Hvis jeg skulle tippet, helt sikkert fordi dette allerede er offentlig informasjon. Det er fult mulig å f.eks. sjekke om tannlegen, eller legen din har fått advarsler/reaksjoner fra helsetilsynet. Noe som knytter enkeltperson (navn) opp til en offentlig tjeneste.
Interessant at du nevner Økokrims beslag av domenet Popcorn-time.no
Det er riktig at Økokrim/politiet/påtalemyndigheten kan ta beslag i ting som antas å ha betydning som bevis, inntil rettskraftig dom foreligger i saken, jf.
Straffeprosessloven § 203. Men det er verdt å merke seg at det Økokrim har gjort er et midlertid beslag, ikke en endelig overtakelse av domenet. Det må fortsatt foreligge en rettskraftig dom!
Her har imidlertid Økokrim gjort en særdeles dårlig vurdering, noe som har blitt kritisert av noen av Norges fremste juridiske eksperter, jussprofessor Olav Torvund (opphavsrett) og advokat Jon Wessel-AAs (ytringsfrihet). Les deres kommentar her:
http://journalisten.no/2016/03/jusseksperter-kritiske-til-okokrims-popcorn-timeno-beslaglegging
Selv er jeg rystet av hvor inkompetent Økokrim fremstår i denne saken. Økokrim hevder Popcorn-Time.no benyttes til straffbar medvirkning til overtredelse av
Åndsverkloven § 2.
Det Popcorn-Time.no har gjort er å linke til andre nettsider. Disse andre nettsidene er bl.a. Popcorntime.io, som formidlet en programvare som gjør det mulig å se bl.a. filmer og serier. Å
gi tilgang (ikke linke) til filmer og serier som er beskyttet av opphavsrett er ulovlig uten tillatelse fra opprettshaver. Men når ble det ulovlig å linke til andre nettsider? Da må jo Økokrim ta beslag i Google, Facebook med flere.
Nei, her har Økomkrim vist sin inkompetanse og mangel på dømmekraft, både i forhold til hva linking er for noe, hva hensikten med beslagsretten er, om retten til ytringsfrihet og i sin tolkning av Åndsverkloven. Får derfor håpe at innehaveren av Popcorn-Time.no (eller andre) følger opp denne saken og setter Økokrim grundig på plass!
Jeg tenker litt sånn, hvor går grensen? Skal alle som har ett arbeidsliv i Norge kunne vurderes av hvem som helst? Skal det være slik at man kan gå inn på person.no, finne naboen, og gi han en vurdering ut i fra intet uten samtykke? Jeg kan forstå negativ omtale om en bedrift, eller en tjeneste (eller en person som har samtykket til dette). Når det gjelder personer uten samtykke, så er jeg mer skeptisk. Men som sagt, så blir det spennende å se om det vil bli en tjeneste hvor advokater med fult navn vurderes ut i fra sakene som er gjort. Hvor fornøyd ville du vært etter å ha tapt en stor sak, hvilken vurdering ville du gitt i sinne? nei dette blir spennende!
Min advokat er rå, vi tapte alt, men han gjorde sitt beste! 5/5
I Danmark brukes Trustpilot litt mer enn i Norge og der vil du kunne lese brukeromtaler av advokatfirmaer, se her:
https://no.trustpilot.com/search?query=advokat
Det kan høres logisk ut at det er forskjell på å omtale et firma kontra en ansatt. Det som er spesielt med advokater er at de har egen
advokatbevilling, en lisens/tillatelse til å jobbe som og omtale seg som advokat (beskyttet tittel). Det er også vanlig at klienter følger advokaten hvis vedkommende bytter arbeidsgiver. Sånn sett har en advokat en mer selvstendig rolle enn ansatte i andre type virksomheter.
Har du forresten gitt tillatelse til at navnet ditt kan dukke opp når folk søker i skattelister? Hva med at din adresse og tlf.nr. dukker opp på diverse søkesider som 1881.no? Ikke det nei
Kan vel tyde på at personalia som navn, adresse og tlf.nr. ikke er beskyttet av Personvernloven. Men bilder er beskyttet av Åndsverkloven og det vil være en jobb å innhente tillatelser for å publisere personbilder. Tenker da å kontakte de store advokatfirmaene og få tillatelse til å bruke bilde av alle deres advokater, uten å måtte snakke med hver enkelt av dem.
Utgangspunktet er uansett at det vil være i advokatens egeninteresse å bli omtalt, så sant de ikke har noe å skjule.