Jeg oppfordrer alle som reagerer på denne skjevheten og svakheten i systemet, om å sende inn en mail til Norid om hvordan dere oppfatter dette.
Jeg forstår ikke helt hvilken "skjevhet" det skal reageres mot. Ok, noen kan registrere domener på tidspunkt hvor ikke alle andre kan gjøre det, men i juridisk forstand er det ikke tale om en skjevhet. Som det er nevnt av flere ovenfor, så står det enhver fritt til å søke om registrering som registrar. Dessuten så finnes det vel allerede rundt 400 godkjente registrarer og det står enhver som tenker seg å registrere et bestemt domene som forventes å bli ledig, fritt til å kontakt hvem han vil av disse registrarene, for å avtale at den eller de skal vokte over domenet, om det så er på nattestid. Det er vel bare snakk om betalingsvillighet for å få en registrar til å lage en spesialtjeneste for deg?
I sommer ble også tjenesten domenesnapping.no lansert og omtalt her på forumet. Jeg vet ikke hvor godt tjenesten fungerer i praksis, men det står enhver som er villig til å betale en slant, fritt til å benytte seg av tjenestene fra firmaet. Oppsummert så råder det fri konkurranse. Når dette så omtales som en ”skjevhet”, så høres det ut som om vi her på forumet har å gjøre med en gammel Akp-ml’er som misliker markedskrefter og konkurranse.
Husk også at Norids system i første rekke er lagt opp med henblikk på at aktører skal få registrere domener for sitt eget foretaksnavn, foretakets merkenavn osv. Systemet er ikke lagt opp for å tilfredsstille spekulanter som ønsker å kapre gode domener. I e-posten ovenfor fremholder Norid derimot at regelverket er lagt opp for å hindre hamstring og spekulasjon:
"Vi har en kvote som regulerer hvor mange domener en enkelt organisasjon til enhver tid kan ha, og den er der bl.a. for å hindre hamstring og spekulasjon. Den gjelder uansett om organisasjonen også er registrar."
Sist redigert: