Tidligere så jeg aldri på fjernsyn. Nå ser jeg mer på det fjerne synet enn noen gang, og jeg er smått sjokkert over hvor mye reklame vi har på boksen som faktisk er full i bull. Ta gjerne smsabonnement-tjenester. Det er et krav at de skal ha med i reklamen hvor mye tjenester koster. Da skal altså jeg lese gjennom 5 linjer med små og utydelige bokstaver på 3 sekunder? Neida, dette skulle vært et krav at kom ut muntlig. Tenk om en blind mann stod ved siden av fjernsynet mens reklamen gikk?
Samme gjelder også mobiltelefoner og abonnement. Det er påbudt og informere om minste totalpris i en periode på 12mnd. Greit nok, men kravet skulle være at dette ble gjort muntlig. Rett og slett for at de mindre seriøse skulle kommet seg av banen.
Kredittkortreklame på fjernsyn? Kravet skulle vært at alle renter skulle vært nevnt klart og tydelig ut fra mine høyttalere. At noen bokstaver man ikke rekker og lese før de forsvinner kommer frem på skjermen er ikke bra nok.
Det skulle vært enormt mye strengere på alle områder innenfor markedsføring i Norge.
Tony Soprano skrev:
Jeg personlig mener det er mer uetisk å kritisere andre som holder seg milevis innen for loven enn å formidle lovlige produkt som blir tilbydt av alle banker i hele Norge.
Det er da greit nok at produktet i seg selv er lovlig, men det er da ikke lovlig å drive ulovlig markedsføring av produktet. Dersom jeg kommer til deg og forteller at du skal få en gratis sydentur av meg, men tilfeldigvis glemte og fortelle deg at du må betale tilbake det tredobbelte av verdien på sydenturen innen 30 dager etter du har kommet hjem før du faktisk takket ja, hvordan ville du følt deg da? Du hadde syns det var helt greit, og sagt at det er slik verden er? Joda, det hadde jeg også gjort. Helt klart.
Ta en epost jeg nettopp fikk inn på mail som et eksempel. "Vinn, lån og Visa" med følgende tekst: "Santander RED gir deg Inntil 100 000 kr i kredittgrense! Få Inntil 100 000 kr i kredittgrense på Santander Red Visa-kort. Det eneste du trenger å gjøre er å fylle ut søknadsskjemaet og søke om kortet."
Joda, i seg selv greit nok, men hvor er det informasjon om renter? Hvorfor får jeg ikke lese noe som helst om dette? Bryter ikke denne epost med norske lover og regler?