Yep, gode og klare avtaler betyr alt.
Men tja... syns templates til en blogg e.l. høres litt rart ut å ta med i en grafisk profil. Motsatt derimot - at den grafiske profilen vil være del i, eller i stor grad bestemme utseendet på en webside - selvsagt.
Tror nok aldri man vil finne noen absolutt regel for hvor grensen går mellom et åndsverk, og håndtverk, men for å ta eksempelet ditt - snekkeren har selvsagt bare utført et håndtverk, det er arkitekten som har gjort åndsverksdelen.
Ang design, så vil det naturligvis være en mye mer flytende grense. Hvis du sier "skriv det der med den fonten i den størrelsen og den fargen med den bakgrunnsfargen", så er det naturligvis ikke noe åndsverk. Hvis du sier "firmaet mitt trenger en ny webside, her er noen eksempler på ting jeg liker, tekster og produktbilder, og jeg vil gjerne at det skal være litt web 2.0", så skal det derimot raskt ikke så mye til for at det blir et åndsverk, og i de fleste tilfeller jeg har vært borti, så er det heller det siste eksempelet her som er vanligst. Selvsagt, det finnes folk som kjører den første varianten også, men de vil jeg si at virkelig gjør seg selv en bjørnetjeneste.
Hvis man f.ex. skal lage en t-skjorte for et firma, og det bare er snakk om å skrive "jensens bruktbil" på ryggen, og å plassere den eksisterende logoen på brystet, så er det naturligvis ikke et åndsverk. Hvis det derimot er snakk om å lage en illustrasjon til dette, kanskje en kul bil eller en snill mekaniker eller noe, så vil sannsynligvis illustrasjonen være et åndsverk.
Ang. om det er for lett å "ta beslag på" noe man har laget - nei, det syns jeg egentlig ikke, og det hadde vært mye værre om det var motsatt.