Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Etisk riktig å annonsere for forbrukslån?

picxx

Well-Known Member
Burde være en grei sak for annonsører å forholde seg til norsk lov.
Desverre gjør dem ikke det.
Publisheren blir sittende både med det etiske ansvaret, det juridiske ansaveret for sine annonser og for å ha sjekket opp kredibiliteten til annonsør (noe nettverkene i norge fraskriver seg!).

Faen meg bedre å ha startet som innbruddstjuv!
Å mye enklere!
 
Atle..ingen andre enn du har nevnt ulovlig markedsføring. Hele diskusjonen forutsetter at folk holder seg innenfor loven. Det er i alle fall mitt utgangspunkt for min argumentasjon. Jeg har ingen argument som forsvarer folk som bryter loven. Jeg argumenterer kun for at det er etisk rett å reklamere for et produkt som er lovlig og at det ikke finnes klare grenser eller argument for å kalle et lovlig produkt uetisk.

Oljefondet har hele tiden frontet at de kun skal investere i etisk tilfredsstillende selskap. Og de har trekt seg ut av et titalls selskap siden oppstart med bakgrunn i denne argumentasjonen. Men de er fortsatt eier av Unibet. At de har trekt seg ut av Walmart, men fortsatt eier Unibet viser vel at etisk tenking som ikke er basert på lovverk eller klare grenser gjerne blir tilfeldig og selvmotsigende. Og når man blir selvmotsigende vil man heller ikke få positivt omdømme på grunn av sin etiske tenking..publikum vil se at det er spill for galleriet..ergo får man hverken et godt omdømme eller økonomisk gevinst.

For å konkludere debatten til nå:
- De som fronter den etiske fordømmelsen her på forumet innrømmer at det er økonomisk hemmende og at de ikke er blant de som tjener godt.

- Det har til tross for en lang debatt ikke vært mulig å få et svar fra kritikerene hvor en grense for hva som er etisk og hva som er uetisk. Grensen er flytende og selvmotsigende. Det eneste som er klart er at det norske lovverket ikke tilfredsstiller deres etiske standard.

- Kritikerene mener det er etisk riktig å kritisere andre. Dette selv om de holder seg innenfor loven. Personer som har et NUF, som sender reklame til en epostliste eller som reklamerer for forbrukslån eller helsekost er uetiske i sin forretningsdrift.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Atle..ingen andre enn du har nevnt ulovlig markedsføring. Hele diskusjonen forutsetter at folk holder seg innenfor loven. Det er i alle fall mitt utgangspunkt for min argumentasjon. Jeg har ingen argument som forsvarer folk som bryter loven. Jeg argumenterer kun for at det er etisk rett å reklamere for et produkt som er lovlig og at det ikke finnes klare grenser eller argument for å kalle et lovlig produkt uetisk.

Lovbrudd er jo ikke noe å diskutere. Det er ulovlig, og ferdig med det. Men derfra til å påstå at markedsføring og pushing av ethvert lovlig produkt er helt fair og greit blir litt søkt. Rett og slett fordi det finnes massevis av lovlige produkter som det er fullstendig uetisk å pushe på forbrukere. Alkohol og tobakk er eksempler på det.

En av de beste markedsførerne i dette landet er Vinmonopolet. De har en svært sterk merkevare som gjenkjennes av alle. De får spaltekilometer i avisene for å reklamere for sine produkter. Politikere fra Frp går rundt og snakker pent om deres produkter, osv.

Dette er klart uetisk etter min oppfatning.

Oljefondet har hele tiden frontet at de kun skal investere i etisk tilfredsstillende selskap. Og de har trekt seg ut av et titalls selskap siden oppstart med bakgrunn i denne argumentasjonen. Men de er fortsatt eier av Unibet. At de har trekt seg ut av Walmart, men fortsatt eier Unibet viser vel at etisk tenking som ikke er basert på lovverk eller klare grenser gjerne blir tilfeldig og selvmotsigende. Og når man blir selvmotsigende vil man heller ikke få positivt omdømme på grunn av sin etiske tenking..publikum vil se at det er spill for galleriet..ergo får man hverken et godt omdømme eller økonomisk gevinst.

Jeg er medeier i Oljefondet, eller Statens pensjonsfond utland, gjennom mitt statsborgerskap i Norge. Men jeg har NULL innflytelse på deres føringer, som etter mitt syn ofte har vært svært tvilsomme. Oljefondet er i grunnen et godt eksempel på at etikk går på bekostning av kravet til fortjeneste. Vi investerer i tvilsomme prosjekter over hele verden, og er bare så fornøyde med oss selv.

Jeg synes det er kvalmt, og hadde jeg hatt noe å si hadde vi trukket oss ut av Unibet.

