Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen som har lyst å gjøre noe med dette?

alterego

Medlem
Leser på vg.no i dag at både advokater og andre reagerer på at mange advokater tar seg altfor godt betalt.

Det argumenteres med at det er et rettssikkerhetsproblem, da de høye advokatsalærene hindrer folk flest en reell tilgang til domstolene.

I tillegg er det vanskelig for folk å vite om en advokat er faglig flink og alle vet at sannsynligheten for å vinne en sak er større med en flink advokat, men hvem er de?

Noen som vil være med å lage en tjeneste over advokatbransjen tilsvarende https://eiendomsmeglerguiden.no/?
 

Stoppet

Banned
Var faktisk inne på tanken om å lage noe slikt på gratiskontrakt.no før tiden forsvant og nye prosjekt var på gang.

Det er en veldig god ide. Advokatenes prisnivå er en reell trussel for den delen av befolkningen som ikke er tilstrekkelig bemidlet eller har de intelektuelle resursene.
 

alterego

Medlem
Ja, noen bør absolutt gjøre noe med dette!

Utfordringen er at det er ganske mye jobb å komme i gang og at inntektene lar vente på seg til man både har opparbeidet seg en god oversikt over advokatfirmaer/advokater, samt fått engasjert brukere til å komme med vurderinger. Hadde derfor vært greit å dele dette innledende dugnadsarbeidet med noen andre :)
 

mra

Active Member
En annen utfordring er vel at man fort mottar en del stygge brev fra advokater som har fått dårlig rating på en slik side :). Jeg sier ikke at det er ulovlig med en slik side, men man vil før eller siden ryke uklar med folk som lever av å sende brev med fine lovhenvisninger.
 

alterego

Medlem
En annen utfordring er vel at man fort mottar en del stygge brev fra advokater som har fått dårlig rating på en slik side :). Jeg sier ikke at det er ulovlig med en slik side, men man vil før eller siden ryke uklar med folk som lever av å sende brev med fine lovhenvisninger.

Får man på plass et bra system for vurderinger, bør det ikke bli noe problem at enkelte advokater griner litt på nesen :)
 

Camilla H

New Member
Å lage listen med advokater/advokatfirmaer er definitivt en stor jobb om du ikke får kjøpt denne noen steder.
Høres ut som en god ide til et nettsted :)
 

alterego

Medlem
Bør ikke være noe problem, problemet vil være å få advokater med på dette, på en slik måte at man tjener penger på det. https://lovdata.no/advokater/

Hvis det var så enkelt ville det nok nok allerede vært en slik tjeneste på plass :)

Joda, det er en liste over advokatfirmaer, men den hjelper deg bare i gang, for den mangler oversikt over hvilke advokater som jobber i de ulike firmaene og deres spesialkompetanse.

Når du skal velge advokat spiller det liten rolle hva firmaet heter. Det som betyr noe er personen som skal representere din sak. I prinsippet kan man derfor snu søket på hodet i forhold til de tradisjonelle søkene (Gule Sider etc.), altså begynne med ønsket kompetanse og deretter kunne sortere listen på ulike kriterier som: brukervurdering, sted, antall saker ført for domstoler og andre relevante kriterier.

Det er grenser for hvor mange fagområder en advokat kan ha spesialkompetanse på, men ser du hvordan advokatene blir profilert på advokatfirmaenes hjemmesider, vil du se at det gjerne listes opp mange fagområder, som ofte ikke er relatert til hverandre, f.eks. eiendomsrett og barnevernrett.

Men @xdex : Du er så vidt jeg vet flink med både databaser og web. Hvor vanskelig er det å lage en enkel registreringsside som kan brukes til å registrere advokater i en database? Tenker at det vil være enklere å sitte i et enkelt grensesnitt når man skal registrere og at databasen senere kan presenteres i det webgrensesnittet man ønsker. Altså registrere advokater med navn, deres spesialområde (fra liste), kontaktinformasjon og knytte dem til de ulike advokatfirmaene (fra listen til Lovdata) som allerede ligger i databasen.
 

