Selv om opphavspersonen til et nettsted eller en webtjeneste dør, så lever verket hans videre. I 70 år etter hans død. Og det inkluderer rettighetene til logo og dermed også indirekte merkenavnet, så sant man snakker om verkshøyde. Jeg aner ikke hvordan nettby-logoen så ut originalt, og om nettby.org har kopiert den. Jeg har aldri brukt Nettby, og sier ikke at VG eller noen andre har interesse av å protestere. Til det er klonen for dårlig. Men innhold på nettet er ikke annerledes enn andre åndsverk.
Hvis rettighetene tilhører et firma og ikke et menneske, så er det også god beskyttelse i lovverket for rettighetene som er opparbeidet. At firmaet velger å legge ned nettstedet ("stue bort kunstverket på et lager på Nasjonalmuseet") betyr ikke at rettighetene deres plutselig bare forsvinner fra jordoverflaten.
Ifølge varemerkeloven §37 gjelder bruksplikten i fem år før noen andre kan kreve det slettet. Men dette er bare for det registrerte varemerket, hva retten mener om et innarbeidet merkenavn som er uregistrert, og et konsept som er innarbeidet i folks bevissthet, veit jeg ikke. Men altså, hvis de som ønsker å bruke Nettby-navnet til å lage nettby.org ikke aktivt krever at Fredrik Hauan Kristensens varemerke slettes etter oktober 2015 når 5-årsgrensa utgår, kan de fremdeles ikke bruke det.
Verdens Gang AS eier fremdeles domenet, og selv om de altså ikke eier varemerket (men hvem vet hvilken avtale de har med rettighetshaver Kristiansen om kommersiell bruksrett til det) kan det vise at de har en intensjon om å blokkere andre fra få lage et nytt Nettby-nettsted, og det kan ikke utelukkes at de har andre planer for både merkenavnet og domenet.
Hvis vi skulle tro på det du mener er riktig her, så er det fritt fram for å ta kopier av alle norske nettsteder, for så å publisere materialet på nytt den dagen den opprinnelige eieren slutter å betale for webhotellet eller nettstedet av andre årsaker forsvinner fra nettet. Jeg synes det er litt optimistisk å tro at det fungerer på den måten.