Har du faktisk prøvd f.ex. rentacoder, kongen? Det har jeg. Teorien er grei, men i praksis er saken veldig annerledes, og de du finner der er generelt absolutt ikke blant de flinkeste, for de flinkeste har oppdaget at de kan tjene mye mer uten å underby hverandre på rentacoder og liknende.
Du trenger ikke å gå lengre enn bare her på forumet, så finner du ut at det var ganske mange som hadde den samme ideen som deg tidligere, men av en eller annen snodig grunn har de i 99% av tilfellene endret mening etterhvert. Hvorfor det tror du? Jo, fordi de har oppdaget at den hjelpen man får så veldig billig via rentacoder og liknende rett koster mer enn det smaker.
Selvsagt finner man mange frilansere både her i norge og andre steder i verden, f.ex. er både jeg og sjefskoder eksempler på det, på hvert vårt område.
Greia er at dette med "globalt marked" spiller begge veier - det er ikke bare vi her i rike-norge som kan kjøpe tjenester billig i f.ex. India, det går også motsatt vei. Hvis en inder oppdager at han er virkelig flink enten det gjelder kode, design eller noe annet av denne typen tjenester, så kan jeg også love deg at han er glup nok til finne ut at han kan tjene vanvittig mye mer på dette enn han kan via rentacoder og liknende. Faktisk så mye mer at vi ikke lenger tenker på han som lavkost, bare som "en veldig flink fyr som leverer varene", og hva tror du da han gjør? Tror du han vil tjene så mye som mulig, eller tror du han vil si at "jaja, jeg lever jo godt på 100kr dagen, så hvorfor skal jeg be om mer enn det?"
Det samme gjelder naturligvis også for for firmaer - er det noen som leverer varer i toppklasse, så er de smarte nok til å finne ut at de kan ta betalt tilsvarende, de fortsetter ikke å levere toppklasse varer til lavkostpris. Du får rett og slett det du betaler for.