Tonny, rette mottaker er ikke departementet eller regjeringen. Du styrker en holdning som gjør at enkeltpersoner kan fraskrive seg ansvar for egne handlinger. Jeg mener det ikke er statens oppgave å passe på hvordan den enkelte opptrer og bruker sin egen makt til å påvirke negativt eller positivt.
Nutz, nå handler denne tråden om pels, ikke om elektronikk. Du står fritt til å opprette din egen tråd som handler om kinesiske forbruksvarer. Helt greit for meg, altså
Jeg noterer ellers at man helst må være påkoblet hele døgnet her for å ikke bli karakterisert som en som prøver å unnlate å svare på spørsmål. Jeg er i en annen tidssone og har også et liv utenfor dataskjermen, og skal nå prøve å kommentere:
Vedkommende som driver nettbutikken er klar over problemstillingen, og prøver ikke å vise at han gjør noe for å sikre at produktene er etiske. Han skriver i salgstråden at forbrukerne "bryr seg ikke - de vil bare være varme" (sitert etter hukommelsen). Og dermed bryr han som butikkeier seg heller ikke om hvordan pelsen er produsert. Det vitner om mangel på etisk engasjement.
Jeg forbeholder meg retten til å kritisere norske pelshandlere så mye jeg ønsker. Jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skulle stå fritt til å kunne gjøre det. At en nettbutikk blir nevnt her er fordi vi er på et "webforum" der netthandel er relevant. Et salg av nettbutikken ble nevnt, og jeg ønsket å engasjere eventuelle interessenter til å tenke seg om to ganger før de hoppet på tilbudet.
Jeg ville aldri engasjert meg hvis luene ble importert fra et land som har noenlunde dyrevernlover. Men det finnes dokumentarer som viser at forholdene i pelsindustrien i Kina ikke er bra. Jeg lar tvilen komme dyra til gode så lenge produksjonen foregår i et land som er notorisk kjent for å bryte det vi i Vesten ville kalt normale, humane standarder for dyrehold, avliving, og dessuten vern av truede dyrearter. Med mindre vår pelslueselger betaler dyrere enn vanlig kinesisk markedspris for disse luene er det ingen grunn til å tro at pelsen ikke kommer fra farmer som jobber på billigste måte, altså ingen ekstra utgifter til humant dyrehold, hygiene og dyre/effektive avlivingsmetoder. Avliving skjer ved seigpining og kakking for å unngå å skade skinnet. Skal du avlive dyra på en human måte må du investere i elektriske apparater jeg strengt tatt tviler på at de fleste kinesiske farmerne tar seg råd til. Kapitalismen er steinhard, og det spinkes og spares i alle ledd for å få de beste prisene når alle agentene i Shanghai har tatt sitt.
Det foreligger ingen info om opprinnelsesland eller dokumentasjon av hviken skinntype det faktisk dreier seg om på nettbutikken vi snakker om.
"Kanin" er det sannsynligvis ikke, da kaninskinn er så små at det ville blitt et lappeteppe av sømmer på upraktiske steder på disse luene. Volumet på skinnet ser også for tykt ut til å kunne være kanin. Det mest trolige er katt, hund eller vaskebjørn, altså de dyrene som blir flådd levende i videoene som verserer.
I juni 2007 ble det forbudt med import og produksjon av hunde- og katteskinn i EU. Foreligger det dokumentasjon på at pelsluene ikke bryter EU-reglene som Norge vanligvis forholder seg til? "At man kjenner forskjell" på kaninskinn og katteskinn er ikke nødvendigvis holdbar dokumentasjon. I en dokumentar jeg så kalles hundeskinn systematisk for "racoon/vaskebjørn" på alle papirene (alt filmet med skjult kamera hos eksportørene og importørene). Det er en tvilsom bransje ikke minst på grunn av vanskelighetene med å få dokumentert hva du faktisk kjøper.
En svært høy prosentandel av "ulvepelsen" på vinterjakker vi bruker i Europa er hundepels fra Kina, ble det dokumentert i denne dokumentaren, som gikk på TF1 i Frankrike (største tv-kanalen der). Den ligger dessverre ikke ute på nettet.
Hvis forholdene på pelsfarmer i Norge er under enhver kritikk tror jeg ikke vi kan regne med at de er bedre i Kina. Det er all grunn til å regne med at mishandling er norm mer enn et avvik.
Sky News:
China Animals Skinned Alive For Fur | Home | Sky News
BBC:
BBC NEWS | Asia-Pacific | McCartney attacks China over fur (annet videomateriale)
Environmental Investigation Agency om handel med tigerskinn i Kina:
EIA
Reportasje fra the Humane Society:
http://www.youtube.com/watch?v=ZuaMsUda7kg&has_verified=1
30 millions d'amis (som også har et program på TF1 i Frankrike) om skinn av katter og hunder:
Contre port de la fourrure - 8 ans de lutte acharnée contre l'utilisation de fourrures de chiens et de chats
Hele videoen "Dying for fur" fra en sveitsisk organisasjon (del 1):
YouTube - Dying for Fur - Inside the Chinese Fur Trade (Part 1)
Del 2:
http://www.youtube.com/watch?v=J-jh7Obgghk&feature=related