Ok, nå kan jeg si litt mer igjen. De har nå sendt min kunde en kredittnota, men krevde egentlig at jeg skulle holde kjeft til gjengjeld. Noe jeg tror jeg velger å gi pent fingern til nå som vi har fått kredittnotaen og saken er ute av verden for kunden.
Om opptaket er klippet ned, eller kun den siste biten faktisk ble tatt opp vet jeg ikke, men det er helt klart mye som mangler. I den biten jeg har fått nevner de heller aldri totalsummen, eller hvor mange domener det dreier seg om - jeg antar veldig mange fler vil steile hvis de får vite at disse folka skal ha femsifra summer for det de gjør.
Jeg har også fått bekreftet min tolkning av jussen fra en kompis, men kanskje du også har noe å si her Gisle?
Vi har en dom (eller kanskje fler?) her i Norge der en avtale blir dømt ugyldig pga falske salgsargumenter (se
http://dl.dropbox.com/u/27793/Dom_yellow.pdf, spesielt punkt 3.1, de viktigste bitene står på side 4). Da mener jeg at det i "vårt" tilfelle bør gå omtrent som så:
1: det er uvesentlig at tjenesten er en annen,
2: det er tydelig ut fra alle de andre jeg kunne vise til, at det også her er falske salgsargumenter, siden det er det samme som gjentas hver gang - "noen vil kjøpe ditt domenenavn blablabla, miste rettigheter blablabla, vi kan beskytte deg blablabla" (se linker noen poster lenger opp)
3: avtalen er derfor ugyldig, og er best egnet til å tenne opp i peisen.
Jeg tok en prat med politiet i går for å høre om dette var noe som burde anmeldes som svindelforsøk, og de anbefalte meg/oss å komme innom en tur, så vi får vel se. Nå har de i stedet viderekoblet de aktuelle domenene (som er kundens firmanavn med diverse varianter av .tld'er) til "ikkebetalt.com", som for meg virker som en form for utpresning. Som nevnt kjøpte de dessuten øyeblikkelig etter min første samtale med dem opperud.eu og noen andre varianter av dette, som de også truet med å bruke på en eller annen ufin måte hvis jeg ikke ga meg.
Nå tenkte jeg dessverre ikke på før senere å ta opp samtalene, så jeg har ikke alt dette på tape, ellers skulle dere virkelig ha fått høre på en morsom (patetisk) fyr. Noe av det første han spurte etter var hvilket firma jeg ringte fra, hvorpå han utbryter "åh, det der drittfirmaet, vi har flere kunder her som har vært veldig misfornøyd med dere". Litt snodig siden jeg ikke driver med registrarvirksomhet, og jeg har 95% av salgene mine enten til eksisterende kunder, eller til folk som har blitt tipset om meg av eksisterende kunder, men hey... I dag, rett før jeg fikk mailen med at de skulle sende meg en kredittnota fikk jeg også høre at ... nei vent, jeg skal kopiere det rett fra mailen i stedet:
Først min mail:
Hei
NAVN,
her er en liten liste med lesestoff om dere:
Domenesvindel | Uniweb.no Blogg (jeg har sjekket med uniweb, og det er registreringsbolaget de har blitt truet til å fjerne derfra)
SpørsmÃ¥l og svar — Jeg har mottatt faktura fra noen jeg ikke kjenner eller blitt oppringt av noen som vil selge meg domenenavn, hva gjør jeg?
Registreringsbolaget Europa HB - Vad kunderna tycker
Domenesvindel | Uniweb.no Blogg
Registreringsbolaget.se - erfaringer? - Forum - Diskusjon.no
– Vær på vakt
Så, påstår du fremdeles at det IKKE er deres vanlige fremgangsmåte å ringe et firma og fortelle dem det samme som dere fortalte
KUNDENAVN, at det var noen som prøver å registrere firmaets navn, at de kan miste rettighetene osv, på tross av at det er det alle disse forteller? Når dette så skjer igjen og igjen (har dere i det hele tatt noen "normale" kunder?), så er det veldig lett å legge sammen 2+2, og det blir faktisk fire denne gangen også:
Hele deres forretningsmodell er å lure/skremme folk til å registrere domener gjennom dere på falskt grunnlag, akkurat som Nordic Domain Handling (eller hva de kaller seg nå).
