Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adblock - hva er konsekvensene?

Er ikke å kreve at man ser annonsene det samme som å si at jeg tar betalt or tjenesten min? Jeg yter en tjeneste, jeg bestemmer hva prisen for deg å bruke tjenesten er. Hvis den prisen er å se reklamer, hvordan kan du si "Å låse innhold for alle som ikke ønsker reklame er teite handlinger fra teite mennesker." Er det for dyrt for deg? Move on, men ikke kall meg teit. Hvis du dumper den kommersielle biten av internett, ville internett sakte men sikkert dø. Det er KUN pga. kommersialiseringen at internett har den utbredelsen det har i dag. Uten den, ville det fortsatt være på statlig/universitetsnivå, og utilgjengelig for hvermansen.
 

zapotek

Medlem
Etter den mye omtalte io9-oppdateringen (som åpner for bruk av annonseblokkering), er det noen som oppdaterte tall på hvor mange brukere som faktisk blokkerer på ulike plattformer per idag?
 

Ole Avranden

utvandret
Eksakte tall er det vel ikke noen som har (AdBlock blokkerer også for mange sporingsscript), dessuten varierer det veldig etter alder. Men det synses om at etter ios9 vil det ligge på rundt 50% i aldersgruppen 18-30.
 

AndreasBr

Member
Jeg tror dette er en kamp det er lite vits i kjempe. Vil en bruker som tvinges til å slå av Adblock klikke på annonser?

Besides - jeg har en sterk mistanke om at mennesker som bruker Adblock, er de samme menneskene som sjeldent klikker på annonser uansett.
Jeg har ikke lest gjennom alt her, men..
Jeg har adblock, og jeg trykker ikke på annonser uansett, siden jeg normalt ikke ser de.
Jeg synes helt ærlig talt at slik reklame er ufyselig.

Det finnes et par aktører som nekter meg å besøke siden deres med adblock på, og det er helt opp til dem.
Da mister de meg som besøkende. Jeg forbeholder meg retten til å slippe å se alt slags mulig popups og reklame.

Når det er sagt hadde jeg gjerne betalt 10-15 kr per mnd for å slippe reklame samt å støtte en webside dersom det var for noe jeg faktisk var interessert i.
 

T SL

Active Member
Adblock betyr bare at nettsider går over til andre former for inntekt. F.eks. annonsering av internt innhold, e-post-opt-in, betalt innhold mm. Det er ingen tegn på dommedag.
 

erlsae

Medlem
Eksakte tall er det vel ikke noen som har (AdBlock blokkerer også for mange sporingsscript), dessuten varierer det veldig etter alder. Men det synses om at etter ios9 vil det ligge på rundt 50% i aldersgruppen 18-30.

50% i aldersgruppen 18-30? Vis gjerne til kilde her, for dette tror jeg er svada
 

Ole Avranden

utvandret
Nå noterer jeg ikke ned kilder på alt jeg leser, men i diskusjonen som oppstod i media når Apple kunngjorde sin adblock-funksjon, ble det synset om at brukere med adblock i alderen 18-30 år ville nå opp i 50%.

Det jeg derimot husker, var at kilden til spådommen var Schibsted.
 

xdex

Medlem
50% i aldersgruppen 18-30? Vis gjerne til kilde her, for dette tror jeg er svada

Finnes mange slike "kilder", men som @Ole Avranden nevner, alt er relativt. Hvordan testen gjennomføres, hvor mange osv.

41% of all the respondents surveyed between the ages of 18 and 29 years old said they use ad blockers.

http://www.digitalistmag.com/lob/sales-marketing/welcome-age-ad-blocking-03472029
http://uk.businessinsider.com/pagefair-and-adobe-2015-ad-blocking-report-2015-8?r=US&IR=T
 

xdex

Medlem
Innser jo at det bare blir verre og verre, med reklamen altså. Gikk inn for å få med meg litt nattnytt, og jo lengre ned jeg går, jo verre blir det. Ender opp med dette,

avis_Copy.jpg


"Når du trodde cookie advarsler tok mye plass...."
 
Jeg benytter adblock på win tableten min.
Dette er kun grunnet lite ressurser på enheten.
Om adblock er deaktivert tar vg.no 15-20 sekunder å laste riktig. med adblock aktivert tar det under 5.
Om jeg ønsker å se på vgtv er dette umulig uten adblock grunnet reklamene er i mye høyere bitrate enn selve innholdet.
 
Topp