Ved å være så bevisst utydelige blander de redaksjonelt og kommersielt materiale, og bryter dermed tekstreklameplakaten, vær varsom-plakaten og sikkert litt til. De undergraver dermed de etiske retningslinjene deres eget forbund, Presseforbundet, har satt. De melder seg ut, og det er en helt usosial oppførsel (hvis vi skal trekke parallellen til samfunnet forøvrig). Jeg er rimelig overbevist om at denne typen praksis er begynnelsen på slutten for en slik nettavis. Om ikke lenge vil den være en blogg ingen gidder å ta seriøst.
Vær Varsom-plakaten / Etisk regelverk / Norsk Presseforbund - Norsk Presse Forbund
(Og tenk for en forjævlig jobb da, å måtte skrive sånne artikler når du egentlig kommer fra Volda og lærte om gravende journalistikk på høgskolen... fy og pføy)
Ja, de valgte feil nisje å satse på da de startet nettavis, fordi de stilte med et stort handikap i forhold til konkurrentene. Jeg ser dessverre ikke verdien i det de gjør, med mindre de også leverer fantastisk journalistikk i tillegg til dette mølet. Er derfor jeg er kritisk til produktet. Det tilfører ikke internett noe nytt, bra eller viktig.
Tja. De redaksjonene jeg har jobba i har ihvertfall vært mye striktere på hvordan annonsebilag skal merkes, dersom de ellers kan fremstå som redaksjonelt materiale. Tror nok det trygt kan kalles gråsone når merkingen er så utydelig/gjemt at de fleste vil tro det er redaksjonelt.
...og der har du svaret på hva som er shady.
Ved å være så bevisst utydelige blander de redaksjonelt og kommersielt materiale, og bryter dermed tekstreklameplakaten, vær varsom-plakaten og sikkert litt til. De undergraver dermed de etiske retningslinjene deres eget forbund, Presseforbundet, har satt. De melder seg ut, og det er en helt usosial oppførsel (hvis vi skal trekke parallellen til samfunnet forøvrig). Jeg er rimelig overbevist om at denne typen praksis er begynnelsen på slutten for en slik nettavis. Om ikke lenge vil den være en blogg ingen gidder å ta seriøst.
Vær Varsom-plakaten / Etisk regelverk / Norsk Presseforbund - Norsk Presse Forbund
Nå var vel denne merket så tydelig man kan merke det med "Kommersielt" øverst! Allerede der kan man velge å klikke seg vekk. Så jeg ser fremdeles ikke hva som er shady med dette.
Når jeg ser en sånn søppelartikkel så tenker jeg at dette er kanskje en av de siste krampetrekninger før skifteretten for avisen som for årene 2006 - 2010 hadde et samlet negativt resultat før skatt på 159 millioner kroner, og som hadde en negativ egenkapital på 24,4 millioner kroner ved utløpet av 2010. Mediehuset Nettavisen AS var pr. 31.12.2010 eid 50/50 av A-Pressen Digitale Medier AS og Egmont Holding AS.
Sitter på telefonen her nå, så er litt klønete å sjekke, men hvordan er økonomien til egmont & a-pressens digitale medier?