Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adblock - hva er konsekvensene?

Rismoen

Medlem
For de interesserte. mineoppskrifter.no har et tverrsnitt av befolkningen på besøk (noe overvekt av kvinner). Av de siste 6300 unike besøkende bruker 1500 adblock, dvs ca. 24%. Jeg syns det er ekstremt mange.
Skal teste nå at de med adblock ikke får tilgang før adblocken er skrudd av så får vi se hva som skjer, om jeg får høyere CTR på Adsense.

Seriøst? Nå ble jeg sjokka. Om 24% bruker adblock på mineoppskrifter, bruker sikkert over 90% det på hardware.no

Det blir spennende å se om du får høyere CTR etter du blokker adblock.
 

zapotek

Medlem
For de interesserte. mineoppskrifter.no har et tverrsnitt av befolkningen på besøk (noe overvekt av kvinner). Av de siste 6300 unike besøkende bruker 1500 adblock, dvs ca. 24%. Jeg syns det er ekstremt mange.
Skal teste nå at de med adblock ikke får tilgang før adblocken er skrudd av så får vi se hva som skjer, om jeg får høyere CTR på Adsense.

24%???? Hvordan finner du ut hvor mange av dine besøkende som bruker Adblock?
 

zapotek

Medlem
" PageFair says that 22.7% of web surfers are blocking ads. Looking at a smaller subset of sites for the past 4 months, the company says that the use of ad blocking is growing at a rate of 43% per year."

Use Of Ad Blocking Is On The Rise - Forbes

Hmm ikkje bra. Visste ikke at tallene var så høye. Denne artikkelen er atpåtil fra august 2013 - det har nok ikke blitt færre Adblockbrukere siden den gang.
 

zapotek

Medlem
Skal teste nå at de med adblock ikke får tilgang før adblocken er skrudd av så får vi se hva som skjer, om jeg får høyere CTR på Adsense.

Men er ikke dette uheldig med tanke på SEO? Vil ikke mange av brukerne som kommer via søkemotortreff klikke "tilbake" i browseren når de treffer denne antiAdblockmuren og gi deg en forferdelig bounce rate?
 

Tony J

Alle skal få
Kan en ide være å bare gjøre det enkelt:

Når en bruker kommer innom sidene dine med adblock, så kan du bare sette opp en beskjed som vises der du bruker å ha reklamene. Eksempel: "Du har deaktivert reklamene på sidene våre. Dette respekterer vi selvsagt, men du kan lese litt mer om hvorfor reklame er viktig for oss her. Om du allikevel vil fortsette med reklame deaktivert så er det selvsagt helt greit det også." < Bare et eksempel der brukeren ikke mister noe tilgang eller info bare fordi man kommer med adblock, men får litt informasjon om hvorfor reklame er viktig for akkurat deg :=)
 

Steve Cash

Medlem
Men hvis en bruker adblock, i alle fall Adblock plus i Firefox, så ser en ikke den meldingen heller, fordi hele feltet som reklamen ligger i er borte. Hvis jeg ikke har adblock på dette forumet ser jeg en ca. 5 cm høy reklame over logoen til webforumet. Setter jeg på adblock begynner logoen helt øverst. Slik er det også med alle reklamefelter på andre sider.

Men hva er det med reklamebannere og tekster som gjør at adblock gjenkjenner dem som reklame? At de ikke er en del av siden, men lenkes fra et annet sted? Eller noe annet? For noen reklamer slipper alltid gjennom, er disse laget som vanlig kode? Så damåtte en i tilfelle legge inn en tekst i topp eller bunn som sier at hvis du er en av dem som bruker adblock, vær så snill å tenke gjennom.... bla. bla. bla. Forøvrig ville kanskje færre bruke adblock hvis det var færre visuelt støyende og påtrengende reklamer, popups, lange reklamevideoer før en redaksjonell video osv. Sitat fra sida zaptek linket til over:
The pool of people who will accept ads is smaller and smaller and those ads get more aggressive and intrusive to target them, and then those people get annoyed and seek out ad blockers,” says O’Connor. “It’s a vicious cycle.
 

zapotek

Medlem
Hva tenker egentlig Google om dette? Hvis alle nettbrukere brukte Adblock, var plutselig alt inntektsgrunnlaget deres borte vekk.

