Du har et vilt urealistisk syn på kostnader forbundet med å sette opp websider. Men vi kan ta det steg for steg, så skjønner du det kanskje lettere:
Gratis: Blogger, hjemmesider på 123.hjemmeside og myspace. Koster ingenting, tar 5 min å sette opp, og produktet er helt greit. Men nei, du kan selvfølgelig ikke bruke dette i en profesjonell virksomhet.
1000-20000 kr i året: Hjemmesider som du kan redigere innholdet på selv, typisk satt opp på server med en publiseringsløsning som er open-source, type Wordpress eller Joomla. I dette segmentet får du IKKE integrasjon mot webshop, IKKE kredittkortløsninger, IKKE integrasjon mot interne systemer. Men du får en helt grei hjemmeside som fungerer. Mange tilbyr dette, blant annet jeg. Det finnes svært mange gutteromsbedrifter i dette segmentet, så det gjelder å finne sin leverandør med omhu.
20.000-100.000 kr + etablering (variererer veldig): Omtrent som segmentet 1000-20000 kr i året over, men her får du hjemmesidedesign fra et etablert designbyrå/reklamebyrå på kjøpet. Kan koste flere hundre tusen, litt avhengig av designbyrået. Viktig å presisere: Du får ingen ekstra funksjonalitet her, kun et bedre, mer unikt utseende.
100.000 kr - 500.000 kr: Her er vi på det nivået du ønsker, dog er vi i den billigste enden av leverandørmarkedet. I dette segmentet kan du få logg-inn bokser for kunder, betaling med kredittkort, osv. Pass opp for en del inkomptente aktører. Slike løsninger krever mer og koster derfor mer, men det er ikke alle som faktisk klarer å levere så gode produkter til tross for prisen. Det er ingen tvil om at en løsning med innlogging og kredittkortløsning er MYE mer krevende enn de segmentene jeg har skissert over.
500.000 kr og opp: Her er vi på "elkjøp"-nivå. Her får du alt du vil ha fra de beste i bransjen. Og jada, her får du kredittkortløsninger, webshopper, innlogginger og hva du enn måtte ønske. Dine konkurrenter har havnet her, og har betalt millioner for sine løsninger, som helt riktig er mye bedre enn det du kan forvente sammenlignet med å betale 100.000 kr. Løsninger her koster mye, men tilbyr da også veldig mye.
---------
Cowboy: Og til sist har vi det jeg kaller cowboy-klassen. Her kan du faktisk få alt du vil ha, og alt jeg har skissert over, for en veldig lav pris. Du kommer antagelig til å få en del mail/PMs fra disse folka etter å ha skrevet en post på WF. Forvent en pris på 5000 kr (glem bare moms, disse gutta er ikke momsregistrerte) og "kredittkortløsning" og "webshop". I realiteten bruker disse gutta underbetalte indere til å gjøre jobben, eller så bruker de håpløst uprofesjonelle metoder som ikke på noen måte holder mål - men du som lekmann vil antagelig neppe se forskjell, så da går det jo "bra". Ulempen er at du, ved å bruke cowboyene, fremstår som et naut for hele verden. Og ja, du kan selvfølgelig få problemer med myndigheter og kredittkortselskaper.
For å si det sånn, bare årsavgiften for å ha en integrert VISA-løsning er jo (mener jeg å huske) høyere enn det du betaler for hele nettsiden.
-------
Summa summarum: Enten toner du ned dine forventninger kraftig, eller så er det ikke vits å starte dette. Hvis du kan klare deg med en helt enkel hjemmeside uten betalingsløsninger, kredittkortintegrasjon eller brukerinnlogging, så kan du få dette opp for under 20.000 i året. Har du ikke mulighet til å betale det, så fraråder jeg deg å i det hele tatt starte meglerhus på nettet.