@Tonny: Tusen takk! Alle monner drar, det må jeg kunne si. Ikke at jeg regner med å komme ut i null eller under, men etter tingrettsdommen innser jeg at dommere ikke nødvendigvis tar jobben sin så nøye. Dommen viser tydelig at dommeren har sympatisert med Morten Jakobsens påstand om at "stakkars oss, vi har blitt lurt til å kjøpe disse logoene av vår slemme markedssjef, som selvfølgelig nå ikke jobber hos oss lenger". Jaja, tenker dommeren, åndsverkloven sier forsåvidt at "god tro" ikke er noen gyldig grunn, men stakkars Tropehagen Zoo har blitt lurt opp i stry av en utro ansatt. Hvorfor gikk ikke saksøkeren etter ham i stedet, den skurken?
At markedssjef Trond Gustavsen ikke lenger jobber hos dem, er forøvrig en sannhet med sterke modifikasjoner. Han har bare blitt flyttet til et annet selskap i Tropegruppen, Cacatua AS. Det er et selskap som handler med kjæledyr og fôr til kjæledyr, står det å lese i Brønnøysund. Men hva med at Gustavsen i 2001 ble dømt på livtid til ikke å handle med dyr? Pøh, spiller tydeligvis ingen rolle for Morten Jakobsen, som eier 100% av aksjene i Cacatua.
Jeg ringte forresten Fredrikstad Tinghus i dag og fikk tak i to av flere dommer mot Trond Gustavsen, blant annet den som omhandler dyremishandling. Skremmende lesing. Det var så graverende at han faktisk endte bak murene i to måneder, med fire betingede måneder i tillegg.
Tenk hvilken PR-katastrofe det ville blitt for Tropehagen om jeg skulle bli provosert nok til å gå til media med dette? >
@TorsteinO: Helt enig med deg. Å lage en lignende logo som RICHO Dogline er ikke vanskelig - selv om jeg gjerne skulle sett på mens Tropehagens designere forsøkte å lære seg å bruke digital kalligrafipenn - men det er som du sier, at det er forarbeidet og tankene bak som betyr noe. Juridisk sett betyr det også noe at du legger ditt eget særpreg på arbeidet. Altså at du har en individuell stil som framkommer i arbeidet.
Sammenligner man RICHO-logoene med Tropehagens nye og åh-så-flotte TAM Petline-logo, så er det så man knapt vet om man skal le eller grine. Noe mer stusselig skal man anstrenge seg hardt for å finne. Men nå har da heller aldri Tropehagen vært noen kløppere innen verken markedsføring eller varemerkebygging. De burde hyre meg inn som konsulent. Kanskje jeg skulle ringe dem og tilby mine tjenester? Kun 150.000 kr for å komme fram med en helt ny brand. Det er billig i forhold til normal bransjepris. Men logodesign kommer i tillegg.