten? Sjekket for moro skyld to av de norske sidene mine, og her er tallene:

Side1:
43 besøk siden 1. januar 2008 fra Sesam
I samme periode fikk siden
9,985 besøk fra google
1,472 besøk fra kvasir
1,360 besøk fra abcsøk

Side2:
50 besøk siden 1. januar 2008 fra Sesam
I samme periode fikk siden
13,589 besøk fra google
1,060 besøk fra Kvasir
1,515 besøk fra live/msn
672 besøk fra abcsøk

Er et stykke igjen for de...:)
 

Keanu

Geek
Så langt i 2008 er det 3 fra Sesam på min. I motsetning til Google som har 4102, Kvasir har 656, 372+116 fra abcsok og 126+53 fra MSN/live.
Måtte ganske langt ned på listen for å finne de for å si det sånn.
 

picxx

Well-Known Member
Så langt i 2008 er det 3 fra Sesam på min.

Tror faktisk ikke jeg har sett ett eneste treff på noen av mine sider fra sesam ever, men så sjekker jeg sjeldent stats såpass godt at jeg ser hvem som sender ett eller to klikk nå og da.
Ser jo at sidene mine er indeksert der, så det kan ikke være den helt store brukermassen de har.
 
Jeg håpet på at Sesam skulle bli diskutert her, så jeg hopper på. Jeg skal prøve å holde meg ganske objektiv selv om jeg er ansatt i Sesam/Schibsted Søk.

Selv om dette forumet i stor grad (virker det som, i alle fall) brukes til diskusjoner rundt "Hvordan Tjene Kæsj"-temaer håper jeg på at noen har litt meninger rundt Sesam som søkemotor og tjeneste også. (Ikke det at det er noe feil med "Hvordan Tjene Kæsj"-diskusjoner, altså.)

Det er lagt mye arbeid i redesignet som er gjort, og resultatet håper vi jo selvfølgelig vil være at tjenesten blir bedre for våre brukere.

Mye kan sies om relevansen på sesam, men det er lite tvil om at det er en stor jobb å få laget en god webindeks. Etter at vi begynte å bruke Yahoo sin indeks er dette riktignok et veldig lite problem, siden Yahoo sin indeks er meget god - også på "norske treff". Av hva jeg har fått med meg er det ofte relevansen som har blitt brukt som et ankepunkt mot Sesam. Selv vil jeg påstå at vi nå leverer like gode webtreff som Google gjør (Helt objektivt, selvfølgelig. ;)). Hva gjelder indeksen før vi byttet om til Yahoo er jeg helt enig med kritikerene, den var ikke /god nok/. Men den var godt på vei, og ble kraftig forbedret over de årene den var i utvikling.

Skrudd (og alle andre, forøvrig): Kom gjerne med litt mer skikkelige kommentarer som vi faktisk kan bruke til noe. ;) Jeg diskuterer mer enn gjerne.


.. Og bare for å si det (alle andre gjør det jo!): ev. meninger og utspill jeg kommer med er mine egne og ikke nødvendigvis noe Sesam står for. :_)

--
Magne Thyrhaug
 

sKrud

Meget sliten student
Det er flott å se deg her inne:)

Egentlig har jeg ikke så mye å si om Sesam..Prøvde å bruke det til å begynne med (for å støtte norge på en måte..), men ga opp pågrunn av de dårlige søkeresultetene.

Alle sider jeg har optimaliserer jeg derfor kun opp mot google, og da følger som regel yahoo etter..:)

Når det gjelder designet så er det vell greit det, men hvorfor fikse noe som det ikke er noe galt med? Det er jo søket som må forbedres og brukes tid og penger på.

Hvor mye trafikk har dere på sesam egentlig? Jeg ser ikke noe til brukere fra sesam i værtfall..
 

vidarlo

Apache-junkie
Etter at vi begynte å bruke Yahoo sin indeks er dette riktignok et veldig lite problem, siden Yahoo sin indeks er meget god - også på "norske treff".
Eg trur problemet er at det holder ikkje å vere god nok i søkebransjen - spesielt ikkje når en er ny. En må vere lysår foran konkurentane. Google var det når dei kom med sin søkemotor, og vant fram.

I dag blir spørsmålet i realiteten kvifor eg skal bruke sesam istadenfor google/yahoo. Kanskje gir den marginalt betre treff på norske ting, men den gir rimelig mykje dårlegare på utanlandske ting for min del...
 
Det er flott å se deg her inne:)
Når det gjelder designet så er det vell greit det, men hvorfor fikse noe som det ikke er noe galt med? Det er jo søket som må forbedres og brukes tid og penger på.

Det gamle designet var uendret siden Sesam først startet, og det var på tide med "noe nytt". I tillegg fikk vi ryddet litt i koden ;)

Hvor mye trafikk har dere på sesam egentlig? Jeg ser ikke noe til brukere fra sesam i værtfall..

Iflg. TNS Gallup-listen hadde sesam.no i uke 15 690000 unike brukere.
TNS Metrix - Topplisten - TNS Gallup

En av grunnene til at vi nok leverer færre treff er at vi har mer "spredte" treff (over de forskjellige tjenestene). Nyhetssøket og bildesøket vil jo f.eks. ikke generere så alt for mange treff for "vanlige" nettsider.

