En artig beskrivelse, Hansson - den VAR et høydepunkt.
Jeg sjekket noen andre saker om pyramider ...
De fleste rammes av Bedrageriparagrafene i Straffeloven, §270 og §271. Dette var saker hvor omtrent alle tapte penger, så der var det bakmenn og topper som ble straffet.
<dato>LOV-1902-05-22-10</dato> Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven).
Små saker håndteres av lokale politidistrikt, mens store saker håndteres av Økokrim. Da begynte jeg å miste interessen, siden de gir inntrykk av å være enda mer regelryttere enn Lotteritilsynet. Myndighetene gir ikke inntrykk av å ha noen effektive løsninger for å avgrense økonomisk kriminalitet av denne typen - de håndterer alt i ettertid.
Det jeg gjorde i det forrige innlegget mitt var å poste noen IDEER til hvordan folk kunne avgrense utbredelse også utenfor Norge, men her er det bedre om folk bruker sine egne ideer og ikke mine. Folk som nesten har gått på dette klarer fint å advare de man kjenner på internett, men det eneste effektive tiltaket vil være å stoppe dette i USA.
Hvorfor går folk på dette?
Svindelen er siktet inn mot folk som går FRIVILLIG inn i dette, som ikke lar seg advare av instinkter på et tidlig tidspunkt, For alle oss andre er det fullstendig uforståelig at folk går på dette, men vi har heller ikke fulgt den samme veien som de gjør.
Trinn 1: Annonser er rettet mot folk som søker etter ekstrainntekt, "Jobb hjemmefra", eller som nysgjerrig går på annonser som lover lettjente penger. Noen av oss kan være nysgjerrige, men de av oss som er rutinerte vil sjelden søke etter inntjeningsmuligheter på internett på denne måten - det er som å BE om å bli svindlet. Det er altså siktet inn mot folk som er villige til å TRO på denne type løsninger.
Trinn 2: Dette vil luke vekk mange av de som er nysgjerrige, men som ikke går på en svindel. Her blir du bedt om å oppgi epostadresse når du registrerer deg. De mistet ihvertfall MEG på dette punktet, jeg oppgir aldri epostadresse hvis jeg kun skal sjekke opplysninger.
Trinn 3: Her må du fylle ut et søknadsskjema som jeg ikke har sett. Dette burde egentlig luke vekk mange folk, vi fyller ikke ut søknadsskjema for å få OPPLYSNINGER. De som fyller ut dette føler seg SMARTE når de gjør det, mens vi andre rister oppgitt på hodet over hvor naive folk kan være.
Trinn 4: Her blir du nødt til å bestille en informasjonspakke til 300 kroner. Siden de allerede mistet MEG på punkt 1 og 2 klarer jeg ikke å forestille meg hvorfor folk bestiller dette. Man sitter igjen med de aller enkleste ofrene, de som har omtrent null instinkter og erfaring med svindel og som hele tiden er villige til å bli med videre. 90 prosent av oss andre er blitt borte underveis i disse trinnene, og det er vi som kunne skapt trøbbel.
De luker rett og slett vekk folk som ikke er villige til å gå på en svindel. De beholder folk som villig lar seg lede (leder seg selv) videre der de fleste av oss hadde styrt unna, og som gjerne føler seg "smarte" når de sjekker slike ting grundig. Jeg fant også ut at noen ble motivert av risikovilje "Hva har jeg å tape på å prøve dette?". De fleste av oss kan godta "Den som intet våger intet vinner", men vi har det sjelden som et dominerende livsmotto gjennom hele livet. Etter hvert får vi erfaring og instinkter, og styrer unna en haug av ting. Etter nok av tilfeller får vi rikelig erfaring til å luke vekk mye av det vi "våget" tidligere. Vi blir kort og godt luket bort hvis vi har nok erfaring.
I USA fant jeg grupper med ulike typer TRO som typiske ofre. Dette gjaldt alt fra religiøse miljøer til folk som tror på "den amerikanske drømmen" om å starte sin egen business og bli rik. Jo mer dominerende troen var desto enklere offer. Andre typer tro var ledelsesteorier, psykologiske teorier, "motivasjons-teorier" og andre typer "oppskrifter". Egentlig kan svært mange av oss passe som ofre i denne type saker, men de klarte ikke å lure oss denne gangen.
Resten av prosessen når man først ER inne i systemet har jeg bare sett overfladisk på. Jeg identifiserte mange amerikanske ledelsesteorier, psykologiske teorier og ting som minner om hjernevasking. Hovedsaken er at man hele tiden blir forledet til å tro på ILLUSJONER. De fleste av oss tror på en haug av illusjoner f.eks. om "Hvordan virker boligmarkedet", men vi er ikke opphengt ENSIDIG i slike illusjoner dag etter dag. Vi får haugevis av andre "inputs" fra andre områder.
Folk blir rett og slett hjernevasket i dette systemet til å TRO at de driver en "genial business" og at den er lovlig ("ellers ville den jo blitt stoppet av myndighetene"). Man får haugevis av bekreftelser når man er inne i systemet, blant annet ved at man "utdanner seg" til høyere nivåer, mottar "utmerkelser" når man har gjort det bra og andre slike ting.
Jeg har fullstendig droppet å sjekke mer etter å ha sett på en 7 minutter presentasjon av konseptet, fordi jeg vil trolig risikere å bli lurt selv hvis jeg fortsetter. Presentasjonen ga en merkelig "trygg følelse" (instinktene mine ble "bedøvet"). Det tok 2 timer før jeg var tilbake til normal sinnsstemning. Her er det bedre å styre unna enn å sjekke.
Som svindel er dette konseptet temmelig smart, men som business for deltakerne er det en katastrofe (og noe skikkelig oppkok av useriøst stoff). Det er kun rettet mot verving, så absolutt alt som trengs i seriøs business mangler. Såkalte "ledere" faller sammen hvis de må ta seriøse avgjørelser som de ikke er trenet i - de mestrer ikke et slik nivå.
Det hovedmannen ikke har tatt hensyn til er at folk utenfor systemet kan velte planene. Det holder kanskje med at 1 person ber om DOKUMENTASJON fra amerikanske myndigheter på at forretningskonseptet driver lovlig - "Jeg vurderer å starte dette men er i tvil". Dette må gå på hovedkontorene til CCP og WMI og ikke på den enkelte deltaker lenger nede. 1 person med rett innsikt i amerikanske myndigheters ansvarsområde vil kunne få hele korthuset til å rase. Denne personen er ikke MEG, men kanskje noen andre?
Morten