Det er det. Og grunnen er enkel; reklamemarkedet ser i dag noe annerledes ut det gjorde tidligere. Annonseprisene faller hele tiden og de riktig store annonsørene vrir i stadig større grad budsjettene over på andre kanaler. Det har sammenheng med at effekten av reklame har falt dramatisk grunnet overeksponering. Da jeg vokste opp var TV2 ennå ikke oppfunnet, og hovedvekten av reklametrykket traff oss gjennom lokalavisen. Jeg leste tall fra 2002 som sa at vi i den vestlige verden ble eksponert for rundt en million reklamebudskap i året. I dag har nok dette økt en del, slik at det samlede reklametrykket er så stort at vi som forbrukere ganske enkelt helt har sluttet å høre etter.
Konsekvensen er at reklame som virkemiddel fortsatt er effektivt - men ikke i nærheten like effektivt som tidligere. Det gjør at avisene ikke kan ta like mye for reklameplassene som de gjorde før, og vi har sett en bølge av nedskjæringer i en hel rekke aviser de siste årene.
Jeg tror ikke at avisene "bytter" til affiliatelenker fordi de er mer effektive enn mer tradisjonelt solgte annonseplasser. Jeg tror de gjør det fordi de ikke klarer å selge ut alle annonseplassene de har tilgjengelig. Overskuddsplassen må brukes til noe liksom, og da er affiliatebannere eller lenker i artikler veldig enkle erstatninger.
Dette er selvfølgelig bare noe som funker en liten stund. Vi blir nok blinde for affiliatenettsteder også dersom det blir for heftig