Dom avsagt!!
Folkens! Nå er dommen omsider avsagt, og jeg kan røpe hvem jeg har hatt denne lange kampen imot:
Tropehagen Zoo! Norges største kjede av dyreprodukter, med en årsomsetning på 100 mill. Helt siden 2005 har de brukt min logo, RICHO Dogline, som varemerke for deres eneste egne produktserie. Og da jeg fant ut av det, i februar 2001, nektet de for all skyld. Fordi de brukte logoen "i god gro" etter å ha kjøpt den av sin egen markedssjef, som i 2004 stjal logoen fra meg. Han bestilte den fra meg til sin "planlagte nye serie av kjæledyrprodukter" som det selvfølgelig "aldri ble noe av". Jeg fikk aldri betalt for jobben, som tok flere måneder.
Året etter solgte han den til Tropehagen Zoo og fikk samtidig jobb som markedssjef i kjeden. (Til tross for at han etpar år tidligere ble dømt til å aldri handle med dyr igjen, etter å ha blitt tatt for dyremishandling i dyrebutikken han drev i Fredrikstad. Litt av en markedssjef!)
Så denne fyren skaffet seg kremjobben som godt betalt markedssjef i Tropehagen Zoo ved å "gi" dem logoene han stjal fra meg. Og siden 2005 har Tropehagen Zoo brukt logoen RICHO Dogline til tross for at en person i bedriftens egen ledelse - markedssjefen - har visst at bruken var ulovlig.
I tillegg ga ham dem en annen logo, som jeg og en annen person både designet - og *varemerkeregistrerte*! Ikke engang et registrert varemerke hadde Tropehagen Zoo respekt for. De tok logoens figur - en hoppende hest - og erstattet varemerkenavnet "Cleveland Bay" med "TAM Hesten" - plassert på nøyaktig samme sted. Og dette til tross for at de i flere år hadde solgt Cleveland Bay"-produkter i hestebutikken sin, og visste at den var varemerkeregistret. De trodde rett og slett bare at de - i kraft av sin markedsposisjon - kunne kjøre over de to som hadde varemerkerettighetene til hestefiguren.
Det hører med i historien at de også har plagiert det internasjonalt berømte varemerket Burberry, ved å selge et hundedekken med et rutemønster som lignet veldig på Burberry. Ikke nok med det, men de hadde arroganse nok til å faktisk KALLE dekkenene "RICHO Burberry"!! Da begynner du å nærme deg den absolutte grensen for hvor langt du kan dra et plagiat og tro du skal slippe unna med det!
Jeg tipset selvfølgelig Burberry, og umiddelbart forsvant ordet "Burberry" fra Tropehagen Zoos nettbutikk...
Så dette har altså vært min motstander. En stakkars enslig og ufør eks grafisk designer i en David-og-Goliat-kamp mot en bedrift med 100 mill i årsomsetning. De kunne ha valgt å betale meg skarve 90.000 kr, som jeg ba om, for alle rettighetene med tilbakevirkende kraft. Men neida. Aldri! I stedet brukte de langt mer på advokathjelp, for de ville knekke meg. Heller betale masse penger til en advokat enn å betale en mindre sum til meg. Advokaten deres var faktisk direkte flau da han måtte overlevere budskapet om at klienten hans ikke ville forlike på 115.000 kr mot å få alle rettigheter med tilbakevirkende kraft til 2005.
Motparten kommer selvfølgelig til å anke. Med 100 mill i årsomsetning har de råd til å gå i klinsj med en 100% ufør eks-designer. De vet at de har kniven på strupen min. Men det de ikke tar høyde for, er at hvis jeg taper, så spiller det liten rolle om jeg som enslig ufør blir slått personlig konkurs for 300.000 eller 500.000. Pengene eksisterer ikke uansett, og gjelda jeg eventuelt ender opp med å skylde får de uansett ikke i større rater enn økonomien min gir rom for.
Ja, vi snakker virkelig om David mot Goliat.
Dommen er ihvertfall rettskraftig nå, og helt offisiell. Har du lyst til å lese den? Gi meg beskjed, så poster jeg den. Jeg skal ihvertfall ta meg råd til å drikke meg deilig halvfull på en sixpack øl (det er alt jeg har råd til!) og håpe at Tropehagen Zoo har vett til å ikke anke saken videre.
Skål, mine venner! La oss håpe at rettferdighet trumfer makt og rikdom! (For en gangs skyld)