Stoppet

Banned
Jeg kan ikke se annet enn at det må være lov for folk som har benyttet seg av en tjeneste å sette en karakter på den, og en beskrivelse av hvordan man opplevde tjenesten. Det gjøres stort sett i alle bransjer og mange firma og bransjer formelig oppfordrer til at det blir gjort.

Men jeg ser at @alterego allerede her i tråden sin får helt rett i problemene rundt advokater. Folk er livredde for å tørre åpne munnen i fare for å bli saksøkt og loppet for penger.

Jeg antar at en enkel gratis juridisk betenkning fra for eksempel Jussformidlingen før et slik prosjekt starter opp kan være grei bare for å roe ned almuen.
 
Genial idé, og sårt trengt innenfor advokatbransjen.
Men som flere nevner så kan advokater være noen svært vanskelige mennesker. Dette er min erfaring 3 år tilbake fra en snurt advokat jeg arbeidet for --> https://www.webforumet.no/forum/threads/på-kanten-med-et-advokatfirma.22697/ <-- Den generelle anbefaling fra webforumet var at jeg burde føye meg - noe jeg også gjorde, hehe.

Hadde denne advokaten fått "dritt" på seg fra en slik tjeneste som nevnes her, så vet jeg at h*n ville gått laaaangt for å få slikt fjernet. Det var faktisk tilfellet mens jeg arbeidet for h*n; en som la ut meningen sin om h*n i det offentlige rom.

Nå i 2016 har jo sosiale medier kommet langt, og de fleste advokatbyråer har en Facebook-side hvor det er mulig å komme med stjernevurderinger samt tilbakemelding. Så etter min mening burde en slik tjeneste som dette absolutt være mulig å få på plass.
 
  • Like
Reaksjoner: mra

xdex

Medlem
Men @xdex : Du er så vidt jeg vet flink med både databaser og web. Hvor vanskelig er det å lage en enkel registreringsside som kan brukes til å registrere advokater i en database? Tenker at det vil være enklere å sitte i et enkelt grensesnitt når man skal registrere og at databasen senere kan presenteres i det webgrensesnittet man ønsker. Altså registrere advokater med navn, deres spesialområde (fra liste), kontaktinformasjon og knytte dem til de ulike advokatfirmaene (fra listen til Lovdata) som allerede ligger i databasen.

Dette er ikke noe problem, en hver utvikler med noe erfaring kan gjøre dette på kort tid (snakker om å hente ut informasjonen) Når det er sagt, er jeg også litt enig i med @adeneo, man bør være forberedt. Jeg regner heller ikke med at nettstedet skal publisere informasjon om advokater (da tenker jeg navn, etc) fra folk uten tillatelse. Som jeg sa først, er jeg litt usikker på hvor man skal tjene gode penger på akkurat dette, men så er jeg ikke så kreativ i akkurat den rettingen heller. Så tanken må jo være at en advokat ønsker å reklamere seg gjennom tjenesten, ikke at han blir hengt ut.
 

alterego

Medlem
@Til alle
Poenget med tjenesten er ikke å henge ut advokater, men å hjelpe privatpersoner og næringsliv å finne flinke advokater. For mange er det i dag tilfeldig hvem de velger som advokat og selv om pris er viktig, så tror jeg de fleste vil være enig i at det spiller mindre rolle om tjenesten koster kr 1.500 eller 2.500 pr. time, så lenge man vinner saken (da vil vanligvis motparten måtte betale sakskostnadene).

Problemet er at det er vanskelig å vite hvilke advokater som er flinke og hvilke som er mindre flinke. En oversikt over advokatbransjen kan bidra til at en relativt lukket bransje blir mer transparent.

@adeneo
Nå er det ikke tjenesten selv som skal vurdere hvilke advokater som er flinke og hvilke som ikke er det. Her er det snakk om å lage en uavhengig tjeneste som legger tilrette for at kunder som har benyttet seg av advokattjenester kan dele sin erfaring med andre.

