Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adblock - hva er konsekvensene?

zapotek

Medlem
Jeg tror dette er en kamp det er lite vits i kjempe. Vil en bruker som tvinges til å slå av Adblock klikke på annonser?

Besides - jeg har en sterk mistanke om at mennesker som bruker Adblock, er de samme menneskene som sjeldent klikker på annonser uansett.
 

Rismoen

Medlem
Jeg tviler på at mannen i gata bruker adblock. De som bruker det er nok ofte mer enn middels interessert i data.

Jeg tror dette er en kamp det er lite vits i kjempe. Vil en bruker som tvinges til å slå av Adblock klikke på annonser?

Om ALLE nettsider som har annonser fikser et irriterende pop-up vindu slik som dette, er jeg sikker på at folk legger adblock på hylla.

788e9970d3.jpg


Dette blir jo mye mer irriterendes enn annonser i lengden.

Den største grunnen til at jeg bruker adblock er på grunn av video reklame. Da tenker jeg spesielt på VG som ofte dytter 30-60 sekunder med reklame opp i trynet på deg.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Jeg har brukt AdBlock i mange år, og kommer til å fortsette med det. Hvordan noen ønsker å lese nettaviser som VG.no, DB.no eller Nettavisen.no uten AdBlock eller uten å klore ut øynene sine er meg helt uforståelig (flash annonser FTL) . De er ille nok selv med AdBlock.

Om nevnte aviser ikke klarer å tjene penger på andre måter, og dermed går under, så får det være greit. VG og DB prøver seg med betaler per artikkel. Ønsker de lykke til med det.

Jeg betaler for tilgang til Aftenposten og Linux Weekly News (lwn.net) på nett, og får DN Lørdag på papir. Har altså ikke behov for å være gratispassasjer, men bruker AdBlock for å unngå all støyen.

Endel sider som lever av annonseinntekter vil selvfølgelig merke det, men at flest mulig klikk kanskje ikke er nok til å overleve - ble vel klart etter .com krasjen i 2001?
 

Steve Cash

Medlem
Enig, denne dialogen er mer irriterende enn de fleste annonser. Så da har en to valg, velge annonser eller velge vekk hele siden. Som jeg skrev i en annen tråd så skal en være ganske trygg på at innholdet en presenterer er så interessant at leseren ikke vil gå glipp av det før en innfører en slik dialog. Hardware.no er interessant nok til at jeg vil lese den, en helt ukjent side som dukker opp i et google-søk er det antakelig ikke det, det er fare for at en går videre til neste treff.

Forøvrig er jeg enig med zapotek i at den som bruker adblock til daglig neppe er typen til å klikke på så mange annonser uansett.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Det foretas nok "ganske" mange flere annonseklikk på Internett i 2014 enn i 2001...

Klart det, men "gi bort innhold gratis (håper mange nok klikker på annonsene!)" er fortsatt samme modell.

Det sagt, så har vel AdBlock o.l. større utslag for endel sider som noen av WF sine brukere leverer, affiliate salg fra sider som ikke er mer unike enn å være nok en SEO-vennlgi siden innen en nisje (reiser, kreditkort, hotel etc).

Uten å prøve å fornærme noen, det er ikke et innhold jeg ønsker å betale for som en nettavis kan være. Kanskje med unntak av noen blogger innen et nisjetema jeg er interessert i.
 
Vet ikke om jeg er den rette til å svare her, men jeg bruker i alle fall adblock selv. Dersom og når jeg sitter på en annen datamaskin en gang i blant, så trykker jeg uansett aldri på annonser, noe jeg heller ikke gjør på ipad/iphone. Vil tro, som flere her har nevnt, at de som uansett har innstallert adblock, ikke er dem som vanligvis trykker på annonser.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Tja. Jeg kan tenke meg at det blir litt som de som sier nei til reklame i postkassa si. Hvis de allikevel skulle få en reklameavis som annonserer en vare de trenger så leser de faktisk tilbudsavisa selv om de har sagt at de ikke vil ha den.

Nei, jeg kaster den i papirsøppelet med en gang - sammen med menighetsbladet. Ser ikke en gang på forsiden. Menighetsbladet er det umulig å bli kvitt til tross for utmeldt av DnK og klirstremerke med "Ingen reklame".

Ang. reklame generelt - jeg leser ikke reklame for å se om det er et godt tilbudt der ute. Jeg besøker butikken når det er noe jeg skal ha. Det er svært sjelden.
 

i-net

Medlem
Helt enig med mr. T. :)

Forstår ikke hvordan de på webforumet som jobber i bransjen kan finne på å bruke AdBlock.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
For de interesserte. mineoppskrifter.no har et tverrsnitt av befolkningen på besøk (noe overvekt av kvinner). Av de siste 6300 unike besøkende bruker 1500 adblock, dvs ca. 24%. Jeg syns det er ekstremt mange.
Skal teste nå at de med adblock ikke får tilgang før adblocken er skrudd av så får vi se hva som skjer, om jeg får høyere CTR på Adsense.
 
Topp