Jeg håpet på at Sesam skulle bli diskutert her, så jeg hopper på. Jeg skal prøve å holde meg ganske objektiv selv om jeg er ansatt i Sesam/Schibsted Søk.
Selv om dette forumet i stor grad (virker det som, i alle fall) brukes til diskusjoner rundt "Hvordan Tjene Kæsj"-temaer håper jeg på at noen har litt meninger rundt Sesam som søkemotor og tjeneste også. (Ikke det at det er noe feil med "Hvordan Tjene Kæsj"-diskusjoner, altså.)
Det er lagt mye arbeid i redesignet som er gjort, og resultatet håper vi jo selvfølgelig vil være at tjenesten blir bedre for våre brukere.
Mye kan sies om relevansen på sesam, men det er lite tvil om at det er en stor jobb å få laget en god webindeks. Etter at vi begynte å bruke Yahoo sin indeks er dette riktignok et veldig lite problem, siden Yahoo sin indeks er meget god - også på "norske treff". Av hva jeg har fått med meg er det ofte relevansen som har blitt brukt som et ankepunkt mot Sesam. Selv vil jeg påstå at vi nå leverer like gode webtreff som Google gjør (Helt objektivt, selvfølgelig.
). Hva gjelder indeksen før vi byttet om til Yahoo er jeg helt enig med kritikerene, den var ikke /god nok/. Men den var godt på vei, og ble kraftig forbedret over de årene den var i utvikling.
Skrudd (og alle andre, forøvrig): Kom gjerne med litt mer skikkelige kommentarer som vi faktisk kan bruke til noe.
Jeg diskuterer mer enn gjerne.
.. Og bare for å si det (alle andre gjør det jo!): ev. meninger og utspill jeg kommer med er mine egne og ikke nødvendigvis noe Sesam står for. :_)
--
Magne Thyrhaug