Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adblock - hva er konsekvensene?

fabbz

Medlem
Beklager, skulle ha utdypet bedre.

I adblock kan man legge til egendefinerte filter.
Legger man inn den snutten som et egendefinert filter så blir blokkeringen fjernet automatisk.

IDen på <b> taggen som genereres for å blokkere adblockers er dynamisk for hver gang man oppdaterer siden, men IDen starter alltid med bsaXXXXXXX. Da kan man wildcard fjerne elementet dvs fjern alle elementer med id=*bsa*.

Dette er kanskje to much information og vil bare gjelde for personer som er spesielt interessert i å se på mineoppskrifter med adblock :p
 

xdex

Medlem
Bare så det er sagt, det er SUPER lett å blokkere scripts som skal blokkere visning av nettsiden. Gamer.no, Hardware.no gjør dette, ved å skjule artikler dersom du blokkerer ads. Likevel, er det fult mulig å lese artiklene selv med adblock kjørende. Det er bare å blokkere scriptet som sjekker adblock.

Her er en litt tungvindt måte og gjøre det på (støtter bare enkelte nettsider) ser ikke vitsen i å vise hele verden hvordan dette gjøres på en lettere måte, vil bare ødelegge for de som har reklame som inntekt.

https://greasyfork.org/scripts/735-anti-adblock-killer-reek
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Beklager kommentaren hvis noen blir provosert, men en skal da være litt av en stabeis og langt på vei kverulant hvis en legger så mye arbeid i å slippe å se reklame, tåler en det absolutt ikke får en heller la være å lese artiklene på siden. Jeg innrømmer at jeg bruker adblock på de fleste sider selv, men jeg har slått den av her, på hardware.no og noen få andre sider. Jeg bruker det rett og slett fordi jeg ikke vil at sider jeg ikke kjenner skal slenge opp agressive pop-ups og all slags blinkende bannere. Jeg vurderer å gå mer bort fra det, selv om det neppe spiller så stor rolle, jeg klikker ikke på annonser uansett. Men jeg innser i alle fall at når jeg får stoffet gratis så må den som lager det skaffe seg inntekter på en eller annen måte.
 

xdex

Medlem
Hehe, Steve, det verste med reklame i dag, er at mange ikke bruker HTML5, som f.eks. Finn.no, men henger tilbake i flashtider og dritt. Med så mye reklame som enkelte nettsteder pumper ut, får jeg merkbar bedre laste-hastighet ved å droppe reklame. Spesielt på hyttetur med 3G o.l. er dette helt enormt.

Google annonser er en ting. Da får du faktisk reklame etter hva du har som interesse. Barberblader, og billige ukeblader driter jeg langt i, og det er slike ting jeg er glad for å slippe. Blinking, ting som beveger seg, eller fyller hele bakgrunnen av nettstedet, fysj!
 

Gaasehud

Medlem
Adblock har jeg aldri brukt, men det kommer vel av de samme interessene som gjør at jeg heller ikke klikker på annonser – med mindre annonsen er spot on og jeg synes nettstedet fortjener klikket. Så jeg ser masse annonser hver dag, selv om jeg kanskje mister de aller mest blinkende fordi jeg ikke foretrekker Flash.

Men at folk leser VG? Frivillig?!
 
Hehe, Steve, det verste med reklame i dag, er at mange ikke bruker HTML5, som f.eks. Finn.no, men henger tilbake i flashtider og dritt. Med så mye reklame som enkelte nettsteder pumper ut, får jeg merkbar bedre laste-hastighet ved å droppe reklame. Spesielt på hyttetur med 3G o.l. er dette helt enormt.

Google annonser er en ting. Da får du faktisk reklame etter hva du har som interesse. Barberblader, og billige ukeblader driter jeg langt i, og det er slike ting jeg er glad for å slippe. Blinking, ting som beveger seg, eller fyller hele bakgrunnen av nettstedet, fysj!

Helt enig, jeg bruker ad-block for å slippe å skjermen dekket av nakne damer som er klar for alt mulig. Dårlige annonser og overbruk av annonser mange plasser fører også til dette, mange annonsører har blitt så desperate at det eneste mange bannere egentlig gjør er å blinke med tekst i alle mulige farger.