Foreslår at dere tar til vettet og sender
KUNDENAVN en kreditnota på den fakturaen fortere enn svint. Tar dere saken til forliksrådet taper dere så det synger etter, siden man tilogmed allerede har en rettskraftig dom (se vedlegg Dom_yellow.pdf) her i Norge som klart og tydelig sier at avtaler inngått på grunnlag av falske salgsargumenter er ugyldige. Se punkt 3.1 i dommen, spesielt avsnittene 4, 5, 9 og 10. Selv om tjenesten er annerledes er begrunnelsen for avgjørelsen nøyaktig den samme som vi har her. At firmaer ikke har angrerett er derfor uvesentlig.
Så svaret fra svindlerne:
Hei.
Dette er helt uvesentlig, Y-reg og vi håller på med to helt forskjellige ting, vi er registranter og jobber opp mot det offetlige.
Vi har på ingen måte benyttet falske grunnlag. Du blir selv gransket domde for domenesvindel.com og kataloghaj.no
Der du går ut med bedrifts navn som politiet kaller det egen mektig befaring.
Vi har hatt kontakt med vår advokat, han sier at vi skal stå på oss,
Det er tiligere ansatte som sktiver på reco.se, uniweb er en konkurent.
Hvem som helst kan start en blogg og skrive ned bedrifter.
Denne saken går videre i sin helhet.
Drives nå med vår advokat i bergen.
Det har alldrig vert snakk om registreringer av firma navn men domener.
Vi håller oss til Norsk lov og det er den som gjellder i retten.
§21 §22 angrerettsloven i henhold til at hun takket ja til dette.
Vi har også spillet inn samtalen da dere / Du ringer og lyver for oss og sier at vi skulle jo bare sende litt info osv..
MIN MERKNAD: kunden var som sagt ekstremt stressa under denne samtalen og var helt på gråten (som man kan høre tydelig på opptaket), pga trusselen om at hun kunne miste firmanavnet sitt. Hun mente bestemt at hun ikke hadde gjort noen bestilling, også etter å ha hørt opptaket i etterkant, at hun tidligere i samtalen hadde sagt at hun ikke kunne ta noen avgjørelse der og da, og at hun ba dem om å sende henne mer info på mail. Dette var derfor det jeg hadde å forholde meg til, og derfor det jeg sa til dem i de første samtalene.
registreringsbolagets mail fortsetter skrev:
Dette stemmer jo ikke i hendhold til lydfilen og mail som vi har sendt.
Vi går etter Norsk lov. Og etter vår Advokat.
Vi har også tatt en titt på dine ”design ting” og dette kalle vi extrem over pris, vi har nå samlet 8 firmaer der du har vert inne og prover og ”knuse” deres jobb og dette kan vi bare se til når det gjellder Y-reg. At de tok dine kunder og derfor reagerer du som i dette fallet.
Du har fått dette nå til og bli veldigt personlig for mange bedrifter og med dine over priser på noe du kaller design.
Som er byggt opp i gratis programmet wordpress som alle har tilgang til.
Da vi fikk en av de fremste berifter i europa til og granske deg fikk vi bare beskjed om at det ikke var mye som stemmer i hengold til det jeg nå har sakt.
Vi ligger ute med penge og manuelt jobb for (kundens navn) og dette ligger nå hos vår advokat i Bergen.
Du kommer ingen vei med trussler og aroganse med oss. Ingen vei.
Vil du komme til tal med oss får du behandle oss med respekt som voksene folk flest.
Uten at jeg har spurt hver enkelt kunde om det, så har jeg såvidt jeg vet aldri hatt noe med noen av y-reg's kunder å gjøre heller, så hva han fabler om er et godt spørsmål. Ikke aner de hvilke priser jeg tar heller, så hvordan de skal kunne kalle det "extrem over pris" (jeg ligger vel på ganske typiske priser for relativt etablerte folk som lager custom templates for wp, såvidt jeg vet) er både et fordømt godt spørsmål og totalt irrelevant, og vel... det er ikke akkurat som om jeg kan TVINGE kundene mine til å velge meg heller. Jeg sender et tilbud, så er det opp til dem å si ja eller nei, vanligvis pleier jeg tilogmed å fremheve det at jeg bruker wordpress, og nettopp det at vi der får masse gratis funksjonalitet, som et salgsargument.
Videre - det som VIRKELIG er interessant her, er jo hvordan han i stedet for å si at "hei, vi har vårt på det tørre, sees i forliksrådet", eller noe liknende, prøver igjen og igjen å angripe meg, og prøver å skremme meg til å backe ut.
...og bare ca ti minutter senere, så ringte samme fyren for å si fra at han hadde sendt en litt hissig mail rett før, men at de skulle sende en kredittnota bare jeg ikke skrev noe om dem, og sendte ca samtidig en mail der de bekreftet det samme.
Jeg tror jeg bare sier SAY HELLO TO MY LITTLE FRIEND