Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny nettside for Meglerfirma.Pris

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
De som jobber på web må jo betale for mat og tak over hodet akkurat som alle andre. Tidene har forandret seg fra 1999 når nabogutten kunne designe en fullverdig nettside - alt er blitt mye mer komplisert og med en dårlig nettside vil du rett og slett ikke være konkurransedyktig. Det blir litt som å ansette en selger som vil ha "litt mindre i fastlønn", som ikke gjør et eneste salg.

Det blir litt som å tenke på at vi bør i tiden fint kunne bo i et "hus" som en hver oppegående mann kunne bygge selv - i dag er det ikke slik!

Skal du ha en jobb gjort skikkelig må du betale for det!
 

sta

Medlem
Så og si alle meglere for valutatrading tilbyr at du kan betale med kort. Dette er ikke så vanlig i norge nei, men alle utenlandske meglere innen for forex tilbyr dette.

Ja ok, jeg kjenner veldig lite til valutahandel som du skjønner :)

Hvitvasking av penger om man kan betale med kort? Er pengene først kommet inn på konto er de da registrert? Så hva du mener her skjønner jeg ikke.

VISA-kort på en konto i en bank på Cayman Island som inneholder svarte penger. Overfør penger til deg via kortet, la dem "yngle" litt hos deg, ta dem ut og vups de er nyvasket og hvite. Jeg vet ikke hvordan andre meglerhus løser dette, mulig nasjonale kredittilsyn stiller en rekke krav til rutiner hvis man skal kunne ta inn penger via kort.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du har et vilt urealistisk syn på kostnader forbundet med å sette opp websider. Men vi kan ta det steg for steg, så skjønner du det kanskje lettere:

Gratis: Blogger, hjemmesider på 123.hjemmeside og myspace. Koster ingenting, tar 5 min å sette opp, og produktet er helt greit. Men nei, du kan selvfølgelig ikke bruke dette i en profesjonell virksomhet.

1000-20000 kr i året: Hjemmesider som du kan redigere innholdet på selv, typisk satt opp på server med en publiseringsløsning som er open-source, type Wordpress eller Joomla. I dette segmentet får du IKKE integrasjon mot webshop, IKKE kredittkortløsninger, IKKE integrasjon mot interne systemer. Men du får en helt grei hjemmeside som fungerer. Mange tilbyr dette, blant annet jeg. Det finnes svært mange gutteromsbedrifter i dette segmentet, så det gjelder å finne sin leverandør med omhu.

20.000-100.000 kr + etablering (variererer veldig): Omtrent som segmentet 1000-20000 kr i året over, men her får du hjemmesidedesign fra et etablert designbyrå/reklamebyrå på kjøpet. Kan koste flere hundre tusen, litt avhengig av designbyrået. Viktig å presisere: Du får ingen ekstra funksjonalitet her, kun et bedre, mer unikt utseende.

100.000 kr - 500.000 kr: Her er vi på det nivået du ønsker, dog er vi i den billigste enden av leverandørmarkedet. I dette segmentet kan du få logg-inn bokser for kunder, betaling med kredittkort, osv. Pass opp for en del inkomptente aktører. Slike løsninger krever mer og koster derfor mer, men det er ikke alle som faktisk klarer å levere så gode produkter til tross for prisen. Det er ingen tvil om at en løsning med innlogging og kredittkortløsning er MYE mer krevende enn de segmentene jeg har skissert over.

500.000 kr og opp: Her er vi på "elkjøp"-nivå. Her får du alt du vil ha fra de beste i bransjen. Og jada, her får du kredittkortløsninger, webshopper, innlogginger og hva du enn måtte ønske. Dine konkurrenter har havnet her, og har betalt millioner for sine løsninger, som helt riktig er mye bedre enn det du kan forvente sammenlignet med å betale 100.000 kr. Løsninger her koster mye, men tilbyr da også veldig mye.

---------

Cowboy: Og til sist har vi det jeg kaller cowboy-klassen. Her kan du faktisk få alt du vil ha, og alt jeg har skissert over, for en veldig lav pris. Du kommer antagelig til å få en del mail/PMs fra disse folka etter å ha skrevet en post på WF. Forvent en pris på 5000 kr (glem bare moms, disse gutta er ikke momsregistrerte) og "kredittkortløsning" og "webshop". I realiteten bruker disse gutta underbetalte indere til å gjøre jobben, eller så bruker de håpløst uprofesjonelle metoder som ikke på noen måte holder mål - men du som lekmann vil antagelig neppe se forskjell, så da går det jo "bra". Ulempen er at du, ved å bruke cowboyene, fremstår som et naut for hele verden. Og ja, du kan selvfølgelig få problemer med myndigheter og kredittkortselskaper.