Hadde de (vi) som driver på web tatt mye større hensyn mtp å tilpasse reklamen til hver enkelt side o.l ville situasjonen endret seg fort tror jeg, det er mange som er interesert i reklame men reklame på nett har ett dårlig rykte på seg.
 
Hehe, Steve, det verste med reklame i dag, er at mange ikke bruker HTML5, som f.eks. Finn.no, men henger tilbake i flashtider og dritt. Med så mye reklame som enkelte nettsteder pumper ut, får jeg merkbar bedre laste-hastighet ved å droppe reklame. Spesielt på hyttetur med 3G o.l. er dette helt enormt.

Google annonser er en ting. Da får du faktisk reklame etter hva du har som interesse. Barberblader, og billige ukeblader driter jeg langt i, og det er slike ting jeg er glad for å slippe. Blinking, ting som beveger seg, eller fyller hele bakgrunnen av nettstedet, fysj!

Amen ...!
 
Hjelper ikke hvor fin en webside er laget om det finnes AdSense på den. En AdSense kan ødelegge et hvilket som helst design (iallfall for meg som er opptatt av det estetiske).

Jeg tror (og håper) at folk blir mer bevisste på hvor mye dritt de blir servert gjennom reklame at de finner frem til AdBlock slik at de som stapper nettstedet sitt fullt av reklame som gjør at [det verdifulle] innholdet [om noe] drukner i dritt.

Internett burde vært en plass for å dele informasjon. Istedenfor er det kommersialisert (er det et ord i hele tatt?) av all slags pakk som har et desperat ønske etter å tjene penger. Noen drukner et ellers så flott nettsted i AdSense kun for å tjene 20 kroner/mnd.

Ja, AdSense kan gi en bra inntekt om du har et nettsted med 1 million unike besøkende (mnd). For de fleste, som har mindre nettsted vil jeg si det er fullstendig bortkastet (med mindre man er 12 år og synes 20 kroner/mnd er helt greit.

Tråden gjelder AdBlock, though. Jeg tror at flere og flere vil bruke det i årene som kommer og vil råde enhver til å finne alternative inntektsmåter så man ikke står helt fast den dagen annonseinntektene uteblir.

Å låse innhold for alle som ikke ønsker reklame er teite handlinger fra teite mennesker. Det viser meg mennesker som setter verdien av andre mennesker etter hva de kan gi i kroner og øre. Med andre at dersom de ikke vil se reklamen dere har så fortjener de ikke å få innholdet heller.

Hardware.no blar jeg lett forbi i alle søkeresultat fordi jeg vet hva som venter. Og det irriterer meg som AdBlok-bruker. Men så igjen...jeg vet at AKKURAT den samme informasjonen kan jeg finne en annen plass. Jeg går tilbake til Google og i løpet av 2 minutter sitter jeg og leser på det jeg lette etter....MED AdBlock kjørende.

Blokkerer du AdBlock skyter du deg selv i foten. Du mister lesere. Hvorfor ikke heller skrive verdifullt innhold som kan ta den besøkende til en annen side? Lag noen affiliate linker, legg dem inn i teksten og skriv ditt eget innhold. Jeg klikker ofte på linker og driter i om forfatteren tjener noen kroner på at jeg klikket videre. Har de sendt meg til et nettsted jeg kan ha noe igjen for, unner jeg dem virkelig de kronene de da tjener. Men å glane på AdSense gidder jeg rett og slett ikke! Heller ikke blinkende tivoli-annonser som gir meg gratis* prøveabonnement på et verdifullt møkkablad.

Som en annen her oppe sa...å bruke AdBlock vil også laste sidene fortere. Hvorfor vente på at reklamen skal laste når man i utgangspunktet ikke vil se den i hele tatt?

Mitt råd til alle uerfarne og gjennomsnittlige nettbrukere er at de laster ned AdBlock og bruker det. Kan ikke siden du besøker gi deg den informasjon du leter etter så klikk videre til et annet som kan.
 
Topp