Men hvis en bruker adblock, i alle fall Adblock plus i Firefox, så ser en ikke den meldingen heller, fordi hele feltet som reklamen ligger i er borte. Hvis jeg ikke har adblock på dette forumet ser jeg en ca. 5 cm høy reklame over logoen til webforumet. Setter jeg på adblock begynner logoen helt øverst. Slik er det også med alle reklamefelter på andre sider.
Men hva er det med reklamebannere og tekster som gjør at adblock gjenkjenner dem som reklame? At de ikke er en del av siden, men lenkes fra et annet sted? Eller noe annet? For noen reklamer slipper alltid gjennom, er disse laget som vanlig kode? Så damåtte en i tilfelle legge inn en tekst i topp eller bunn som sier at hvis du er en av dem som bruker adblock, vær så snill å tenke gjennom.... bla. bla. bla. Forøvrig ville kanskje færre bruke adblock hvis det var færre visuelt støyende og påtrengende reklamer, popups, lange reklamevideoer før en redaksjonell video osv. Sitat fra sida zaptek linket til over:
The pool of people who will accept ads is smaller and smaller and those ads get more aggressive and intrusive to target them, and then those people get annoyed and seek out ad blockers,” says O’Connor. “It’s a vicious cycle.