Kjapp og trygg hosting for Wordpress

I natt regnet det domener

looper

Medlem
På utløpte listen til domeneshop var det en god del godbiter...men virket som en person klarte å registrere dem midt på svarteste natta. Er det mulig?
 

looper

Medlem
bj.no ble tatt med en gang (satt oppe med eksamen)
eat.no ble tatt med en gang

Var i tillegg en del andre....var bonanza...
 

Santo

Active Member
Nei så langt går jeg ikke ;)
Men lurer på hvorfor det var så sykt mange bra domener på en gang

Det er slik iblant. Enkelte dager er det spesielt mange utløpte domener på listen, og da er det som regel noen godbiter innimellom alt det andre "fyllstoffet"...

Men som du så, så går de fort unna... ;)
 

looper

Medlem
ja fantastisk mange dårlige å. Men så ut som en domenekaprer sine. Virket som noen hadde registrert BRREG foretak
 

PIP

Medlem
Opplevde dette selv for kort tid tilbake og vedkommende som kjøpte sitter på ikke mindre enn 26 trebokstavsdomener og 9 tobokstavsdomener. Skulle tro det lå noen retningslinjer hos Norid hvorvidt en registrar kan kjøpe opp domener eller at en registrar kan kjøpe opp domener for en "kompis" midt på natta? Tilgangen til domener bør jo være lik for alle, og da må startstreken være på samme sted. Funker dårlig hvis noen skal ha 4 timers forsprang.
 

picxx

Well-Known Member
Vet ikke når utløpt lista til DS blir lagt ut jeg, men de kunne jo enkelt forebygget dette ved å f.eks. legge ut lista 1200 hver dag. Eller, kanskje er det DS selv som ønsker seg noen timer forsprang?
 

PIP

Medlem
Jeg kommer uansett til å konfrontere og forfølge dette hos Norid. Vedkommende har flere selskaper og et eget AS som driver med noe veldig fjernt fra domeneregistrering/registrartjeneste men er likevel Registrar. Uansett hvilket marked man oppererer innen, så skal det legges til rette for lik konkurranse. Og jeg vil påstå at kjøp og salg av domener er et marked i seg selv. Konkurransetilsynet er kanskje villig til å se på saken?
 

picxx

Well-Known Member
Uansett, hvis det er DS, noen som jobber hos DS eller er i kompaniskap med DS på et eller annet viset vil vel dette være å betegne som inhabilt?
Ang. å drive en registrartjeneste kun for egen vinning er vel dette en sak for norid, evt. konkurransetilsynet ja.
 
Ettersom det begynner å bli mye penger i domener, er det viktig at noen tar tak i dette. Har selv opplevert å gå glipp av gode domener, og synes det er veldig merkelig at noen skal kunne gjøre dette. Kan gjerne hjelpe med saksgangen så kan det lar seg gjøre om noen tar tak i dette.
 

PIP

Medlem
Jeg har nå sendt en formell klage til Norid med all informasjon rundt organisasjonen og eierforhold. Så får vi se hva som skjer...
 
Topp