Jeg klarer ikke å holde meg unna denne diskusjonen. Jeg var i kontakt med Klarna i dag, ang. mulig "oppgradering" til KCO.
Klarna Checkout er ALTFOR DYRT!
Men først og fremst er jeg skeptisk til at Klarna snart får FOR stor markedsandel. Det er IKKE bra når et selskap som Klarna klarer å standardisere et marked, slik at man til slutt er nødt til å tilby tjenesten nettopp fra Klarna, for at våre kunder ikke skal synes det er utrygt å betale.
All kred til Klarna for det de har klart å bygge opp i løpet av så kort tid, men skummelt er det allikevel!
Av alle Klarna's nettbutikk-kunder, omsetter gjennomsnittsbutikken langt under 10.000.000 i året. Det har jeg direkte fra Klarna. Jeg har ikke nøyaktig tall, men jeg kan se for meg at gjennomsnittsbutikken Klarna har som kunde omsetter for + / - 2.000.000,-.
Så hvis vi tar et eksempel på 2.000.000 i omsetning (som vil være inkl. mva) ettersom Klarna tar betalt 2.95% av hele beløpet, så får vi følgende tall:
166.000 omsetning i måneden.
Av dette skal Klarna ha 799,-
=0,48%
I tillegg skal Klarna ha oppstart første år ca. 6.000?
= 0,3%
I tillegg skal Klarna ha 2.95% av totalkjøpet
Tilsammen 0,48+0,3+2,95 = 3,73%
For en omsetning (inkl. mva) på 2.000.000,- skal altså Klarna ha 74.600,-.
Dette er selvfølgelig ca. tall, men stemmer ganske bra.
Til sammenligning skal Paypal ha 2.9% ved en omsetning på 2.000.000,-.
Dette blir 58.000,- eller 16.600,- mindre per år.
Og det er bunnlinje-tall.
16.000,- er en grei ferietur i året for de som tar ut lønn fra selskapet sitt...
Men hva om dette er en helt nyoppstartet nettbutikk med en omsetning på for eksempel 800.000,- som jeg tenker også er ganske vanlig?
Tilsvarer altså 66.600 i omsetning per måned.
799,- i abn.pris per måned = 1,19%
6.000 i etablering første år = 0,75%
2.95% transaksjonskostnad
Tilsammen = 4,89% av salget.
Det er helt villt at nettbutikker ikke ser det..
Sammenlignet med Paypal vil dette være 1,99% høyere i gebyrer.
2% er det man BURDE bruke på reklame, markedsføring og annonser hvert år. Bruker man det, vil salget øke! Og jeg nekter å tro at Klarna Checkout øker konverteringen så mye, at det overgår det salget man ville gjort dersom man annonserte for de 2% istedet (for en nyoppstartet nettbutikk)
Jeg tror faktisk ikke konverteringen på Klarna checkout er så utrolig mye bedre at man tjener inn igjen det man taper i høye omkostninger. Jeg tror mer det er slik at av det man tjener i høyere konvertering, gir man til Klarna for å ha checkout-delen integrert.
Klarna har allerede kommet dit at de faktisk KAN sette prisene sine så høyt, fordi folk skal ha det allikevel.
Og ikke noe vondt mot MyStore og 24nettbutikk som etterhvert rår over store tall hva angår antall nettbutikker i Norge, men så lenge man fortsetter å promotere Klarna først og fremst - så sitter det noen gutter i Sverige å ler hele veien til banken - mens vi som driver nettbutikkene betaler unødvendig mye for den latteren.
Jeg starter snart opp enda en nettbutikk, og da skal jeg med blanke ark, virkelig måle konvertering på både med og uten fakturabetaling. Jeg er skråsikker på at med riktig tekst, gode enkle forklaringer og et seriøst og ordentlig design, så velger kunden det du tilbyr. De handler uansett.
Svært få kunder tenker: "Å nei, jeg vil ikke betale med kort via DIBS, jeg vil betale med kortet mitt via Klarna".
De fleste kunder tenker: Jeg vil betale med kort (og uvitende som jeg er, bryr meg fint lite om hvem betalingstilbyderen er, så lenge det ikke føles useriøst).