Ung deltaker - hvordan starter jeg en nettside?

NilsF

Medlem
ProIsp.no har guider for installasjon av program som Joomla og wordpress, noe som det for en nybegynner kan være verdt å ta en kikk på. Og for en som skal ha bare ett domene, så er det mest bare tull å henge seg opp i om tjenesten koster 50-100 kroner mer eller mindre hos den eller den leverandøren. Det med brukerveiledninger på norsk og en leverandør som er mulig å kontakte på norsk, er ikke dumt å vektlegge for en som er helt ny i faget.

Dersom han satser på Joomla, bør han gjerne styre unna One.com iflg. denne oversikten:

Joomla! • View topic - Norsk webhotell for Joomla!

Og angående domene, så er "moped" opptatt for de fleste TLD'er, men moped.priv.no er ledig per nå. Og ellers så er for eksempel "minmoped" ledig for de fleste TLD'er, unntatt det svenske. Dersom han har noen i familien med et foretak, så kan han ha mulighet for å registrere minmoped.no (.no domener kan ikke registreres på privatpersoner), men ellers så er jo både domenene minmoped.com og minmoped.net ledige og kan registreres av en privatperson.

Sist redigert:

Ola96

Medlem
Min far har jo eget firma men driver ikke bare for seg selv da det er en til som har vært med i fra starten, og tviler på at de vil ha noe mopedgreier på sitt firma.

Men hvis jeg kjøper hosting hos host1 så følger jo domene med på de over 1år tilbudene, i og med at host1 så er det vel mulig å få .no domene?

Men hvis man må registrere AdSense på noen andre over 18år så blir det utelukket, men hvis jeg tar kontakt med noen moped og mc forhandlere f.eks MC huset eller noen som selger utstyr og reklamerer for de på min nettside i f.eks et år for 500kr eller hva de vil betale. Men er det noen andre enn AdSense som tilbyr noe sånt som syns PayPal er OK?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg ville satset på å skrive god innhold, og produsere dette selv. Du kan gjerne basere deg på informasjon på engelsk og fra andre sider, men ta til deg informasjonen, og produser eget innhold. Dette gjelder da spesielt også bildemateriale - bare fordi det ligger på nettet gjør det ikke allemanseie.

Jeg ville begynt med å starte en blogg på f.eks. WordPress i noen måneder. Da kan du prøve dette ut og se om du klarer å produsere jevnt. En ny artikkel hver uke f.eks? Har du mye inspirasjon kan du legge disse klar til auto-publisering neste uke.
Etter noen måneder kan du flytte inneholdet over til eget domene.

Tenk litt på forhånd hva slags informasjon du kunne tenkt deg produsere, hvilken kategorier det faller under (= strukturering), og ikke minst: hva synes folk er interessant - hva søker folk på? Google kan hjelpe deg bittelitt med dette - se hva slags søkebegrep som dukker opp i type-ahead f.eks.

Det som jeg kan tenke meg kunne vært interessant også er å begynne med drop-shipping av utstyr (= du formidler et salg, det er andre som leverer), og etterhvert ha egen nettbutikk. Men det kommer vel naturlig med tiden og din alder.

Når du så fyller 18 kan du velge å selge alt sammen og kjøpe bil for pengene. Eller så er du kanskje mer interessert i å fortsette selv. Poenget er uansett at det er viktig med mål: da vet du når du har jobbet nok, bl.a.

NilsF

Medlem
Min far har jo eget firma men driver ikke bare for seg selv da det er en til som har vært med i fra starten, og tviler på at de vil ha noe mopedgreier på sitt firma.

Jeg snakker ikke om at han skal ha noen mopedgreier på sitt firma, men kun om registreringen av domenet. Når regning for registrering og årsavgift kommer, tar du den og betaler fra din egen konto.

Host1 kan neppe hjelpe deg med å stå som abonnent for domenet, selv om et domene er inkludert i prisen. Dersom du velger et .no-domene, må du selv sørge for å ha et foretak registrert i Norge som domenet kan registreres på.

Ola96

Medlem
Gjorde noe så enkelt og sendte en mail til dem og fikk til svar at det kun var .com og org og disse andre der du ikke trenger noe foretak og registrere dem på.

Begynn med å tenke innhold på nettstedet/bloggen. Gjør skikkelig arbeid og gi publikum en grunn til å besøke deg - og å komme tilbake. Lag noe unikt (og som Pong også er inne på) med unike bilder (evt. filmsnutter). Inntjening og ulike inntjeningsmuligheter trenger du ikke tenke på ennå. Gjør det viktigste først, og dersom du lykkes i den delen vil det gi grunnlag for ulike måter å tjene penger på. Det er lett å bli utolmodig, så tenk langsiktig. Jobben du gjør første året vil kanskje ikke gi avkastning før til neste år.

