Kjapp og trygg hosting for Wordpress

I natt regnet det domener

duppsko

Medlem
Kan du utdype "driv din egen registar"? Om dette er billig og lett burde jo alle gjøre det. Noe alle ikke gjør, dermed tipper jeg dette er en jævlig prosess
 

PIP

Medlem
Mail fra Norid:

Hei,

Norid kommenterer ikke opptredenen til enkeltregistrarer. Hvis vi oppdager mulige brudd på registraravtalen, blir det en sak mellom oss og den enkelt registrar. Jeg har imidlertid forsøkt å gi deg noen generelle og prinsipielle svar om registreringssystemet, regelverket og registraravtalen under, som jeg håper er til hjelp.

Registreringssystemet er helautomatisk, det vil si at domenenavn kan registeres døgnet rundt, 365 dager i året. Hvordan registrarene håndterer søknader fra sine kunder er i utgangspunktet opp til dem, og en av mange faktorer som spiller inn i konkurransen dem i mellom. Det er f.eks. fullt mulig for en registrar å sette opp et automatisert system som sender inn søknader på gitte tidspunkt, etter gitte intervaller (der har vi dog strenge begrensninger slik at man ikke får spamme systemet vårt flere ganger i minuttet med søknader om samme domenenavn fra samme søker). Slik kan de håndtere forhåndsbestillinger i tilfeller der man forventer at et domene blir ledig innenfor et gitt tidsvindu, og søker har signert og sendt inn egenerklæringen i forkant. Man kan derimot som du har skjønt *ikke* legge inn forhåndsbestillinger i Norids system; det kjører strengt etter først til mølla-prinsippet.

Vær imidlertid klar over at det ikke finnes noen uttømmende lister over domener som frigis av Norid. Vi publiserer ikke slike lister, og registrarene får dem heller ikke. De som opererer med slike lister har selv satt dem sammen ut fra egne data, og kan ikke gi noen garantier ut over det de selv kan stå for.

Forholdet mellom Norid og registrarene er basert på tillit, der man bl.a. legger til grunn at registrarene opptrer i tråd med god forretningsskikk. Hverken regelverket for .no eller registraravtalen setter begrensninger på om og hvordan registrarene opptrer som domenekunder. Hvis en registrar tilfredsstiller kravene regelverket setter for registrering av et .no-domene, så får de registrere domener til eget bruk på lik linje med andre foretak. Det følger videre at registraren rår fritt over sine domener på lik linje med andre abonnenter og iht. regelverket. De kan bruke dem som de vil, og videresalg er ikke forbudt og ikke noe Norid legger seg borti. Vi har en kvote som regulerer hvor mange domener en enkelt organisasjon til enhver tid kan ha, og den er der bl.a. for å hindre hamstring og spekulasjon. Den gjelder uansett om organisasjonen også er registrar.

Vennlig hilsen
Xxxx Xxxxx
fagansvarlig saksbehandling

UNINETT Norid AS

telefon 07355
faks 73 55 79 99
postadresse: NO-7465 Trondheim
besøksadresse: Abels gate 5 - Teknobyen

Norid: Registreringsenheten for .no-domenet
------------------------------------------------

Jeg oppfordrer alle som reagerer på denne skjevheten og svakheten i systemet, om å sende inn en mail til Norid om hvordan dere oppfatter dette.
 
Sist redigert:

duppsko

Medlem
så i teorien betyr det at:

Ola kan bli registar. Han kan registrere mange tusen domener gratis, før alle andre uten å trenge godkjenning slik man må hos domeneshop...?
 

Santo

Active Member
Jeg oppfordrer alle som reagerer på denne skjevheten og svakehetene i systemet, om å sende inn en mail til Norid om hvordan dere oppfatter dette.

Hva i allverden er det som er svakhet eller skjevhet her?

Dersom du ønsker å stille på lik linje med de som er egen registrar står du helt fritt til å gjøre det.

Noen ganger må man satse litt for å være konkurransedyktig og i dette tilfellet er det å registrere seg som egen registrar. Enkelt og forholdsvis rimelig er det også.
 

Santo

Active Member
så i teorien betyr det at:

Ola kan bli registar. Han kan registrere mange tusen domener gratis, før alle andre uten å trenge godkjenning slik man må hos domeneshop...?

