Hva om jeg betalte deg for å lage en nettside for meg.
Om jeg da får inntjening på den nettsiden på ting som ikke er kontraktsfestet betyr det at du, som allerede har solgt meg designet, skal ha prosenter, provisjon eller godtgjørelse av innholdet på min nettside fordi du lagde designet. For det er jo godt mulig at det kun er designet som trekker ekstra salg.. ... inntil det faktisk kommer en domsavgjørelse på dette i norge velger jegfaktisk å forholde meg til at om jeg kjøper noe, er det mitt.
Vel... du kan jo prøve å kjøpe en kopi av windows, og så lage kopier og legge ut dem for salg. Den saken er faktisk veldig klar, enten du tror det eller ikke.
Hvis avtalen var at jeg skulle designe
websiden.com, så er det selvsagt opp til deg hvordan du tjener penger _på_denne_websiden_. Hvis du derimot plutselig legger ut dette designet som en template for videresalg, eller bruker det på
www.bobswebide.com, så bruker du det ikke "som avtalt", og da ville du ha tapt en eventuell rettsak, uten noen som helst tvil.
Matt Mullenweg må nok også bare finne seg i at han ikke kan lisensere bort andres arbeide.
Logoer er intet unntak... det er fremdeles et åndsverk.
Nei og ja. Logoer er et åndsverk (hvis de er unike nok til "oppnå verkshøyde" som loven sier, svært lite spesifikt og litt uklart), MEN i og med selve definisjonen av hva en logo er, så er det veldig inneforstått at kjøperen har rett til å bruke den ubegrenset i profileringssammenheng, ellers blir det helt meningsløst.
Derimot - å videreselge den som en template e.l. blir igjen noe helt annet.