--
Magne
 
Eg trur problemet er at det holder ikkje å vere god nok i søkebransjen - spesielt ikkje når en er ny. En må vere lysår foran konkurentane. Google var det når dei kom med sin søkemotor, og vant fram.

Godt poeng. Og det er vel ingen hemmelighet at det er her Sesam har bommet grovt ;) Riktignok behøver man ikke alltid være LYSÅR foran konkurrentene for å lykkes. Se på hva Apple har klart med sine teknisk middelmådige produkter (iPod, ...), men som vinner gjennom grunnet lekkert design og bra brukervennlighet. Gode produkter, helt klart. Betydelig bedre enn konkurrerende produkter? Nei. Men runde kanter ;) (.. Og jeg sammenligner selvfølgelig ikke Sesam med Apple ;))

I dag blir spørsmålet i realiteten kvifor eg skal bruke sesam istadenfor google/yahoo. Kanskje gir den marginalt betre treff på norske ting, men den gir rimelig mykje dårlegare på utanlandske ting for min del...

Hvis google gir deg det du vil så er jo saken grei. Vi har i alle fall ikke (lenger) noe mål om å slå Google. ;) Men jeg tror at vi ved å bygge en kvalitetstjeneste kan ta en andeler av det norske søkemarkedet. Det vi har å selge er "flere tjenester på ett sted".

--
Magne
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg bruker faktisk sesam endel. Bruker personsøket, bloggsøket, værsøket (gjorde iallefall når jeg bodde i Norge) og bedriftsøket. Derimot nettsøket var ubrukelig sist jeg brukte det, så har ikke kommet meg til å bruke det enda.

Når det gjelder å gjøre sesam større hjelper det ikke å komme med dumme bilspill osv. Søkene må bli mer relevante og dere må jobbe hardere for å bli startsiden til folks datamaskin. Sesam burde integrere seg mer inn i Norske nettsider og jobbe hardere for å bli startsiden i nordmenns nettlesere. Kanskje et kjøp av startsiden.no kan være en bra steg å ta?
 
Jeg bruker faktisk sesam endel. Bruker personsøket, bloggsøket, værsøket (gjorde iallefall når jeg bodde i Norge) og bedriftsøket. Derimot nettsøket var ubrukelig sist jeg brukte det, så har ikke kommet meg til å bruke det enda.

Når det gjelder å gjøre sesam større hjelper det ikke å komme med dumme bilspill osv. Søkene må bli mer relevante og dere må jobbe hardere for å bli startsiden til folks datamaskin. Sesam burde integrere seg mer inn i Norske nettsider og jobbe hardere for å bli startsiden i nordmenns nettlesere. Kanskje et kjøp av startsiden.no kan være en bra steg å ta?

Takk for et meget bra innspill. Helt enig med deg når det gjelder spillene. Disse ble nok laget for å få merkenavnet kjent (før min tid i Sesam, så jeg vet ikke helt historien bak alt). Selv om bilspillene er underholdende nok tror jeg ikke det blir så mange fler ;)

Kjøp av startsiden? Det tror jeg ville kostet flæsk. Av en eller annen grunn gjør jo startsiden det kjempebra. Her tror jeg det er viktig å POENGTERE at dette kun er hva jeg mener som privatperson, men det ville jo vært ganske nyttig. Penger har vi dessverre ikke uendelig av (lenger). ;)

--
Magne
 

Keanu

Geek
Som god konservativ skal det mye til for at jeg bytter søkemotor (jeg brukte altavista alt for lenge), men skal prøve å kikke innom Sesam nå og da for å sjekke hvordan det fungerer.

Jeg bruker Sesam for TV-guide, og har også vært innom på bedrift/personsøk om jeg husker riktig. Problemet er nok at Google er blitt så store at det er vanskelig å holde følge med teknologien deres, da spesielt for generelle søk. Nå skal ikke jeg prøve meg som konsulent for Sesam, men om jeg hadde vært i søkemotormarkedet hadde jeg nok fokusert mer på nicheområder som det er mulig å bli best på.

Et eksempel på slik niche er jo som du sier norske søk. Selv er det ytterst sjelden jeg søker på noe hvor jeg kun ønsker norske resultater (bortsett fra nyheter, hi2u google news), men jeg ser jo absolutt behovet. Jeg tror uansett det er bra at vi har noen norske søkemotorer, selv om det er litt trist at dere ikke har egen indeks.
 

picxx

Well-Known Member
Kjøp av startsiden? Det tror jeg ville kostet flæsk. Av en eller annen grunn gjør jo startsiden det kjempebra.

Av en eller annen grunn ble alle som tok 'datakurs' på 90 tallet gitt at startsiden var den optimale startside. Siden har disse brukt startsiden som startside også i sin hjemmebrowser og sikkert også på jobb.

Hvordan de faktisk fikk til dette uten å måtte betale kjempesummer til en hel masse opplæringsinstutisjoner landet over er et annet spørsmål.

Når det gjelder sesam har jeg ikke mye annet å tilføye enn at jeg har rundt 2 mill sider indeksert hos yahoo, mens jeg enda ikke har registrert nevneverdig med treff fra sesam, men godt mulig at sesam ikke blir brukt av den 'generelle' internettbruker , men mere de som er på utkikk etter noe spesielt (ref. denne tråden).
 
Topp