For å si det sånn, bare årsavgiften for å ha en integrert VISA-løsning er jo (mener jeg å huske) høyere enn det du betaler for hele nettsiden.

-------

Summa summarum: Enten toner du ned dine forventninger kraftig, eller så er det ikke vits å starte dette. Hvis du kan klare deg med en helt enkel hjemmeside uten betalingsløsninger, kredittkortintegrasjon eller brukerinnlogging, så kan du få dette opp for under 20.000 i året. Har du ikke mulighet til å betale det, så fraråder jeg deg å i det hele tatt starte meglerhus på nettet.
 

kongen

kongemedlem
Du kan finne profesjonelle utviklere som gir deg det du spør etter hos RentACoder.com eller ScriptLance.com.
 

Tonny Kluften

Administrator
Du kan finne profesjonelle utviklere som gir deg det du spør etter hos RentACoder.com eller ScriptLance.com.

Hvis man ikke har erfaring med å lage nettsider så er ikke det å anbefale. Skal man leie inn indere el. lign så må man regne med at man må detaljstyre absolutt alle aspekter ved prosjektet. Beklager kongen, det er definitivt sistevalget, jeg foretrekker faktisk norske "cowboyer" fremfor det forslaget der.
 

kongen

kongemedlem
1000-20000 kr i året: Hjemmesider som du kan redigere innholdet på selv, typisk satt opp på server med en publiseringsløsning som er open-source, type Wordpress eller Joomla. I dette segmentet får du IKKE integrasjon mot webshop, IKKE kredittkortløsninger, IKKE integrasjon mot interne systemer. Men du får en helt grei hjemmeside som fungerer. Mange tilbyr dette, blant annet jeg. Det finnes svært mange gutteromsbedrifter i dette segmentet, så det gjelder å finne sin leverandør med omhu.

Du kan finne nettbutikkløsninger med kredittkortløsninger i dette prisnivået Bysant.
 

mkander

Medlem
Cowboy: Og til sist har vi det jeg kaller cowboy-klassen. Her kan du faktisk få alt du vil ha, og alt jeg har skissert over, for en veldig lav pris. Du kommer antagelig til å få en del mail/PMs fra disse folka etter å ha skrevet en post på WF. Forvent en pris på 5000 kr (glem bare moms, disse gutta er ikke momsregistrerte) og "kredittkortløsning" og "webshop". I realiteten bruker disse gutta underbetalte indere til å gjøre jobben, eller så bruker de håpløst uprofesjonelle metoder som ikke på noen måte holder mål - men du som lekmann vil antagelig neppe se forskjell, så da går det jo "bra". Ulempen er at du, ved å bruke cowboyene, fremstår som et naut for hele verden. Og ja, du kan selvfølgelig få problemer med myndigheter og kredittkortselskaper.

Dette er fullstendig vrøvl. Grunnen til at det koster hundre tusenvis av kr å utvikle noe så enkelt som en innlogginsboks med profil og kortbetaling er at det kryr av inkompetente apekatter i IT-bransjen. Folk som vet hva de skal gjøre for å få dette til burde kunne sette det opp i løpet av maksimalt et par dager. Å betale noen i størrelsesorden fulltidsarbeid flere måneder er åpenlyst meningsløst. At det skal ta så lang tid kan kun bety at utvikleren ikke vet hva han skal gjøre og trenger tiden på å utdanne seg selv.

Peterandrejs påstander om "håpløst uprofesjonelle metoder" hos mindre firmaer/privatpersoner er en del av den vanlige propagandaen til folk som skal lure deg til å betale overpris for enkle programmeringstjenester. De vil også så og si alltid forklare hvor vanskelige (og umulige) dine ønsker er. TS, ikke la deg lure av dette. Kvaliteten på det som blir lagd er kun avhengig av kompetansen til vedkommende som lager løsningen, og den kompetansen er mildt sagt variabel i hele IT-bransjen.

Mitt råd er at du finner et lite firma eller en privatperson som kan fikse dette for deg. Gjerne en universitetsstudent eller liknende.

Hvis du skulle ende opp med et "profesjonelt firma" til å gjøre denne jobben MÅ du forlange spesifiserte timelister over prosjektet. Dette kommer firmaet helt sikkert til å motsette seg og da er det bare å gå videre til neste.