@Nettverten
Det er selvfølgelig lov å lage en tjeneste som både gir kontaktinformasjon og vurderinger av advokater. Kontaktinformasjonen er offentlig informasjon og brukere står fritt til å dele sine erfaringer.

En tjeneste som dette vil ha et redaktøransvar. Da er det nærliggende å forholde seg til pressens Vær Varsom-plakat, som sier noe om etiske normer og plikter i forbindelse med publisering. Dette omfatter også ansvar for brukeromtaler og deres innhold, som kan være injurerende og ærekrenkende. Ganske enkle regler å forholde seg til og du kan lese Vær Varsom-plakaten her.

Forbrukerombudet har nylig også kommet med en veiledning om hvordan man bør forholde seg til brukeromtaler. Fornuftig og greie regler som man kan lese mer om her.

@Knut Hunderi
Godt du liker idéen :)

Det er et viktig poeng at sosiale medier har en sentral rolle i dagens samfunn, også for advokatbranjsen. Det er likevel slik at de enkelte advokatfirmaene selv administrerer sine Facebook-sider og det er relativt enkelt å fjerne og manipulere innholdet på sin egen Facebook-side. En uavhengig tjeneste vil ha en helt annen troverdighet. Her er dessuten et viktig poeng at tjenesten gir en samlet/komplett oversikt, slik man ikke trenger å besøke en haug med nettsider for å finne info.

@xdex
Supert at det er fort gjort å lage en enkel registrering som kan brukes for å bygge opp databasen :)

Kunne du tenke deg å bidra litt ved å skru sammen noe slikt?

Joda, tjenesten skal publisere navn og kontaktinfo. om advokater, uten å spørre om lov først, dette for at tjenesten skal fremstå så komplett som mulig. Informasjonen er offentlig og siden advokater lever av oppdrag, vil de neppe motsette seg gratis oppføring. Bilder er copyright og her må det selvsagt innhentes tillatelse.

Flott at du engasjerer deg i inntektsmodellen :)
Utgangspunktet er at alle advokater får gratis oppføring, noe som gir null i inntekt. Er likevel ikke bekymret for at det skal være mulig å tjene gode penger på en slik tjeneste med tiden, forutsatt at den bringer nye klienter til advokatfirmaene. Uten å avsløre alle idéer kan jeg nevne at det f.eks. kan være mulig for et advokatfirma/advokat å få profilert oppføring, som kan gi plassering blant de 3 øverste i standard søkeresultat. Det er mange muligheter.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Nå er det ikke tjenesten selv som skal vurdere hvilke advokater som er flinke og hvilke som ikke er det. Her er det snakk om å lage en uavhengig tjeneste som legger tilrette for at kunder som har benyttet seg av advokattjenester kan dele sin erfaring med andre.

My point exactly !

Dersom du skal ha en fungerende tjeneste hvor brukerne kan dele sine erfaringer med en advokat de har benyttet, så vil jo ikke alle anmeldelser være regnbuer og enhjørninger, det vil også være negative erfaringer, og disse er jo ofte de viktigste, nettopp for å advare andre om hvilke advokater man bør unngå.

Skal det virke, må man vel nødvendigvis ta med de som ikke er fornøyd også, eller hadde du tenkt til å slette disse under "redaktøransvaret"?
I så fall kan du vel like gjerne sette opp en reklameside som advokater kan kjøpe seg inn på, uavhengig av hvor inkompetente de måtte være?

Advokater er, som tidligere nevnt av andre, ofte vanskelige mennesker, som kjenner lovverket og ikke har noen store problemer med å saksøke en slik nettside dersom de settes i dårlig lys, derav mitt poeng, at man skal være spesielt glad i å bli saksøkt dersom man setter opp noe slikt, og det vil selvfølgelig være nettstedet som saksøkes, ikke brukerne som benytter nettstedet som tiltenkt.
 
  • Like
Reaksjoner: mra
Topp