Heisann Sindre!
La meg qoute dette til deg tre ganger.
Bruk mye tid på å lage en god og gjennomarbeidet forretningsplan. Det er en gørrkjedelig jobb, men det tvinger deg til å tenke igjennom en del viktige aspekter ved ditt prosjekt, noe som er veldig verdifullt. En forretningsplan blir ofte ikke prioritert, det vet jeg av bitter erfaring. Det tok lang tid før jeg tok meg sammen og faktisk skrev en grundig forretningsplan selv. Hadde jeg gjort denne jobben tidligere hadde jeg spart meg selv for mye jobbing og unødig bruk av penger.
Bruk mye tid på å lage en god og gjennomarbeidet forretningsplan. Det er en gørrkjedelig jobb, men det tvinger deg til å tenke igjennom en del viktige aspekter ved ditt prosjekt, noe som er veldig verdifullt. En forretningsplan blir ofte ikke prioritert, det vet jeg av bitter erfaring. Det tok lang tid før jeg tok meg sammen og faktisk skrev en grundig forretningsplan selv. Hadde jeg gjort denne jobben tidligere hadde jeg spart meg selv for mye jobbing og unødig bruk av penger.
Sånn.
Dette er det absolutt viktigste du må gjøre. Dette tvinger deg til å tenke gjennom mange (ikke alle, man er aldri HELT forbredt når man hopper ut i noe nytt) detaljer, både om virksomheten og deg selv. Er ideen din levedyktig? Har du en personlighet som vil kunne skaffe engasjement hos andre, og til syvende og sist penger i kassen din?
Drit i hvor du kan få den beste hostingen, eller hvor det er enklest å tak i et .no domene eller hvordan man implementerer et kult domene i WP. I en startfase må du finne ut av om dette er noe det går an å leve av. Du har forsåvidt funnet ut at andre har gjort det og konkludert med dette. Men det er bare en start. For det første må du finne ut hvorfor folk skal interessere seg for akkurat ditt produkt (dine artikler). Hva skal du skrive om, hva liker folk å lese om, hvem er det som skal lese artiklene, og ikke minst HVORFOR skal de lese artiklene dine? Også må du gjøre noen kalkyler på ting. Hvor mange brukere må du ha for å greie å leve av dette. Hvem skal disse brukerne være? Det er jo sånn at Ole på 35 ofte er mer kjøpesterk enn lille Turid på 11 år, ergo annonsørene betaler mer for å få vist frem sine annonser for Ole.
Hvordan skal folk finne ut av siden din? Bare SEO og søkemotorer eller skal du ha et markedsføringsbudsjett? Hvis man skal leve av dette er man ofte avhengig av salg kjappest mulig. Så å leve kun av søkemotorer og ikke bruke en krone på markedsføring kan by på en seig start, som igjen betyr lite penger i kassa og en god tålmodighetsprøve både for deg og din samboer.
Du kan ikke så alt for mye om utvikling av nettsteder, og det er helt lov. Men da må du huske på at sannsynligvis må du bruke noen kroner på å få andre til å utvikle ting til deg (som sagt, det kommer alltid uforutsette utgifter).
Du må finne ut så mye du kan om tall og kostnader, inntektspotensiale, brukermasse og slikt som du bare kan. Også gjøre deg opp en mening om hvor vidt dette er hensiktsmessig eller ikke. Husk, jobber du 6 mnd med dette, finner ut at det ikke går og taper 20 000 på det, vil det reelle tapet kontra en med fast jobb være opp mot 150 000.
For all del, stå på! Det er ikke meningen å være negativ, men du MÅ, MÅ, MÅ ha en god plan før du legger ut på reisen