peterandrej
pensjonert moderator
At man i tilfeller leser "Trenger du penger til jul,?" og "Har du pengeproblemer?" og blir samtidig henvist til et grisedyrt forbrukslån skulle vært straffet med ubetinget fengsel
Det var også mitt poeng, før tråden HELT sporet av i en debatt om hvor penger sånn egentlig kommer fra. Samtidig som jeg er fullstendig enig med deg i at markedsføringen er helt på trynet, så fritar selvsagt ikke det den enkelte fra å ta ansvar og tenke selv. Jeg har en kompis som "fikk" et mastercard med 10.000 kr i kreditt fra et selskap. Han og dama hans satte seg ned og diskuterte helt seriøst hva de skulle BRUKE disse gratispengene på. Akkurat som om de hadde vunnet i Lotto liksom.
Han kjøpte seg til slutt en Playstation på kreditt. Og ja. Han fyren har hatt økonomiske problemer langt over pipa etter dette.
Om det er skikkelig annonsering det går i, hvor man blir informert om hva man begir seg ut på med et slikt lån da stiller det hele seg litt anderledes. Desverre er det ikke så mye slikt og oppdrive her i landet.
Jaja. Kredittkort er faktisk praktiske. F.eks som betalingsmiddel i syden eller hos mer lugubre butikker. Med et kredittkort kan de f.eks handle alt du vil i Syden, men likevel få én regning tilsendt når ferien er over. Det er trygt og praktisk. Ulempen er at det koster litt mer i renter enn kontanter ville gjort, men dette oppveies klart av at du har svært stor sikkerhet når du handler.
Men fra en et slikt tilfelle til å kjøpe julegaver på finansiering fra GE Money bank til 46% effektiv rente er jo helt høl i huet. Og det er jo SLIKE tilfeller de annonserer for også, disse jævlene.
"trenger du penger til julehandelen?"
"lyst å dra til Thailand?"
"misunnelig på kompisen din som har PS3 + Modern Warfare?"