For å konkludere debatten til nå:
- De som fronter den etiske fordømmelsen her på forumet innrømmer at det er økonomisk hemmende og at de ikke er blant de som tjener godt.

Jeg startet tråden og har deltatt i debatten, og har hele veien sagt at det er en fordel - også økonomisk - å ta hensyn til etikk og moral i sin forretningsdrift. Hører du ikke etter, eller er du døv på det øret?

- Det har til tross for en lang debatt ikke vært mulig å få et svar fra kritikerene hvor en grense for hva som er etisk og hva som er uetisk. Grensen er flytende og selvmotsigende. Det eneste som er klart er at det norske lovverket ikke tilfredsstiller deres etiske standard.

En slik grense går selvsagt ikke an å trekke opp fra myndighetenes side, annet enn at man kan gjøre det vanskeligere å markedsføre produkter man ser er skadelige for samfunnet som helhet. Sånn som tobakk, alkohol, gambling og (fårhåpentligvis) forbrukslån med skyhøy rente.

Rent personlig skjønner jeg ikke hvor du leser noe selvmotsigende i mine svar i denne tråden. Kan du komme med eksempler på steder hvor jeg har sagt meg selv imot?

- Kritikerene mener det er etisk riktig å kritisere andre. Dette selv om de holder seg innenfor loven. Personer som har et NUF, som sender reklame til en epostliste eller som reklamerer for forbrukslån eller helsekost er uetiske i sin forretningsdrift.

Ja, hvis de bevisst bruker den strategien, altså starte NUF for å slippe revisjonskrav/skattekrav, sender eposter til folk som ikke har bedt om det og som kjører på for å prakke på folk dyre forbrukslån folk ikke trenger eller bør ha, samt tilbyr å gjøre kronikere f.eks "friske" ved hjelp av kostholdsprodukter, så vil jeg kalle det uetisk ja. Ingen tvil.

Dette betyr jo ikke at ALLE typer lån er uetiske eller markedsført på en rå måte, eller at ikke NOEN helsekostprodukter virker positivt på helsa, men jeg antar du skjønner hva jeg mener.
 
Så lenge du innser at mye av dette er selvmotsigende og koster deg penger, så har jeg ingen innsigelser. Da er det et personlig valg. Men å forsøke å overføre sin inkonsekvente standard på andre driver innefor loven er det ikke noe poeng i.

Når det gjelder NUF så aner du tydligvis ikke hva du snakker om. Du slipper ikke noen skattekrav ved å opprette et NUF. Skattereglene er det samme som ved et AS. Og litt av årsaken til at jeg reagerer på det som blir skrevet her er denne forutintatte holdningen om at dere antar at alle som har et NUF eller markedsfører forbrukslån bryter loven eller jobber i en gråsone. Slik er det ikke. Så slutt å kritiser så lenge dere ikke kan påpeke en konkret overtredelse av lovverket. Slike holdninger som fremsettes uten at det er konkret grunnlag for det, er basert på det samme tankesett som rasisme. Dere antar at en som har et NUF er en skattesnyter, mens andre antar at en mørkhudet person er en potensiell voldtektsmann. Men ingen har vel noe faktisk grunnlag for sine påstander.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Så lenge du innser at mye av dette er selvmotsigende og koster deg penger, så har jeg ingen innsigelser. Da er det et personlig valg. Men å forsøke å overføre sin inkonsekvente standard på andre driver innefor loven er det ikke noe poeng i.

Igjen, så kanskje du kunne fortelle meg hvor jeg har en "inkonsekvent" standard? Jeg lurer faktisk på dette. Kan du være så snill å svare?
 
Ja, det kan jeg. For eksempel klarer du ikke sette en grense for hva som er et lån som er etisk og et lån som er uetisk. Som jeg nevnte lånte jeg penger til 9% rente da jeg kjøpte meg leilighet. Og mange kredittkort har rente i sammestørrelseorden i dag. Var det da uetisk av banken å låne meg penger? Eller er det uetisk å av bankene å låne ut penger til omlag samme vilkår via kredittkort?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, det kan jeg. For eksempel klarer du ikke sette en grense for hva som er et lån som er etisk og et lån som er uetisk.

Trodde vel tittelen på tråden på mange måter la føringer for hva man kan regne som uetisk oppførsel av banker og markedsførere av deres produkter, og hva som ikke er det. Slike grenser er selvsagt vanskelig å gjøre bastante, men jeg jo deg et eksempel på hva jeg oppfatter som uetisk og rå tankegang:

Etisk eksempel:
Tony Soprano kjøper fast eiendom med et lån med 9% flytende rente. Et sted må man jo bo, og banken har god sikkerhet i form av pant i eiendom. Det er snakk om en nøktern leilighet i et veldrevet borettslag. Tony har ingen problemer med å innfri kostnadene til lånet, og bor lykkelig.

