Kjapp og trygg hosting for Wordpress

I natt regnet det domener

adeneo

Medlem
Jeg har spurt, og svaret er i korte trekk at DS bruker lister over domener de vet eksisterer på bakgrunn av søk som foretas på deres sider og at de selv foretar de aller fleste registreringer av .no domener og derfor vet hvilke domener som er registrert og eksisterer.
DS regner derfor med at deres egne lister som de har bygget opp gjennom årene inneholder ca 85% av alle eksisterende domener.

Norid frigjør domener ca kl. 03:30 hver natt, og DS vil selvfølgelig ikke oppgi akkurat hvordan de sjekker sin liste opp mot Norid, men de domenene som er i DS sin domeneliste som har blitt frigjort av Norid publiseres så på DS sine sider noen minutter etter at de er frigjort, så dette gjøres da helt sikkert automatisk med et eller annet script som sjekker DS sin liste opp mot Norid, men det er så vidt jeg vet klare begrensinger på DAS og Whois søk, og EPP kanalen er vel er vel enda strengere, så det er enten gitt en egen tillatelse fra Norid, eller så har man et annet lurt system, sannsynligvis sistnevnte, og jeg kan kanskje tenke meg at DS kontrollerer domener de selv har registrert opp mot sitt eget system eller en dump fra registrarweb, og resten av domenene på listen sjekkes mot finger.

Så var det avklart :eek:

Nå er det bare Norid som er så sære at de ikke hoster opp datoer for sletting i sine whois søk, og ikke gir ut lister over slettede domener, og som de fleste sikkert vet er det lister over utløpte domener tilgjengelig for de fleste andre interessante domener, slik som .com, .net osv. og det er disse ferdige listene DS bruker på sine sider, hvor de sannsynligvis har et system for å luke domener som kan være interessante for Norske kunder, ettersom bare listen for .com domener ofte er på veldig mange tusen utløpte domener hver eneste dag.
 
Topp