Jeg vil så absolutt være enig i at du overhodet ikke har peiling på hva du prater om Kenneth, men jeg har sikkert ikke samme grunnlag som Peterandrej for og si slikt.
Kenneth Dreyer skrev:
Så du sier jeg ikke har peiling? Er du klar over hvor mange av disse det er i landet? Jeg kjenner flere som går under denne kategorien, fremfor folk som faktisk har en gyldig grunn til å gå på trygd.
Hva er "denne kategorien" du nevner? Er det mennesker du kategoriserer som late, og som gir faen i jobben sin så godt det lar seg gjøre? Det er hvertfall det inntrykket jeg får etter jeg har lest dine ord om nettopp det der.
Om jeg skal ta et lite eksempel på hva jeg her prater om:
Ola Nordmann var i en bilulykke og måtte sitte i rullestol resten av livet. Samtidig endte han opp med alvorlige kommunikasjonsproblemer som hindret ham i og kommunisere normalt med andre mennesker. Han begynte på uføretrygd. Jeg syns dette er greit. Hva syns du?
Kari Nordmann var i en bilulykke, og hun kom heldigvis fra det hele med lette skader. Etter 2 dager kunne hun forlate sykehuset, MEN, pluselig etter 6mnd kommer det frem symptomer på
post-traumatisk stresslidelse. Kari sliter enormt, og det skjer bare i perioder. Dermed kan hun 1 uke like jobben veldig godt, mens neste uke tør hun ikke engang gå på jobben. Attpåtil tør hun ikke fortelle noen om at hun sliter med noe, noe som da er et av symptomene på nettopp post-traumatisk stresslidelse.
Kari bestemte seg for å sykemelde seg 14 dager, og sa til legen at hun har vondt i ryggen. Har hun gjort noe galt? Noen vil si ja på dette spørsmålet, men det rette svaret er vel egentlig nei. Kari var jo ikke klar over at det hun gjorde var galt. Hodet hennes fungerte jo ikke som det skulle. I slike situasjoner kunne også Kari fortalt til deg at "Hvorfor skal hun jobbe når hun ikke må jobbe" dersom du hadde spurt henne. (Riktignok ikke på byen, der hadde du vel neppe funnet henne.)
Det jeg prøver og forklare er at i meget mange situasjoner så sliter faktisk menneskene som unngår arbeid med et eller annet. Ola Nordmann sliter med problemer man kan se fra utsiden, Kari Nordmann sliter med psykiske problemer, noe som ikke du kan se fra utsiden. At du da skal plassere Kari Nordmann i en kategori som heter "Mennesker som gir faen i jobben sin, samtidig som de er lat" blir kanskje litt galt?
Og ja, men det vet du sikkert allerede - Vi har enormt mange mennesker her i landet som sliter - Men som ikke får den hjelpen de skulle hatt.