BBS tar 300 kr per mnd for kortbetalingsprosessering. I tillegg trenger du en innløseravtale fra f.feks. Teller som koster 90 per mnd. I tillegg må du betale et par prosent av hver transaksjon.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Folk som vet hva de skal gjøre for å få dette til burde kunne sette det opp i løpet av maksimalt et par dager.

De fleste profesjonelle som vet hva de skal gjøre opererer med timespriser på 800+.

2 arbeidsdager til 800 kroner timen, 7.5 timer per dag løper til 12.000 kroner. I tillegg kommer jo tiden man må bruke på korrespondanse med kunden, skissering (uten dette tror jeg man riskikerer å bomme veldig på dette prosjektet, da det ikke er 100% klart hva kunden vil ha!) og koden av selve nettsiden - og helt til slutt går det jo noen timer til implementering. Kunden skal sikkert ha litt opplæring også!

Etter alt dette har jo timene fort løpt litt..

Andre ulemper med å bruke en student eller frilanser er at du må velge mellom en programmerer eller designer - hvor i de fleste tilfellene designeren ikke kan programmere og programmeren ikke kan designe. Du må rett og slett velge hvilket område som skal gjøres en dårlig jobb på. I tillegg kan det jo hende denne personen er fryktelig dårlig på kommunikasjon og ender opp med en løsning som ikke utnyter den maksimale potensialet til bedriften.

Hvorfor gidder jeg i det hele tatt skrive om dette på WF?
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
mkander skrev:
Dette er fullstendig vrøvl. Grunnen til at det koster hundre tusenvis av kr å utvikle noe så enkelt som en innlogginsboks med profil og kortbetaling er at det kryr av inkompetente apekatter i IT-bransjen. Folk som vet hva de skal gjøre for å få dette til burde kunne sette det opp i løpet av maksimalt et par dager. Å betale noen i størrelsesorden fulltidsarbeid flere måneder er åpenlyst meningsløst. At det skal ta så lang tid kan kun bety at utvikleren ikke vet hva han skal gjøre og trenger tiden på å utdanne seg selv.

Jeg mener at det jeg skisserte (dog forenklet jeg jo kraftig, det skal innrømmes) ikke er vrøvl, men du er selvsagt velkommen til å ha din egen mening. Etter min oppfatning bør man holde seg unna folk som setter opp custom innloggingsbokser/betalingsløsninger fra null på et par dager, men det er jo min mening. Skal du ha noe gjort skikkelig så tar det gjerne litt tid, og profesjonelle utviklere tar seg betalt for jobben.

At prisen kommer på 100.000 kr betyr jo ikke at utvikleren sitter igjen med 100.000 kr netto. Grunnen til at prisen er så høy skyldes jo at utvikleren har en drøss utgifter som forsikring, skatt, lokaler, avskrivninger, osv. Har ikke utvikleren slike utgifter er han neppe mannen til å sette opp betalingsløsninger firmaet man driver er helt avhengig av.

mkander skrev:
Mitt råd er at du finner et lite firma eller en privatperson som kan fikse dette for deg. Gjerne en universitetsstudent eller liknende.

Skremmende at du faktisk anbefaler bruk av en som helt åpenbart ikke kan være i stand til å utvikle løsninger som holder det nivået kunden i dette tilfellet helt åpenbart blir helt avhengig av.

Hva blir det neste? "Opprett en blogg på blogspot, så skal jeg få kusina mi til å sette opp en paypal link!!"

Hvorfor gidder jeg i det hele tatt skrive om dette på WF?

Skulle vi kanskje bare gi oss igjen? #haha
 
Du har et vilt urealistisk syn på kostnader forbundet med å sette opp websider. Men vi kan ta det steg for steg, så skjønner du det kanskje lettere:
Veldig fin gjennomgang, takk skal du ha.

Et spørsmål: Jeg legger merke til at alle alternativene du nevner er årspriser - er det dette som er bransjestandard? Jeg har ikke satt meg så godt inn i bransjen, men gikk ut fra at standarden kanskje var det stikk motsatte - at for et godt nettsted måtte du betale noen hundre tusen (om ikke millioner) ved etablering og deretter et betydelig lavere beløp fremover.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Et spørsmål: Jeg legger merke til at alle alternativene du nevner er årspriser - er det dette som er bransjestandard? Jeg har ikke satt meg så godt inn i bransjen, men gikk ut fra at standarden kanskje var det stikk motsatte - at for et godt nettsted måtte du betale noen hundre tusen (om ikke millioner) ved etablering og deretter et betydelig lavere beløp fremover.