Ingen kan registrere domener gratis. Registrarene betaler selvfølgelig for alle domener som de registrerer.

Grunnen til at Domeneshop ikke kan sende inn bestillinger som du gjør umiddelbart er at de må motta og kontrollere egenerklæringen for domenet fra deg først.
 

duppsko

Medlem
Okei. Så domeneshop betaler årlig for å være registar på lik linje med Ola, men samtidig må man betale per domene man registrer? Til Norid da eller ?
 

Santo

Active Member
Okei. Så domeneshop betaler årlig for å være registar på lik linje med Ola, men samtidig må man betale per domene man registrer? Til Norid da eller ?

Det er ikke noen årlig avgift for å være registrar. Det koster 5.000,- å bli det, men etter det er det ikke noen faste kostnader.

Registraren betaler pr. domene som registreres eller eventuelt fornyes, og for tiden er det 60,- kr pr domene pr. år.

Registraren bestemmer selv hvor mye han skal fakturere sluttkunden for domenet pr. år.
 

Santo

Active Member
Det er jo dette som kalles kapitalisme og den sterkestes rett. Fri konkurranse med andre ord, alle stiller på lik linje så lenge de har nok penger til å utvikle domeneskript som er effektive.

Jeg tror de fleste som er egne registrarer ikke har noe automatisk system.

De følger enten med på Domeneshops liste over utløpte domener (og andre tilsvarende lister) eller bruker Domeneshops tjeneste for overvåking av domener (helt gratis).

De har imidlertid den fordelen at de kan sende inn søknader til Norid umiddelbart det kommer på listen eller de får et varsel på epost om at et domene er blitt ledig. De er dermed ikke avhengige av andres åpningstider eller saksbehandlingstid.

Og som jeg har nevnt tidligere er det fritt frem for alle å bli egen registrar, og ift. andre TLD'er så er det både enkelt og rimelig...
 

Santo

Active Member
Ja, og det jeg skrev er ikke noen kritikk, kun fakta.

Men mitt poeng var at det i dette tilfellet ikke nødvendigvis er tykkelsen på lommeboka som er det avgjørende.

Man kommer langt med å registere seg som registrar (5.000,-) og ved hjelp av Domeneshops gratis tjenester i form av overvåking av domener og deres liste over utløpte domener.

Overvåkning av domenenavn
Utløpte domener

Et slags system i form av registrarer må man jo ha for å forvalte en TLD som .no, og jeg synes faktisk at Norid har løst det hele på en god og rettferdig måte.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er sant, men da må du sitte oppe om natta og vente på at bra domener går ut. Det man trenger for å være effektiv er et script som gjør jobben for deg, og det koster. Så det koster 5000 + tida du bruker, sikkert verdt 15000 + script 15000. Og så må du bruke tid på å drifte det, eller betale noen for å gjøre det. Tid er penger det også.
 

Santo

Active Member
Det er sant, men da må du sitte oppe om natta og vente på at bra domener går ut. Det man trenger for å være effektiv er et script som gjør jobben for deg, og det koster. Så det koster 5000 + tida du bruker, sikkert verdt 15000 + script 15000. Og så må du bruke tid på å drifte det, eller betale noen for å gjøre det. Tid er penger det også.

Dersom man er engasjert innenfor dette feltet så må man nok uansett regne med å sitte oppe om natten og følge med på Domeneshops liste over utløpte domener...

Det skal nok legges ned særdeles mye penger i ett system og en serverpark for å klare å bygge opp et system som klarer å fange opp så og si alle utløpte domener (fra alle registrarer) slik som Domeneshop sitt gjør.

Det er tilogmed mange i bransjen som klør seg i hodet hvordan de i det hele tatt får det til, men som Norges største registrar over mange år har de nok klart å bygge seg opp en stor og verdifull database.
 

Santo

Active Member
Sikker på at den viser fra alle registrarer? Trodde den kun holdt seg til interne data i DS.

Jeg tror dette har vært diskutert en gang tidligere på WF, men jeg mener ihvertfall at de på en eller annen måte klarer å få med seg omtrent alle utløpte domener.

Jeg har selv hatt domener som har utløpt og som har vært hos andre registrarer enn DS og disse har kommet på listen over utløpte domener.
 
Topp