De har i det minste en måte å kontrollere det på, da de styrer både hvilke apper som kan lastes ned i Google Play og hvilke nettlesertillegg som er kan brukes i Crome.
 

Tonny Kluften

Administrator
Men er ikke dette uheldig med tanke på SEO? Vil ikke mange av brukerne som kommer via søkemotortreff klikke "tilbake" i browseren når de treffer denne antiAdblockmuren og gi deg en forferdelig bounce rate?

Jeg har ikke funnet holdepunkter for at bruk av tilbakeknappen er dårlig for SEO. Forøvrig kan man disable tilbakeknappen når siden er landingsside fra Googlesøk... :D

24%???? Hvordan finner du ut hvor mange av dine besøkende som bruker Adblock?

Blockalyzer, WordPress › BlockAlyzer - Adblock counter « WordPress Plugins

Kan en ide være å bare gjøre det enkelt:

Når en bruker kommer innom sidene dine med adblock, så kan du bare sette opp en beskjed som vises der du bruker å ha reklamene. Eksempel: "Du har deaktivert reklamene på sidene våre. Dette respekterer vi selvsagt, men du kan lese litt mer om hvorfor reklame er viktig for oss her. Om du allikevel vil fortsette med reklame deaktivert så er det selvsagt helt greit det også."

Nei.
For det første vil jeg ikke tigge.
For det andre er det ikke greit at de fortsetter med reklamen deaktivert.
For det tredje blir dette å gjøre den besøkende oppmerksom på Adsense på en unaturlig måte og kan oppfattes som at det oppfordres til å klikke, noe som er i mot Google TOS.
 

Tony J

Alle skal få
For det første vil jeg ikke tigge.
For det andre er det ikke greit at de fortsetter med reklamen deaktivert.
For det tredje blir dette å gjøre den besøkende oppmerksom på Adsense på en unaturlig måte og kan oppfattes som at det oppfordres til å klikke, noe som er i mot Google TOS.

For det første er det ikke snakk om det å tigge i det hele tatt for da ville det rett og slett stått "kan du være så vennlig å slå på slik at du får se reklamer på denne nettsiden?". Det er snakk om å opplyse en person som allerede har deaktivert reklame som den mener er forstyrrende. En person som altså imot reklame i utgangspunktet. Det verste jeg kunne gjøre er å tigge vedkommende til å fjerne adblock og det ville nok funket mot sin hensikt. Det jeg kan gjøre er å opplyse vedkommende om hvorfor enkelte nettsider er best tjent med å få reklameinntekter for å kunne holde en tjeneste gratis. Det er ganske enkelt enten eller i mange tilfeller for større nettsider som koster mer enn domeneavgift og serveravgift i året å hoste.

For det andre skjønner jeg ikke hva du mente med det andre:p

For det tredje så er det ikke å gjøre oppmerksom på Adsense, men reklame generelt. Man kan ha adsense, affiliate, betalte annonser i samme boks så lenge man ikke bruker javascript etc, men bytter reklamer ved reload. Og hvis du tenker deg om så straffer adblock Google mer enn det straffer meg/deg, så hvorfor ville Google reagere på at kundene til Google når ut til folk?
 

Tonny Kluften

Administrator
For det andre så mente jeg at jeg ikke vil ha besøkende som ikke ser reklamen, men det stemmer ikke helt fordi folk som ikke ser reklamen også kan lage en lenke til sida fra bloggen sin.

Jeg er rett og slett ikke interessert i å snakke med besøkende på sida om reklamen.

Jeg prøver en ganske "hard" metode akkurat nå for å få folk til å skru av Adblock så har du adblock gå til mineoppskrifter.no og sjekk.
 
Topp