Det er kun i det første segmentet, 1000-20.000,- pr år jeg nevner årspris. Grunnen er at mange tilbydere i dette segmentet rett og slett tilbyr "komplette hjemmesidepakker" som gjerne koster fra 300-400 til 1000-2000 i måneden. Inkludert i en slik pakke vil du vanligvis få webhotell, domene, support, osv.

I de øvrig segmentene er det vel ikke så vanlig med f.eks 100.000 i faste kostnader i året, der tror jeg det mer går på svært høye etableringskostnader og så tar man gjerne driften selv, men i de lavere segmentene er faste årlige kostnader ganske vanlig.

Nettbutikker drives f.eks gjerne etter dette prinsippet.
 

Anders

Medlem
Nå som budsjettet er i boks lurer jeg på hvilken kunnskap du har. Hvis du skal konkurrere i denne bransjen er du nødt til å ha kunnskapen på plass. Grunnen til at jeg spør om dette er fordi du omtaler dette som innvisteringer.

Hva kan du fortelle meg om r(wacc), markedets beta og verdipapirets beta?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå som budsjettet er i boks lurer jeg på hvilken kunnskap du har. Hvis du skal konkurrere i denne bransjen er du nødt til å ha kunnskapen på plass. Grunnen til at jeg spør om dette er fordi du omtaler dette som innvisteringer.

Hva kan du fortelle meg om r(wacc), markedets beta og verdipapirets beta?

Nå er vel ikke dette en tråd hvor vi skal vurdere konseptet eller kompetansen til trådstarter!?!

Og, uansett begynner jeg nå å bli lei av skrivefeilene rundt investeringer.... Men, dette er heller ikke noen rettskrivingstråd - så det er totalt irrelevant!
 

allegretto

Medlem
Nå er vel ikke dette en tråd hvor vi skal vurdere konseptet eller kompetansen til trådstarter!?!
Jeg har ihvertfall sjelden opplevd på dette (óg andre webforum) å få svar på det som konkret spørres om,.. så dette er da helt normalt.

Min oppfordring: I stedet for å få ut frustrasjonen foran en PC-skjerm... kom dere ut i friluft og bort fra tastaturet en stund !
 

picxx

Well-Known Member
Eller er det det å overføre fra nettisden til firmaet med Visa osv som gjør det dyrt?

Det som gjør det dyrt er at du "bare skal ha en nettside", mens utvikleren hele tiden må jobbe på akkord og rundt løsninger for hver gang du finner på at du må forandre ett eller annet.

Siste kunden jeg jobbet med var omtrent slik.
Han skulle "bare ha en nettside", så vi ble enige om at jeg skulle sette opp en presentasjonsside for firmaet, hvor han etterpå skulle sende meg tekst og bilder som skulle legges inn.
Men...når siden var ferdig hadde det vært "kjekt" om han kunne hatt "sånn innloggingsboks" slik at de som ville kunne bli medlemmer.
Og etter det hadde det vært kjekt med ett sånt forum, slik at medlemmene kunne diskutere produktene.
Og om jeg ikke kunne lage en produktkatalog...men, produktkatalogen ble ikke slik han ville ha det, for det var ikke produktkatalog han mente, det var en nettbutikk....
Også sånn at han kunne sende ut nyhetsbrev til medlemmene måtte være med, og helst slik at kundene kunne betale med kort i netttbutikken, og...og....og

Det beste du gjør er å sette deg ned, enten alene eller sammen med en som faktisk kan litt om å utvikle nettsider og sette opp en punktliste over _akkurat_ det siden skal inneholde og hvilke funksjoner den skal ha.
Sett deg gjerne også inn i hva som må gjøres om du skal motta kortbetaling (kjøp av ssl sertifikat, oppsett av dette på server, kontrakt med bank/teller(eller hva de heter), integrering av dette på nettsiden).
Det er ingen heksekunst å sette opp noe slikt, og du vil komme til å spare en del kroner om du har en viss formening av hvor mye tid som skal brukes på å utvikle hver enkel del på nettsiden.
Å f.eks. ta 15.000 for oppsett og integrering av kortbetaling er heeeelt bak mål, da dette er noe som gjøres på kun kort tid....det er ventingen på bank/ssl/host som tar tid.

Ang. sikkerheten det snakkes om her er det jo host/bank/teller som står for sikkerheten, så det som blir viktig er jo da at utvikler velger en host som er sikker.

Men, at dette koster om det skal kodes fra bunn av er sikkert.
Om det trengs å bli kodet fra bunn av? Nah....jeg ville ikke gjort det .. ihvertfall ikke til å begynne med.
 
Topp