Ola96

Medlem
Ja for å skape noe interesse så tenker jeg noe sånn som å lage svært detaljerte guider, og gode repotasjer. Og bruke egne bilder. Og kanskje ha konkurranser, f.eks en i måneden for å få opp interessen. Men må jo ha noe å gi bort, kan vel ikke drive og gi bort gamle deler. Men f.eks en hjelm, hansker og refleksvest. Eller gavekort. Men må vel ha noe inntjening for jeg kan begynne med dette, eller i heletatt tenkte på det.

Domene og server for et år koster mindre enn en kveld på byen. Dersom du har kamera og kunnskap om det du arbeider med, er det lite annet på utgiftsiden. Konkurranser med premier trenger du ikke ha (min personlige mening). Det er vel ikke tanken på å vinne en refleksvest som skal gjøre at folk og potensielle annonsører synes du har et supert nettsted? Hold fokus på å skape et nettsted med godt innhold. Når du en gang får noen tusen besøkende i uken, kan du vurdere om du ønsker å krydre med konkurranser og premier. Husk at du skylder ikke dine besøkende noen ting. Du har sittet i flere hundre timer og jobbet med nettside, innhold, bilder, redigering, SEO o.l. - og alt du har skapt får dine besøkende ta del i helt gratis!

Ola96

Medlem
Ja du sier vel noe der .. så det jeg gir er jo lærerikt innhold og erfaringer til leserne. Og erfaring til meg selv også. Har en kompis med noen Suzuki RMX'er jeg sikkert kan få kjøpt ganske billig så kan jeg bygge ned totalt og bygge opp igjen og legge ved bilder gjennom hele prosessen.

tom3008

Medlem
Hei tom3008 jeg har nok sett deg på et annet forum også nemlig freak.no, man kan vel si at jeg har et ganske useriøst forhold til storsett alle medlemmene der inne. Da de driver med ting jeg overhodet ikke liker, men jeg passer bra med data-klanen.

Men til dere andre så spør jeg igjen, for jeg sjekket litt mer rundt det med webhoteller også videre, og ''kom over'' host1.no og der følger det med domene noe som er fristende. Men jeg er litt skeptisk da det bare er 1gb lagring og 10gb trafikk vet ikke om dette er nok eller for lite eller hva det nå er. Men hvis jeg kjøper meg et domene og plass hos hostgator så er mer sikkert føler jeg for der er det massivt med både trafikk og lagring.

Også er det jo ganske enkelt og bygge opp nettsiden derifra, utifra demoen jeg prøvde ut.
Er medlem der og jeg vettu;) Driver ikke med noe galt jeg da? Liker freak jeg, men ikk hasjdelen...

Tonny Kluften

Administrator
Ja for å skape noe interesse så tenker jeg noe sånn som å lage svært detaljerte guider, og gode repotasjer. Og bruke egne bilder. Og kanskje ha konkurranser, f.eks en i måneden for å få opp interessen. Men må jo ha noe å gi bort, kan vel ikke drive og gi bort gamle deler. Men f.eks en hjelm, hansker og refleksvest. Eller gavekort. Men må vel ha noe inntjening for jeg kan begynne med dette, eller i heletatt tenkte på det.

Du er 15 år. Hva med å bruke ett år nå på å bygge et skikkelig bra nettsted uten å tenke på at du må tjene på det. Ett år går veldig fort og etter ett år med hovedvekt på å bygge kvalitet kan du begynne å tenke penger. Du sparer deg for mye unødvendig tankevirksomhet ved å slippe å tenke på penger det første året mens du lærer. Hvis du bestemmer deg for at du skal bygge nettside ett år uten annonser så slipper du å bekymre deg om inntekter, du kan fokusere på det som er viktig. Og når du har bygget et kvalitetsnettsted vil du veldig fort tjene inn igjen det du ikke tjente det første året, kanskje allerede i løpet av et par måneder.
Tenk langsiktig, og langsiktig er ihvertfall 3 år, ikke 1 år.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Liten sidekommentar: Du tenker faktisk penger når du bygger strukturert med eget innhold. Bare ikke penger *nå*.

Jeg likte ideen med å ta ned en sykkel og bygge den grundig opp igjen. Gi deg selv en tidsramme for det før du setter igang, slik at du kan måle om du har estimert riktig (det lærer man veldig mye av).

Har en moped stående som er skrudd ifra - kan godt tenke meg skru den sammen igjen. Hva blir nettadressen din? ;)

Nextri

Rebel
Et alternative er å starte en nettside helt gratis på f.eks. wordpress.com
Og vente til du har tjent nok penger til å kjøpe domene og webhotell. hvis du er helt blakk vel å merke.

Topp