Uetisk eksempel:
Tony Soprano har ikke penger til å kjøpe julegaver fordi han er arbeidsløs. Banken ser at Tony har minus på kontoen, så de ringer ham for å tilby ham et kredittkort med 34% eff. rente slik at Tony kan kjøpe en playstation3 til en kompis.

Som jeg nevnte lånte jeg penger til 9% rente da jeg kjøpte meg leilighet. Og mange kredittkort har rente i sammestørrelseorden i dag. Var det da uetisk av banken å låne meg penger? Eller er det uetisk å av bankene å låne ut penger til omlag samme vilkår via kredittkort?

Ja, jeg vil si at det er uetisk av bankene å "pushe" forbrukslån på forbrukere i den hensikt å få forbrukerne til å kjøpe unødvendige forbruksvarer eller tullete julegaver. Banken er med på å opprette et kunstig høyt forbruksnivå som ikke er bærekraftig i lengden.

I Bladet Tromsø gikk banksjefen i DNB nor ut i avisa og OPPFORDRET folk til å kjøpe mer julegaver på kreditt - HVIS de ikke hadde penger til julegaver nå. Har du hørt noe så inderlig teit før?? Jeg blir jo helt oppgitt.

At avisen i det hele tatt trykker en slik skamløs tekstreklame blir jo bare kronen på verket.
 
Så det er ikke rentevilkårene som er avgjør med andre ord. Det er hva pengene blir brukt til. Og er det virkelig synd i arbeidsledige som velger å kjøpe playstation 3 for pengene de låner? Tja...som jeg sa tidligere...En idiot og hans penger vil på et eller annet tidspunkt skille lag. Og i ditt eksempel beskriver du en idiot..det er det ikke tvil om.

Dog er jeg ikke uenig i at de beste for disse idiotene ville være om de ikke tok opp slike lån. Men jeg har en kompis som jobber i bank, og han sier at de som har dårlig betjeningsevne og får avslag ofte blir veldig fornærmet og til dels aggressive. Så de samme personene man prøver å beskytte mot seg selv er gjerne de som legger deg for hat for at du gjør nettopp dette.

Som jeg har pekt på tidligere, så er i grunnen hele det kapitalistiske systemet et pyramidespill der pengene går opp og dritten går ned. De som ligger i bunn finansierer forbruket til de øverst oppe med sin dumskap ( som å ta opp forbrukslån ) og ved å gjøre drittjobbene. Kanskje ikke det som er best for menneskeheten, men slik jeg ser det er det dessverre en realitet. Og jeg forholder meg til dette og passer på at jeg selv ikke havner for langt nede i pyramiden...

Jeg tolker deg slik at du ut av medmennesklighet har denne tankegangen du presenterer. Og det har jeg faktisk respekt for. Dog er min mening at å hindre folk i å være selvdestruktive sjelden nytter så lenge de ikke er beviste på å prøve å endre ting selv.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg tolker deg slik at du ut av medmennesklighet har denne tankegangen du presenterer. Og det har jeg faktisk respekt for. Dog er min mening at å hindre folk i å være selvdestruktive sjelden nytter så lenge de ikke er beviste på å prøve å endre ting selv.

Vel, etter min oppfatning har bankene et soleklart ansvar for å veilede sine kunder. Typisk "ta forbrukslån for å kjøpe playstation = bad" og "ta boliglån for å kjøpe et sted å bo = good". Dette ansvaret har bankene de siste åra totalt sprunget ifra, og vi ser konsekvensene av en slik "snillhet" blant annet i boligmarkedet i Tromsø.

Visste du at det finnes drosjesjåfører i Tromsø som eier over 10 borettslagsleiligheter?
 
Har svart på dette tidligere, men det er forsvunnet fra tråden av en eller annen grunn. Noen som har slettet innlegg her? Prøver igjen.

Når det gjelder boligmarkdet i Tromsø så er det vel snakk om boliglån med vanlig rente? Om du er i mot dette også så er du vel egentlig imot alle typer lån. Og jeg for min del har ikke så stor medfølelse med spekulanter som har kjøpt ti leiligheter for å selge de videre dyrere. Dette er voksne personer som tar en risk og da må man også kalkulere at det kan gå galt.

Synes fortsatt det meste av det du skriver er selvmotsigende. Men jeg konkludere med at du egentlig er i mot alt av lån og at folk ikke bør få lov til å bruke penger på annet enn du synes er fornuftig.
 
Det hørtes meningsløst ut å dele opp denne tråden..helt til jeg faktisk leste hva folk begynte å dra inn..tror jeg melder meg ut av denne ..handler jo ikke om det jeg i utgangspunktet skrev om lenger...
 
Topp