Skjule / cloaking av dyplenke

picxx

WF 09

Deezire

Medlem
Er det ikke litt imot regelverket til tradedoubler å skjule en affiliate-lenke? Hvis ikke så strider det vel mot norsk lovverk som sier at all annonsering og affiliate skal markeres med merknader om at det er affiliate/annonsering?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hvor i den norske lov står det at affiliate skal være synlig? Mange av de norske lovene er jo så gamle at dem enda står på dansk, så da har jeg veldig vanskelig for å se for meg at dem har oppdatert seg på affiliate fronten.

picxx

WF 09
Er det ikke litt imot regelverket til tradedoubler å skjule en affiliate-lenke?

Dette finner du undr avtalevilkår for det enkelte program når du søker.

Hvis ikke så strider det vel mot norsk lovverk som sier at all annonsering og affiliate skal markeres med merknader om at det er affiliate/annonsering?

Markedsføringsloven finner du her:
<dato>LOV-1972-06-16-47</dato> Markedsføringsloven - mfl. Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven).

Regner med dette burde besvare dine spørsmål :)

Deezire

Medlem
Hvor i den norske lov står det at affiliate skal være synlig? Mange av de norske lovene er jo så gamle at dem enda står på dansk, så da har jeg veldig vanskelig for å se for meg at dem har oppdatert seg på affiliate fronten.

River opp en litt gammel tråd... Leste hvertfall litt på EFN-listen om at Dagbladet fikk mye pes fordi det ikke fremstod godt nok at enkelte deler av siden var reklame. Vet dog ikke hvordan regelverket er rundt affiliate, men man skulle jo tro at det var akkurat samme regelverket, altså markedsføringsloven.

picxx

WF 09
Kan du poste et utsnitt fra dette, da jeg ikke fant noe på efn.no som tilsvarte det du sier her.(jeg gikk dog ikke lenger tilbake enn til 2005).
Regner med dette kom på epost, så hadde kanskje vært intressant for oss andre å lese hva som stod der.

sKrud

Meget sliten student
Det er fritt fram om cloake linkene dine. Men aviser som VG, dagbladet etc. er pålagt av norsk lov å opplyse om artikkler og lignende er kjøpt av en annonsør. Det var dette de fikk pess for..det hadde dem nemlig ikke gjort..

picxx

WF 09
Det er fritt fram om cloake linkene dine. Men aviser som VG, dagbladet etc. er pålagt av norsk lov å opplyse om artikkler og lignende er kjøpt av en annonsør. Det var dette de fikk pess for..det hadde dem nemlig ikke gjort..

mmm... 'The truth is out there' :eek::):D

Topp