Staten er jo ikke bevisst en "slem kar", men iblant en naiv kar.. uten evne til å tenke langsiktig og helhetlig = tullete regler iblant, men ikke alltid.
Det som frustrerer meg er når nordmenn trekker frem f.eks norsk alkoholpolitikk og sier at den er mislykket eller noe sånt. Sannheten, og det er grundig dokumentert gjennom forskning, er at norge har kanskje verdens aller mest vellykkede alkoholpolitikk målt i eksempelvis dødsfall som en følge av alkohol. Ofte trekkes Danmark frem som et slags foregangsland som vi liksom skal lære av, men så viser det seg at Danmark har 5 ganger flere dødsfall som en følge av alkoholbruk enn det vi har. Finland har sju ganger flere, Sverige nesten 4.
Nå har ikke jeg den samme innsikten i forskning rundt gambling, men hvis de rapportene man har fra rusforskningen stemmer overens med statistikker fra gambling, vil det norske forbudet mot gambling ha spart innbyggerne fra enormt store problemer, sammenlignet med andre land. Husk bare på tilstandene når vi hadde automater på hvert gatehjørne! Husker vi de folka som stod fram i VG etter å ha spilt seg fra gård og grunn?
Jeg er helt enig i at på frihetens alter må man kunne ofre en del. For eksempel synes jeg det er helt OK at 500 personer dør av alkoholskader i Norge, for at vi andre skal kunne ta en (i mitt tilfelle alkoholfri) flaske vin til maten. Andre vil kanskje gå med på enda større offer, hva vet vel jeg. Mitt poeng er at så lenge du er klar over konsekvensene av dine standpunkt og skjønner rekkevidden av dem så er også dine standpunkt som oftest både logiske og legitime.
De jeg ikke har respekt for er folk som vil senke avgiftene på øl fordi det er "dumt at det skal være så dyrt", eller folk som vil tillate gambling i Norge fordi "de gjør det overalt ellers, så hvorfor ikke her i denne kommuniststaten?"