For å si det sånn. Det er fortsatt noen "humper i veien"
Dette er jo veldig nytt i Norge ennå, og som alle andre prosjekter har også checkout sine barnesykdommer.
Slik er det alltid med nye systemer. Vi har lansert første versjon av Klarna Checkout i våre systemer. Tilbakemeldinger fra kunder gjør at vi jobber med neste versjon av integrasjon.
Neste versjon av integrasjon vår blir ikke bedre, men den tilfredsstiller ønskene fra våre kunder, de vil ha tilbake motstand i kassen!(les:funksjonalitet)
Er litt satt på spissen, vi har noen bugs som også skal rettes og noen forbedringer.
Det som gjør at konvertering øker med Klarna Checkout er jo at de har fjernet mesteparten av friksjon som ligger i kassen. I kassen handler det om å få en leveringadresse og en ordre.
En "vanlig kasse" i en nettbutikk gir kunden 1000 valg som er med å reduserere konverteringen.
Tenker da på valg som
- Har du rabattkode ?
- Eller kanskje gavekort?
- Vil du ha nyhetsbrev?
- Har du husket kodebrikken din ?
- Husk at du må sitte på PC - kredittkort kan ikke brukes om du sitter på en telefon eller pad
- Har du en kommentar til din ordre?
- Hvilke av våre 5 fraktmetoder ønsker du å velge? Vi bruker også ord som Posten servicepakke for å være sikker på at kundene våre ikke forstår hva det dreier seg om(for ordrens skyld, burde selvfølgelig stått "Leveres til ditt nærmeste postkontor" eller noe som kunden forstod)
- Frakt beregnes også dynamisk, så du får ikke vite hva det koster før vi vet hvor du bor
- Er du et firma?
- Hva vil du betale med, vi tilbyr 5 alternative betalingsmetoder
- Du må logge inn før du kan handle
- Har du en annen leveringadresse eller fakturadresse?
- Vil du opprette brukerkonto?
- Skal vi huske passordet ditt?
- osv
Ved å kutte ut de fleste av punktene over vil du med Klarna Checkout redusere motstanden i kassen din og dermed øke konverteringen. Jo mer motstand du gir kunden i kassen jo mer vil konverteringen øke når du bytter til Klarna Checkout.
Om du tenker å bytte til Klarna Checkout, men velger å bygge mye motstand(les: funksjonalite) før Klarna Checkout ser jeg personlig ikke poenget med å ta i bruk Klarna Checkout, da kan du like godt holde på din gode gamle kasseløsning.
Til slutt vil jeg si at jeg tror du selv kan bygge en kasse som gir like god, om ikke bedre konvertering enn Klarna Checkout. Det handler egentlig om å fjerne motstand og valgmulighetene.
Vi har syslet med tanken å lage "Mystore Checkout" for å bevise at dette er mulig
I kassen skal du ta betalt og få en leveringsadresse PUNKTUM