Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opera 10.60 skyver hele nettsiden min nedover

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har noen annonser på et phpBB3-forum jeg driver. Etter at jeg la inn siste versjon av Opera (10.60) har det blitt et stort mellomrom mellom annonsen på toppen og resten av forumet.

Det ser bra ut i alle andre nettlesere jeg har testet med og lurer på om dere har vært borti noe lignende?
 
Det ser ut til å være noe med posisjoneringen av klassen wrapper i stilsettet ditt. Jeg la til position: relative; i div.wrapper klassen i Opera dragonfly, det fungerte. Prøvde det samme i Firefox og da ga det ingen negativ effekt.

Se om dette fungerer i ditt stilsett:
div.wrapper {
margin:0 auto;
padding:0;
position:relative;
width:955px;
}
 

Dag Frogner

Supermedlem
Vet jo at det ikke fungerer slik. ;)

Men jeg har ikke gjort noe med koden siden. Endret på den, så at det funket og lot det være. Neste gang jeg gikk inn på forumet var det tilbake. Hvis du kikker på koden, så ser du at endringen ligger der ennå.
 

Nutz

Med lem
Etter man har gjort endringer i stilark og templater så er det lurt å stikke innom admin-panelet i phpBB og slette "cache".. Mulig dette gjør at det klusser seg til for deg..

Tøm cachen -mener det står på første side på adminpanelet..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis det er det forumet du har i signaturen som er byr på problemer, så skyldes det at den malen du bruker er satt sammen av noen som ikke aner hva de gjør. Jeg gjetter på at den er laget i Dreamweaver av en døvblind ape. Rent kodemessig er den rent ut forferdelig.

For å ta et enkelt eksempel. I annonsen din har du en overliggende div som har følgende parametre:
#advert-r {
left:50%;
margin-left:467px;
padding-top:599px;
position:absolute;
top:0;
z-index:1000;

Hvis du lurer på hvorfor Opera lager et mellomrom mellom annonsen og logolinjen, så kan det jo være et tips å se på den diven jeg viser til over. Tipper Opera lager et mellomrom på ca 599 piksler.

Forøvrig er det jo bare flaks at du får opp nettsiden på en noenlunde fornuftig måte i noen nettlesere, for det problemet jeg viser til over er jo ikke isolert kun til annonsedelen. Neida, her går det i ulogiske parametre hele veien nedover. Den ene div'en er verre plassert enn den andre. Helt konkret eksempel:

Logoen din ligger inne i mange div'er, hvor de to siste faktisk har motstridende egenskaper. Den ene vil presse nettsiden minus 130px til venstre, mens den andre vil presse nettsiden minus 130px til høyre. Det verste er selvsagt at for å få dette til må de "ødelegge" hverandre. Du kan sammenligne det med at du har et tau på 10 meter som du først prøver å trekke 3 meter mot venstre og samtidig 3 meter med høyre - UTEN å strekke tauet så det blir lenger. Og oppå dette rotet ligger altså logolinjen og "flyter". Dette er bare ett av mange eksempler på fullstendig ulogisk oppbygning av koden til nettsiden.

Mitt råd er å kode iallfall deler av nettsidens stilark og viktigste filer på nytt. Så vidt jeg vet kan du redigere "nesten" alle de viktigste CSS-elementene via et par filer (tipper de heter type header.php og footer.php, eller noe sånt). En oppryddning ville hjulpet veldig på.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Nutz: Har slettet cache og oppdatert stilarket (gjør alltid det ved endringer), men det hjalp ikke.

peterandrej: #advert-r som du referer til ligger på høyresiden av forumet. margin-left:467px; gjør at den kommer helt innat forumet på høyresiden, mens padding-top:599px; gjør at den havner 599px under annonsen som ligger øverst på høyresiden. Denne heter #advert-rt og er 600px lang.

Så de parameterne skal ikke ha noe med toppannosen å gjøre. Toppannonsen heter forøvrig #advert-t

Jeg har kjøpt dette utseende fra rockettheme.com (og modifisert litt selv, for det meste flyttet ting og fjernet ting, men har ikke rotet noe særlig med div`ene) som (som vidt jeg vet) er ganske store på slike templates til både phpBB, Joomla og nå Wordpress. Jeg har ikke noe særlig kodekunnskap slik at jeg ikke klarer å rydde opp i dette, men om du vet om noen som er flink på slikt, betaler jeg gjerne noen for å rydde opp. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
peterandrej: #advert-r som du referer til ligger på høyresiden av forumet. margin-left:467px; gjør at den kommer helt innat forumet på høyresiden, mens padding-top:599px; gjør at den havner 599px under annonsen som ligger øverst på høyresiden. Denne heter #advert-rt og er 600px lang.

Hvis du ser nøye etter ser du at den er posisjonert 0px fra toppen. Den ligger på en måte "over" annonsen og - merkelig nok - under tittellinjen. Jeg sier ikke at det er denne div'en som skaper problemet i Opera, men jeg mistenker sterkt at det er denne div'en som gjør det.

Prøv å fjern den div'en. Mest sannsynlig fikser dette problemet i Opera, for jeg kan ikke se noen andre div'er der oppe som skulle forårsaket problemet med mellomrom mellom topp og annonse.

Et annet vesentlig poeng: Hvorfor er de to div'ene der i det hele tatt? De virker jo fullstendig tomme.
 

Nutz

Med lem
Oki, lett å glemme i farta.. :)

Testet i Opera med :
#top-bg {
margin-top: -160px;
}
- i filen "style1.css"
Da kom siden opp, og så OK ut i Opera. Men "krise og kaos" i FF
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ser ut til at jeg fikk fikset det. Satt margin-left: 229px istedet for 230px på div`en til logoen. Det gjorde susen, selvom jeg ikke heeelt ser sammenhengen. :D

EDIT: Hmm...gjorde endringen, slettet cache både på hele forumet og selve utseende, og da så det bra ut, men nå er mellomrommet tilbake. :(
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Lastet siden inn i Opera nå..
Ganske stor avstand fra reklamebanner og ned til resten av siden..
Vil si omtrent samme som før. ca 150 px..
 
Topp